سرویس تجسمی هنرآنلاین: نهمین رویداد "هفت نگاه" عصر پنجشنبه دوم دی‌ماه ۱۳۹۵ در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد.

رویداد "هفت نگاه" با مشارکت گالری‌های آریا، الهه، گلستان، والی، هفت‌ثمر و ماه مهر با هدف رونق افزایی به اقتصاد هنر و ارائه آثار هنری اصیل با قیمت‌های مناسب، همچون ۱۰ سال گذشته با محوریت فروش برپا شده است.

در نهمین رویداد "هفت نگاه" از میان انبوه آثار هنری متقاضی، ۲۸۰ هنرمند منتخب شده‌اند که با نمایش بیش از ۳۰۰ نقاشی، نقاشی‌خط، مجسمه و معدودی چاپ دستی مردم را به خرید اثر هنری دعوت می‌کنند. در این رویداد آثاری با قیمت‌هایی بین ۳۰۰ هزار تومان تا یکصد میلیون تومان ارائه می‌شود و سعی آن بر این است تا اقشار مختلف مردم را به خرید آثار هنری ترغیب کند.

در میان آثار این نمایشگاه در کنار نام‌های هنرمندان جوان، چهره‌های شاخصی مانند پرویز کلانتری، هانیبال الخاص، فریده لاشایی، ژازه تباتبایی، منصور قندریز، رضا مافی، محمدعلی ترقی‌جاه، غلامحسین نامی، علی شیرازی، بهرام دبیری، گیزلا وارگا سینایی، فرح اصولی، تاها بهبهانی، بهروز دارش، کامبیز درم بخش، ابراهیم جعفری و دیگران به چشم می‌خورد.

اما یکی از تفاوت‌های "هفت نگاه" نهم با رویدادهای قبلی در نمایش آثار هنرمندان جوان در سبک‌ها و تکنیک‌های متنوع است. در این نمایشگاه آثار آبرنگ و نقاشی روی شیشه با سایزهای کوچک، با قیمت 150 تا 200 هزارتومان تا نقاشی‌های آبستره در سایزهای بزرگ با قیمت‌های متفاوت 2 ، 3 تا 8 میلیون تومان به چشم می‌خورد.

نمایشگاه

برخی از آثار نقاشی‌خط از استادان به نامی چون محمد احصایی، رضا مافی، رضا رینه‌ای، عین‌الدین صادق زاده و ابراهیم حقیقی با قیمت‌های متفاوتی از 10 تا 50 میلیون تومان در این نمایشگاه وجود دارد. یکی دیگر از وجوه متفاوت این نمایشگاه اثر دو لت حجت شکیبا است که 50 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در این نمایشگاه هم چنین چند اثر منحصر به فرد از آنه محمد تاتاری، احمد مرشدلو، علی نصیر، بهرام دبیری، فریدون آو و علی ترقی‌جاه با قیمت‌های 12 تا 40 میلیون تومان به نمایش در آمده که قابل توجه است.

گران‌ترین آثار این نمایشگاه تابلوهایی از ابوالقاسم سعیدی و واحد خاکدان است که با قیمت‌های 130 و 100 میلیون تومان برای فروش بر روی دیوار رفته است.

تنوع آثار این نمایشگاه به گونه‌ای است که می‌توان برای فضاهای مختلف داخلی تابلوهایی متناسب با آن محیط را به راحتی جستجو کرد و یکی از تفاوت‌های عمده "هفت نگاه" نهم با نمایشگاه‌های گذشته در همین تنوع آثار است.

 

هدف "هفت نگاه" کشف و معرفی استعدادهای جوان است

لیلی گلستان درباره نهمین فروس سالانه "هفت نگاه" به هنرآنلاین گفت: امسال ما محدودیت اندازه آثار برای حضور در نمایشگاه را برداشتیم. این اتفاق منجر شد که افراد بتوانند آثار بزرگ‌تر خود که فکر می‌کردند مناسب نمایشگاه است را ارائه کنند. این اتفاق خوبی بود چرا که آثار نمود بهتری دارند.

وی ادامه داد: امسال ما نسبت به نمایشگاه‌های قبلی سخت‌گیری بیشتری برای انتخاب و نمایش آثار به خرج دادیم و این اتفاق برای من به عنوان یکی از برگزارکنندگان بسیار رضایت‌بخش است.

مدیر گالری گلستان گفت: ما در انتخاب این آثار به فروش فکر نکردیم و برای خودمان کیفیت اثر مهم‌تر از قیمت آن بود و این اتفاق در نگاه مخاطب جلوه خوبی داشته است و معتقدم که این جلوه کردن و رضایت مخاطب از ارتقا سطح آثار در فروش این نمایشگاه هم تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

گلستان گفت: فرهنگسرای نیاوران هم‌چنان فضای مناسب و خوبی برای برگزاری این نمایشگاه است و ما امسال به قدر کفایت از آثار هنرمندان جوان استفاده کرده‌ایم و تنها یک دیوار را به پیشکسوتان اختصاص داده‌ایم.

وی اظهار داشت: در اصل این نمایشگاه برای کشف استعدادهای جوان و معرفی آن‌ها به هنردوستان و مجموعه‌داران برپا شده و این دوره ما در به ثمر نشاندن این هدف‌مان موفق بوده‌ایم و به جرات می‌توانم بگویم در "هفت نگاه" خیلی از هنرمندان جوان معرفی شده و آثارشان به خوبی فروش رفته‌اند. مسئله مالی مهم است اما نکته‌ای که از ابتدا برای ما در برپایی"هفت نگاه"  9 دوره گذشته، مهم بود کشف و معرفی استعدادهای جوان بوده و هست.

نمایشگاه امسال بهترین نمایشگاه "هفت نگاه" است

آریا اقبال مدیر گالری آریا نیز درباره نهمین "هفت نگاه" به هنرآنلاین گفت: ما در این نمایشگاه رویکرد متفاوتی را نداریم و همان روند همیشگی را ادامه داده‌ایم. اما می‌توان گفت این نمایشگاه یک سری تفاوت‌های عمده‌ای با نمایشگاه‌های قبل دارد و ما تعداد زیادی از آثار هنرمندانی را بر روی دیوار می‌بینیم که در سال‌های قبل نبوده‌اند.

وی ادامه داد: از طرفی ما هر سال سعی کردیم که دقت بیشتری در انتخاب آثار داشته باشیم و امسال این سخت‌گیری کمی بیشتر از دوره‌ها و سال‌های قبل بود و ما نتیجه و بازخوردهای مثبتی را از سوی مخاطبین نسبت به کیفیت آثار این دوره گرفته‌ایم که به سهم خود اهمیت دارد.

مدیر گالری آریا گفت: امسال بهترین نمایشگاه ده سال گذشته و نه دوره هفت نگاه است. ما تلاش کردیم که قیمت‌ها را متعادل کنیم و در برخی از آثار موفق شدیم و در برخی از آثار نه.

اقبال گفت: البته این اتفاق طبیعی بود و دلیل آن روند رو به رشدی است که در بازار هنر و در رابطه قیمت‌ها رخ می‌دهد و مسلم بود که ما درباره برخی از هنرمندان نمی‌توانیم قیمتی بگذاریم که با شرایط عمومی آثار این هنرمندان در بازار حراج‌ها تفاوت چشمگیری داشته باشد.

وی گفت: یکی از دیگر حسن‌های این نمایشگاه آثار درخشانی است که بر روی دیوار است. ما تمام تلاش خود را کردیم که امسال کار متوسط و رو به پایین نداشته باشیم و فکر می‌کنیم که موفق بودیم و قاعدتا کیفیت آثار در فروش نیز تاثیر می‌گذارد.

تنوع آثار قدرت انتخاب مخاطب را بیشتر کرد

الهه جواهری یکی دیگر از گالری‌داران که در برپایی فروش سالانه "هفت نگاه" مشارکت دارد درباره این دوره به هنرآنلاین گفت: قصد ما برای برگزاری هفت نگاه در کنار اقتصاد هنر که اهمیت دارد از یک مبنا و اهمیت والاتری برخوردار است و آن معرفی هنرمندان جوان‌تری است که به نوعی شایستگی حضور در این بازار را داشته‌اند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در این نمایشگاه کیقیت آثار بود که ما با وسواس بیشتری دست به انتخاب زدیم و این اتفاق موجب آن شده که هم خودمان و هم مخاطب متوجه ارتقای این کیفیت باشیم که به نظر اهمیت فراوانی دارد.

مدیر گالری الهه گفت: سعی ما بر این بوده که بتوانیم قیمت‌ها را به گونه‌ای در نظر بگیریم که افراد بیشتری بتوانند از این آثار بهره‌مند شوند و این تفاوت قیمت از طرفی با تنوع آثار نیز شکل بهتری به خود گرفته و قدرت انتخاب بیشتری برای خرید اثر دارد.

جنبه فرهنگی هنر با اقتصاد وسعت می یابد

واحد خاکدان نقاش باسابقه که یکی از گران‌ترین آثار "هفت‌نگاه" نهم برای این هنرمند است، درباره اهمیت این رویداد سالانه به هنرآنلاین گفت: هرنوع نمایشگاه هنری دو جنس دارد؛اقتصادی و  فرهنگی. "هفت نگاه" جنبه اقتصادی‌اش ارجحیت دارد نسبت به بازده فرهنگی آن. چون اگر ما به عنوان منتقد وارد چنین فضایی شویم نباید توقع داشته باشیم که با آثاری مواجه  شویم که  قرار باشد به مسیر هنری نسل‌های آینده و تاریخ هنر جهت دهد بلکه باید بیشتر به این جنبه توجه کنیم که این جریان جنبه اقتصادی دارد.

این هنرمند نقاش گفت: اگر بخواهیم از دیدگاه غربی به چنین نمایشگاهی نگاه کنیم این رویداد نوعی "آرت فر" است. در بیشتر کشورهای دنیا که در زمینه هنر تجسمی فعالیت گسترده‌ای دارند، سالی یک بار یک آرت فر هم برگزار می‌شود.

خاکدان اظهار داشت: آرت فر حقیقتا یک چرخه خیلی مهم و اساسی است در به گردش آوردن بازار اقتصادی هنر و این دو به اصطلاح پدیده بخش فرهنگی و اقتصادی به هم پیوند خورده و اگر اقتصاد هنر نداشته باشیم نمی‌توانیم به جنبه فرهنگی وسعت بدهیم.

وی گفت: به هر حال هنرمندان باید زندگی‌شان بگذرد و از این دیدگاه نظر من درباره "هفت نگاه" مثبت است و به نظرم این اتفاقی که امروز می‌بینیم عملا باید وسعت بیشتری پیدا کند تا هنرمندان جوان‌تر و ناآشناتر هم بتوانند در بازار هنر سهمی داشته باشند.

قیمت مناسب آثار نقطه قوت هفت نگاه است

جهانگیر شهدادی هنرمندان باسابقه نیز درباره "هفت نگاه" به هنرآنلاین گفت: در برگزاری فروش سالانه "هفت نگاه"  باید به این نکته‌ که این رویداد ساختار اقتصاد هنر را درست می‌کند توجه کنیم. در این ساختار امروز که ما صحبت می‌کنیم چند گالری‌دار هستند که جمعی از هنرمندان را که مخاطب دارند را انتخاب می‌کنند و آثارشان را به نمایش می‌گذارند.

وی ادامه داد: در واقع اینجا آثاری را می‌بینیم که خریدار دارد اگر یک نقاش یا مجسمه‌سازی شروع به کار می‌کند قاعدتا باید مسیری را طی کند یعنی در گالری‌ها خریدار پیدا کند و وارد بازار هنر شود تا بتواند در جایی مثل همین نمایشگاه "هفت نگاه" آثارش را ارائه دهد.

این هنرمند عرصه تجسمی گفت: یعنی اثر را به این خاطر نمایش می‌دهند که می‌دانند خریدار دارد و سابقه فروش دارد. این ساختار بازار هنر است.

شهدادی اظهار داشت: گالری‌داران در  یک حرکت ارزشمندی که  در طول سال می‌کنند آن است که با نمایش آثار هنرمندان گمنام و تازه کار به گونه‌ای آن‌ها را برای حضور در نمایشگاه‌هایی مثل "هفت نگاه" آماده می‌کنند.

وی افزود: اگر چه هر نقاشی باید به تماشای این نمایشگاه‌ها بیایند تا بهتر بتوانند فضای اقتصاد هنر را درک کنند؛ اما در این نمایشگاه مخاطبان تقریبا وضعیت و سطح نقاشی کشور را نیز به دست ‌می‌آورند. این بینش در نمایشگاه انفرادی تقریبا به دست نمی‌آید.

این هنرمند عرصه تجسمی گفت: اتفاق دیگری که به نظرم مهم است این است که شما در چنین نمایشگاهی قدرت انتخاب‌های بیشتری برای خرید اثر دارید و می‌توانید متناسب با فضاهای مختلفی که می‌خواهید در آن اثر هنری را نصب کنید، تابلو و یا مجسمه‌ای بخرید که با آن فضا هم‌خوانی داشته باشد.

شهدادی گفت: مشخصا هدف هفت نگاه از اولین نمایشگاهش فروش اثر بود و نقاش هم این را می‌داند. شما آثاری را می‌بینید که در حراج‌های معتبر چندین برابر این‌ها فروش رفته است ولی این جا با آگاهی به این که قیمت‌های کمتر است نقاش اثر را ارائه می‌دهد.

لازم به یادآوری است که نهمین نمایشگاه "هفت نگاه" با نمایش 300 اثر هنری از 280 هنرمند تا هفدهم دی ماه در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان به هنر است.