به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجمین همایش 10 روز با عکاسان، اختتامیه همایش با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه عکاسی ساعت 18 (6عصر) یکشنبه در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

سه نمایشگاه بخش جنبی پنجمین همایش 10 روز با عکاسان در موزه امام علی (ع)، فرهنگسرای ارسباران و موزه عکسخانه شهر پس از اختتامیه نیز ادامه دارد.

در آخرین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان کارگاه ارائه در عکاسی با حضور ستاره مجتهد سلیمانی ساعت 10 صبح یکشنبه 28 آذرماه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

هدف اصلی "فاین‌­آرت" انتقال دید شخصی هنرمند به مخاطب است

هشتمین روز از پنجمین دوره 10 روز با عکاسان ایران جمعه 26 آذرماه سال جاری در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

کارگاه "عکاسی فاین­‌آرت از ایده تا اجرا (2)" با حضور مهرداد افسری و محمدرضا شریف‌­زاده در هشتمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان برگزار شد.

مهرداد افسری در ابتدای این نشست گفت: عکس فاین­‌آرت عکسی است که هدف اصلی آن انتقال دید شخصی هنرمند به مخاطب است. به معنای دیگر، هنرمند می‌خواهد در اثرش به مخاطب بگوید که چگونه دنیا، زندگی و محیط را می‌‌بینید و چه احساسی نسبت به آن­ها دارد. مشخص است که در این نوع عکاسی هنرمند باید بر تمام مراحل کار از ابتدا تا انتها مسلط باشد و بتواند آن­ها را کنترل کند تا به هدف خود برسد. این نوع عکاسی در نقطه­ مقابل عکاسی مستند و عکاسی سفارشی، تبلیغاتی، صنعتی و... قرار می‌گیرد. چرا که در این نوع عکاسی هدف هنرمند واقعیت، جنبه­ استنادی و یا رضایت مشتری خاص نیست.

محمدرضا شریف‌­زاده افزود: این نوع عک‌س­ها نیز قابلیت فروش دارند اما بر خلاف عکس‌های سفارشی، هنرمند است که دید و سیلقه­ خود را به مخاطب عرضه می‌کند و مشتری خاص خود را می‌یابد.این شاخه­ عکاسی با برخی شاخه‌های دیگر مانند عکاسی منظره، عکاسی پرتره و ... هم‌­پوشانی دارد. "فاین­‌آرت"برای بیان حس زیبایی­‌شناسی، برقراری ارتباط  و یا ایجاد تفکر به وجود آمده است.  این هنر  بیش از آنکه برای اهداف کاربردی ساخته شده باشد برای پرداختن به اهداف زیبایی­‌شناسانه ایجاد شده است. این هنر نوعی از انواع هنر است که در درجه اول به منظور فراهم آوردن زیبایی و لذت و نه برای استفاده­ تجاری ایجاد شده است. به همین دلیل فاین­‌آرت به نشاط بخشی، تفکر برانگیز بودن، و زندگی‌­بخش بودن آن شناخته می­‌شود.

افسری تاکید کرد: عکس فاین‌­آرت تعهدی برای نشان دادن واقعیت ندارد. کسانی هستند که استدلال می­‌کنند که یک عکس فاین‌­آرت در واقع به مخاطب تنها اجازه می‌­دهد تا جهان را همان­‌گونه که ذهن عکاس برای مخاطبان تصویر می­‌کند ببینند. اما آنچه که ما با چشم خود می­‌بینیم لزوما همان چیزی نیست که با ذهن خود می­‌بینیم کما اینکه در موارد متعددی پس از بستن کادر و فشردن دکمه­ شاتر دریافته‌­ایم که نتیجه آن چه که به عنوان عکاس دیده‌­ایم و در ذهن داشتیم نیست. در­واقع یک عکس هنگام چاپ یا انتشار همان چیزی است که در منظره­‌یاب دوربین دیده می­‌شود.

در ادامه عکس‌­هایی درباره این نوع عکاسی نمایش داده شد.

photo_2016-12-17_00-40-21

عکس‌­ها در هر موقعیتی رنگ‌­بندی متفاوت دارند

نشست "مدیریت رنگ" با حضور محمد­امین کجوری در هشتمین روز همایش 10 روز با عکاسان برگزار شد.

محمد­امین کجوری در این باره گفت: مهم این است بدانیم چگونه می­‌خواهیم عکس را ارائه دهیم و براساس آن رنگ‌­بندی کنیم. عکس‌­ها در هر موقعیتی رنگ‌­بندی متفاوت دارند. آن چیزی که در مانیتور، عکس، چاپ به صورت جداگانه دیده می­‌شود با هم متفاوت است.

کجوری درباره­ "دامنه­ پویایی" گفت: دامنه­­­­­­­­­­­­­ پویایی محدوده­ای است که تمام مقادیر مختلف روشنایی از سیاه مطلق تا سفید مطلق را در یک تصویر در­ بر می­‌گیرد.

در ادامه­ این نشست درباره­ دامنه دینامیک دوربین­‌های مختلف صحبت و عکس­‌هایی در این زمینه ارائه شد.

کجوری تاکید کرد: حساسیت شامل حساسیت اصلی دوربین و حساسیت میانی است. همچنین مدیریت رنگ در سه مرحله­ ثبت تصویر و ویرایش صورت می‌­گیرد. نقطه­ شروع این است که ما مانیتور خوب داشته باشیم تا مرجع باشد و بتواند رنگ‌­ها را درست نشان دهد.

تشکیلات حرفه‌ای عکاسی خبری نداریم

نشست "چالش‌­های اقتصادی در فتوژورنالیسم" با حضور محمد فرنود و محمدمهدی رحیمیان روز جمعه 26 آذر در همایش 10 روز با عکاسان برگزار شد.

در ابتدا محمد فرنود از حاضران خواست تا به احترام عکاسانی که شهید شدند و عکاسانی که سال­‌ها در این زمینه فعالیت کردند بایستند و یک دقیقه سکوت کنند.

فرنود در ادامه بیان کرد: تعریف آژانس­‌های خبری و خبرگزاری­‌ها با هم متفاوت است، همچنین اجرای کار آن­ها نیز با هم تفاوت دارد. آژانس‌­های خبری کاملا خصوصی فعالیت می­‌کنند ولی خبرگزاری جمهوری اسلامی دولتی است و این از پایه و اساس اشتباه است. زیرا خبرگزاری‌­هایی که تحت پوشش دولتی هستند اخبار جانب‌دارانه منتشر می­‌کنند. ما باید خودمان را اصلاح کنیم البته با توجه به شکل­‌هایی که در چند سال اخیر به وجود آمده تا حدودی اصلاح شده است.

محمد فرنود خاطرنشان کرد: اواخر دهه­ 30 احمد عالی عکاسی را متحول کرد و در ادامه نصرالله کسرائیان، بهمن جلالی، محمود کلاری، کاوه گلستان و... باعث تحول شدند. همچنین به واسطه­ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تحولاتی اتفاق افتاد. ما در مطبوعات ایران افراد مستعد در حوزه­ خبرنگاری و عکاسی داریم ولی تشکیلات حرفه‌­ای نداریم. همچنین با حضور عکاسی دیجیتال نیروی انسانی از بین رفت. فرد مهم نیست بلکه تشکیلات مهم است پس اگر تشکیلات حرفه‌­ای نداشته باشیم حرفی برای گفتن نداریم.

فرنود افزود: عکاسان برای موفقیت باید موقعیت­‌شناس و صاحب سبک باشند و هوشمندی و درک درست از سوژه داشته باشند.

در پایان محمد فرنود لوح سپاس خود را به روشن نوروزی تقدیم کرد.

photo_2016-12-17_00-45-03

سینمای مستند ایران متعلق به نسل امروز است

فیلم "آن­دو" به کارگردانی ماجد نیسی در هشتمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان نمایش داده شد و در ادامه محسن راستانی و ماجد نیسی؛ کارگردان درباره­ این فیلم گف‌ت‌و­گو کردند.

محسن راستانی در این نشست گفت: ماجد نیسی، عکاسی را که در سا‌ل­‌های جنگ در تانکهای عراقی عکاسی و فیلم­برداری می­‌کرد، پیدا کرد و در نهایت منجر به ساخت این مستند شد. بعد از پایان جنگ این عکاس عراقی به سوئد می‌­رود و پناهنده می‌­شود که ماجد نیسی در یکی از سفرهایش این فرد را پیدا می‌­کند. سینمای مستند ایران متعلق به نسل امروز است. سینمای مستند حرف اول را می­‌زند و خیلی قوی­‌تر از عکاسی ماست و آینده روشنی دارد.

راستانی تاکید کرد: این فیلم روی من خیلی تاثیر گذاشت. موافق‌­ها و مخالف‌­ها ضربه‌­های زیادی به حقایق زدند ولی آنقدر که از موافق‌­ها ضربه خوردیم از مخالفان زیاد ضربه نخوردیم.

سپس ماجد نیسی گفت: این مستند حال و هوای من را عوض کرد و فقط به مستند توجه داشتم و جوانب اصلا برایم مهم نبود. در این مستند دوست داشتم حقایق بازگو شود که خوشبختانه توانستیم به موفقیت برسیم.

در ادامه پرسش و پاسخ درباره این مستند انجام شد.

نشست کسب­ و کار عکاسی

نشست مبانی عملکرد حرفه‌­ای در کسب­ و کار عکاسی با حضور علی عیاری، کیاداود اسفندیاری و ناصر بهرامی در هشتمین روز پنجمین همایش 10 روز با عکاسان برگزار شد و حاضران در این نشست درباره مسایل­ و چالش‌­های عملکرد حرفه‌­ای در کار عکاسی گفت‌­و­گو کردند.

photo_2016-12-17_00-46-36

ضرورت درک متن درام برای عکاسان تئاتر

نقد و بررسی آثار اعضای انجمن عکاسان خانه­ تئاتر با حضور شهاب‌­الدین عادل جمعه 26 آذرماه در پنجمین همایش 10 روز با عکاسان برگزار شد.

در این نشست که در گالری نامی خانه­ هنرمندان با حضور رییس و اعضای انجمن عکاسان خانه­ تئاتر برگزار شد، شهاب­‌الدین عادل با اشاره به درام گفت: درام، کهن­‌ترین گونه­ ادبی است اما استنباط جامعه­ عمومی از درام یک مشکل و ضایعه است. در صحنه­ تئاتر درام کنش و حرکت است، یک تعریف بنیادی برای درام عکس، حرکت است و ضرورت دارد عکاسان تئاتر درک پویایی از متن درام داشته باشند لحظه­‌هایی را که اهمیت دارند، ثبت کنند.

عادل در ادامه با اشاره به تجربه‌­های خود در عکاسی تئاتر و سینما گفت: در آثار عکاسان تئاتر، صحنه بیشتر دیده می‌­شود که درست است چون درام در صحنه جاری است اما درام زندگی هم وجود دارد، درام دیگر کار کارگردان است که این­ها کم دیده می­‌شود. البته منظور این نیست که در عکاسی تئاتر یک تقسیم‌­بندی برای پرداختن به این درام‌­ها صورت گیرد اما درام جاری فقط بر صحنه در نمایشنامه رخ نمی‌­دهد بلکه در پیرامون نمایشنامه هم وجود دارد چون تئاتر به معنی فرهنگ، سیاست، زندگی و مردم است. لازم است عکاسان تئاتر ماهیت درام و نقش آن را در ادوار گوناگون بدانند. در مجموع در عکاسی تئاتر بیشتر با عکاسی صحنه برخورد می­کنیم تا جوانب دیگر آن و نکته قابل توجه دیگر این است که عکاس تئاتر از کجا به درام نگاه می­‌کند که این به شناخت عکاس از متن بستگی دارد.

عادل با اشاره به توجه غالب به فرم در عکاسی تئاتر افزود: فرم، بیشتر از محتوا هنرمندان ما را جلب می­‌کند و در عکاسی تئاتر هم ساختار و فرم بیشتر دیده می­‌شود. به دلیل اینکه مرز بین درام و پرفورمنس‌­آرت مخدوش شده است و هنرمندان و کارگردانانی به شدت به سمت پرفورمنس‌­آرت رفتند، عکاسان تئاتر هم درگیر آن شدند و عکس­‌ها بیشتر بر فرم تمرکز دارد. در واقع در این تئاترها اتفاق در عمق رخ نمی‌­دهد بلکه در سطح اتفاق می‌­افتد و عکاسان هم درگیر آن می­‌شوند. عکاسی تئاتر ابتدا باید زیبا باشد که این زیبایی به معنی مطلق نیست هرچند تعریف­‌های پایه‌­ای در حوزه­‌های ترکیب­‌بندی، نورپردازی، زاویه­ دید و ... برای زیبایی وجود دارد. بنابراین در مرحله اول چارچوب زیبایی بصری عکس اهمیت دارد که مخاطب و تماشاگر را نگه دارد.

عادل با اشاره به آثار اعضای انجمن عکاسان خانه­ تئاتر در پنجمین همایش 10 روز با عکاسان گفت: در مجموع عکس­‌های این نمایشگاه، عکس‌­هایی که شخصیت اصلی درام و میزانسی که آن را معرفی کند کم دیده می‌­شود، در حالی که عکس تئاتر می‌­بایست متن، شخصیت اصلی و بازیگر را معرفی کند تا مخاطب با دیدن عکس اطلاعاتی به دست آورد. در واقع نقطه­ دید برای عکاس تئاتر متنوع و به تعداد تماشاگران تئاتر است.