سرویس تجسمی هنرآنلاین: وجید امینی نقاش جوانی است که این روزها سومین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری ایوان برگزار کرده است. در این نمایشگاه که "جای دیگر" نام دارد  تابلوهایی به نمایش گذاشته شده که با تکنیک اکریلیک روی بوم خلق شده‌‌اند و در نگاه اول ظاهری مشابه یکدیگر دارند. موضوع اصلی کار امینی منظره است، اما نه به مفهوم و شکل رایج آن. در واقع آنچه در این تابلوها دیده می‌شود ترکیبی از رنگ‌های سفید و خاکستری است که مناظری مبهم را تداعی می‌کنند.

تابلوهای امینی از سویی مانند آثار آبستره هستند که با ترکیب‌بندی‌های متفاوت، رنگ‌هایی مشابه را در کنار هم قرار داده‌اند، و از سوی دیگر یادآور منظره کوهستان یا دشتی پوشیده از برف هستند. در این تابلوهای سیاه و سفید، مناظر گنگی ترسیم شده که در فضایی سرد و خاموش، احساساتی متناقض را به بیننده منتقل می‌کنند. بیننده‌ای آنها را پر از آرامش و تعمق می‌یابد، و شخص دیگر آنها را فضایی پر اضطراب و ترسناک می‌داند.

رنگ در تابلوهای امینی جایی ندارد و آنچه دیده می‌شود فقط ترکیب سیاه و سفید است. در بعضی تابلوها تضاد سیاه و سفید به صورت واضح دیده می‌شود، اما در بعضی دیگر هیچ رنگ تیره‌ای وجود ندارد و فقط تنالیته ملایم خاکستری نمایانگر فضایی است که می‌تواند نشان دهنده دشتی برف گرفته یا آسمانی بورانی باشد. این تابلوهای سفید که بر روی دیوارهای سفید گالری قرار گرفته‌اند سرمای هوا را برای بیننده دوچندان می‌کنند، اما تابلویی مملو از سفیدی که روی دیوار خاکستری گالری نصب شده است بیننده را بیشتر به عمق این فضای مبهم فرو می‌برد.

امینی آثار خود را "فیگوراتیو- انتزاعی" می‌داند و در مورد آنها می گوید: جای دیگر، بخشى از تأمل من در فضاهایی واقعی و در عین حال ذهنی است. ذهنی به این دلیل که این تابلوها بازنمایی مناظر موجود یا بر پایه‌ى عکس‌ها و اتودهاى مشخص از این مناظر نیستند؛ و واقعی به این دلیل که گویی این مناظر از سال‌های دور همواره در برابر چشمانم بوده‌اند.

در فضای گالری قطعه‌ای موسیقی ساخته فرشاد خواجه نصیری پخش می‌شود که فضای سرد و خاموش موجود در آثار را تشدید می‌کند. امینی در خلق این آثار تلاش کرده است با شیوه‌ای آزاد و روان ترکیب بندی‌هایی به وجود آورد که بیانی اکسپرسیو داشته باشد. تنوع ابعاد هم در آثار این مجموعه دیده می‌شود، گاه یک بوم دو متری سراسر فضای دیواری را اشغال کرده و گاه بوم‌های کوچک 50 سانتی متری در کنار هم روی دیواری قرار گرفته‌اند تا فضایی بی‌کران را در قابی کوچک نمایش دهند.

نمایشگاه "جای دیگر" تا اول دی ماه 1395 در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.