سرویس تجسمی هنر آنلاین:جمعه آینده قرار است نمایشگاهی با عنوان "هنر کاربردی" در گالری گلستان بر پا شود نمایشگاهی که در آن آثار هنرمندان برجسته‌ای در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد.  در این نمایشگاه آثاری از بهرام دبیری، گیزلا وارگا سینایی، مریم سالور، ابراهیم حقیقی، مریم زندی، هلیا ابراهیمی، میترا دوایی، نعیمه رزاقی، شکوفه رخام، روزبه دبیری، فرانک سالور، نرگس عقدایی، شمس الدین غازی، شیرین غازی، لیلا فرزانه، گلناز قدیری، طناز کمالیان، نازگل کمالیان، مهبد منیعی، سوگند میرزایی و زیورهای گالری کبالت به نمایش درخواهند آمد.

لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان که طراحی این نمایشگاه را به عهده دارد در این باره گفت: قدمت هنر کاربردی هم سنگ خود هنر است و بسیاری از هنرها در آغاز رویکردی کاربردی داشتند، در این روزگار چنین آثاری می‌توانند به آشنایی مردم با هنرمندان معاصر و سبک هنری‌شان عمق بیشتری بخشند. 

گلستان تاکید دارد: در این نمایشگاه آثاری بسیار زیبا ارائه می‌شود که هر هنرمندی بنا به زاویه نگاه و سبک هنری خاص خودش پدید آورده‌اند و مطمئن هستم دیدار کنندگان از این نمایشگاه لذت بسیاری خواهند برد.

هنر کاربردی به محاق نرفته است

ابراهیم حقیقی که آثارش در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد به هنرآنلاین گفت: من در دوره‌ای کار شیشه کردم که در دو دوره مجموعه کاربردی مثل گلدان و بشقاب آن‌ها را ارائه کردم که اولی مربوط به سال هفتاد و نمایشگاه‌ی در سال هفتاد و هشت بود  که از هرکدام دو نمونه در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

وی ادامه داد: به جز این دو مجموعه یک سری گبه نیز طراحی کرده بودم که در استان فارس بافته شده بودو پیش از این نمایشگاهی از این گبه‌ها نیز برگزار کرده‌ام.

این هنرمند نقاش گفت: هنر کاربردی اتفاقی نیست که به محاق رفته باشد. وقتی جهان به صنعتی شدن رفت تولید کثیر اتفاق افتاد و فروش بیشتر شد برای همین زیبایی شناسی تغییر کرد اما این موجب آن نشد که زیبایی شناسی از بین برود. اتفاقی که حتی در ایران هم افتاد و ما در تولید انبوه ملامین می‌دیدم که سفارش تصویر و نقاشی دارند.

DSC_8857

حقیقی اظهار داشت: ممکن است که امروز این تولیدات با متریال ارزانی ساخته شود اما ساختار خودشان را دارند و اصلا زشت نیستند. نمونه بارز آن طراحی‌های ایتالیا است که دقیقا در کنار تولید در حد خودش زیباست.

وی افزود: امروز در ایتالیا کتری و فنجان و حتی قاشق و چنگال‌های خاصی طراحی می‌شود و هنوز لوازمی بر اساس سنت شیشه‌گری به وجود می‌آید. هم چنان جزیره‌ای در ایتالیا هست که طراحی و ساخت اشیا شیشه‌ای کاربردی و تزیینی توسط هنرمندان شیشه‌گر در آن همچنان رایج است.

این هنرمند طراح و گرافیست گفت: البته من برای این آثار از لفظ طراحانه استفاده می‌کنم هر چند ممکن است که در دل تولید انبوه اثری هنرمندانه تلقی شود.

حقیقی گفت: این آثار بر اساس کیفیت قیمت‌گذاری می‌شوند و البته من الان نمی‌توانم بگویم که آثارم در این نمایشگاه چقدر ارزش مادی دارند چون برای 20 سال پیش است و بنا بر زمان خود ارزشی بر آن افزوده می‌شود. در همه جای دنیا این گونه آثار که تک و دارای امضا هستند قیمت بالایی دارند.

ایرانیان با هنر کاربردی عجین هستند

مریم سالور دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: من در این نمایشگاه حدود شش گلدان ارائه کرده‌ام که برای دوره‌های مختلف کاری من است و به دلیل این که مدت زمان زیادی است که کار سرامیکی انجام نداده‌ام و بیشتر دغدغه‌ام روی مجسمه و نقاشی است، نتوانستم اثر جدیدی را به این نمایشگاه بیاورم.

اثر مریم سالور

وی افزود: به صورت حرفه‌ای با هنر سرامیک وارد این عرصه شدم و این هنر را دوست دارم. ما ایرانی‌ها اصولا قبل از این که تابلوی نقاشی روی دیوار خانه‌هایمان باشد محل زندگی‌مان پر از گلدان بود که همه در اوج زیبایی بودند.

این هنرمند نقاش گفت: ما به زندگی با این وسایل عادت داریم. ما با فرش زندگی کردیم و با این هنر عجین هستیم و من از این نمایشگاه استقبال می‌کنم و به این دلیل در این نمایشگاه حاضر شدم تا از این دیدگاه حمایت کنم.

سالور اظهار داشت: آثار این نمایشگاه بین یک و نیم تا سه و نیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که متاسفانه نسبت به اندازه و وقتی که روی ساخت اثر گذاشته شده قیمت مناسبی نیست.

وی ادامه داد: من امروز اگر برای یک گلدان این قیمت را می‌گذارم شجاعت به خرج می‌دهم  چرا که قیمت بالا برای ظرف سرامیک که تک  کار می‌شود به عنوان شئی هنری نه تولیدی که تفکر محور است، هنوز در ایران جا نیافتاده است. باید در نظر داشت قیمت یک گلدان تک امضا به اندازه یک تابلو یا مجسمه است.

ضرورت توجه به هنر کاربردی احساس می‌شود

گیزیلا وارگا سینایی یکی دیگر از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه من یک داس، یک چاقو و یک ساتور از مجموعه گل  و مرغ‌هایم را ارائه کرده‌ام که پیش از این بخشی از آن در گالری سین به نمایش در آمده بود.

وی ادامه داد: همیشه برای من جالب بوده که تمایل برای نمایشگاه‌های این چنین بسیار زیاد است. من الان نمی‌توانم نام این آثار را کاربردی بگذارم چون به دلیل فاصله زمانی که بر آن‌ها گذشته تبدیل به اشیاء تزیینی شده‌اند.

این هنرمند نقاش گفت: امروز مساله بازیافت که در زندگی ما اهمیت پیدا کرده است فکر می‌کنم که در زندگی ما بدل یه یک مسئله خیلی اساسی شده است. من یک دستگاه چاپ دیدم در شهر جلفا که بیشتر شبیه یک مجسمه بود و علیرغم این که سیصد سال با آن کتاب چاپ کرده بودند هم چنان وجهی هنرمندانه داشت و زیبا بود.

sinai12

وارگا سینایی اظهار داشت: به یاد دارم که مادرم چرخ خیاطی با برند زینگر داشت که بر روی آن تصاویری حکاکی شده بود. او هم چرخ خیاطی‌اش را دوست داشت و هم با آن کار می‌کرد و این خیلی اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: امروز علیرغم این که ما اجناس مصرفی زیبایی را می‌بینیم اما این ابزار وجهی یک بار مصرف پیدا کرده‌اند و این ضرورت به وجود آمده که قدر این مساله را بیشتر بدانیم.

هنر کاربردی بخش بزرگی از تاریخ هنر ایران است

 بهرام دبیری نیز درباره این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: آنچه که از آن به عنوان هنر کاربردی نام می‌بریم بخش بزرگی از تاریخ هنر ایران را در بر می‌گیرد. از سفال‌هایی که از 600 سال قبل وجود دارند و بعد سرامیک و سفال‌های نیشابور که در جهان بی‌همتاست تا صندوق‌ها ، شانه‌ها و طراحی قاشق و چنگال.

وی ادامه داد: تا زمانی که کتاب مستطاب آشپزی نجف دریابندری را نخوانده بودیم گمان می‌کردیم قاشق و چنگال ابزاری غربی است اما با گذر از موزه ایران باستان متوجه شدیم تمام این قطعات ریشه ایرانی دارند و اگر ملاقه‌ای در آن زمان وجود داشته بر روی پایه آن بزی نصب می‌کردند که به دلیل شکل کاربردی‌اش چیزی از داخل آن به بیرون نمی‌ریخته است.

اثر بهرام دبیری

این هنرمند نقاش گفت: به این هنرها می‌توان فرش، کاشی کاری  و بسیاری از هنرهای دیگر که در ایران وجود دارد را هم اضافه کنم. پس اگر به هنر کاربردی اشاره می‌کنیم  به بازیابی تاریخ کهن فکر می‌کنیم، مسئله‌ای که چیزی از آن امروز باقی نمانده است.

دبیری گفت: همواره باید این سوال را پرسید که مثلا کسانی که 400 سال پیش مسجد شیخ لطف الله را بنا کردند چگونه با هنر خود توانسته‌اند کاشی‌هایی را به وجود بیاورند که بعد از گذر این همه سال و قرار گرفتن در برابر آفتاب و سرما به قدر یک تار مو ترک بر نداشته است. این درحالی است که امروز در سراسر ایران دیگر چنین چیزی یافت نمی‌شود و این فاجعه‌ای است که باید برای آن نگران شد.

وی اظهار داشت: دلیل این اتفاق آن است که بیشتر متریال امروز ما یا از غرب می‌آید یا همه چیز پلاستیکی شده است. در واقع همه چیز بی‌شخصیت شده است. نه زیباست و نه ماندگار.

این هنرمند نقاش گفت: این در حالی است که از سال‌ها پیش بر روی این مسئله کار شده است. از فرش‌ها و جام‌های بلورین تا شمعدان‌ها هر چیزی که در زندگی ما کاربرد دارد یک زیبایی تزیینی در دل خود جای داده است؛ حتی یک استکان یا نعلبکی که می‌توان در آن چای خورد هم می‌تواند شکلی تزیینی داشته باشد.

دبیری گفت: من سال‌ها گمان می‌کردم که عملکرد یک چیز است و زیبایی یک چیز دیگر. اما امروز معتقدم که زیبایی خود به تنهایی بهترین عملکرد را دارد. اگر عشقی به وجود می‌آید از صورت و اندام است و خیلی مثال‌های دیگر که نشان می‌دهد زیبایی است که بر عملکرد تاثیر می‌گذارد و زیبایی در واقع عملکردی تاریخی دارد. مثل نقاش و مجسمه‌ساز اما به نظر انعکاس این زیبایی باید در زندگی انسان باشد در کنش و کار او.

وی ادامه داد: بر همین مبنا من از پسرم که در ایران طراحی صنعتی می‌خواند خواستم که از طراحی‌های من انتخاب کند و ترکیب تازه‌ای بسازد و آن‌ها را بر روی ظروف نقش بزند. برخی از این آثار تکرار نمی‌شد و تنها یک بار تولید می‌شد. این کار 12 ، 13 سال است که دارد انجام می‌شود.

این هنرمند نقاش گفت: در نمایشگاه هنر کاربردی تعدادی از کارهای یکی، دو سال اخیر و چند تایی برای چند ماه اخیر به نمایش در می‌آید کارهایی که ادیشن ندارند و خودم بر روی آن‌ها کار کرده‌ام .

دبیری گفت: یکی از مسائل مهم دیگر در هنر کاربردی بحث قیمت آن است. ممکن است یک طراحی که نقاش در کارگاه نقاشی خود انجام می‌دهد 4 میلیون تومان باشد اما یک بشقاب لعابی با همه سختی‌هایی که در مراحل کار دارد بیش از 100 یا 150 هزار تومان نمی‌تواند باشد و این هم تنها به خاطر ارزش‌های زیبایی شناختی آن است.

وی در پایان گفت: قیمت آثاری که در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارم هم در همین حدود قیمت است مگر کارهایی مثل بلورهای تراش خورده و چراغ‌هایی که با برنز ساخته شده که آن‌ها قیمت بیشتری دارند.

هنر کاربردی اهمیت بیشتری پیدا کرده است

مریم زندی دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه نیز به هنرآنلاین گفت: من هشت تکه از کارهای شیشه‌ای که در آخرین نمایشگاهم در سال 92 در گالری گلستان به نمایش در آورده بودم  را در این نمایشگاه ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: من در این سال‌ها کار تازه‌ای نداشتم.ایده‌های زیادی برای کار وجود داشته  کارهایی که جذاب هم به نظر می‌رسند ولی به خاطر عکاسی ساخت آن‌ها به تعویق افتاد.

این هنرمند عکاس گفت: این‌ها همه با همان روش سنتی شیشه‌گران در ایران ساخته شده است. اما با طرح و فرم‌هایی تازه کار کردم و نوع رنگ گذاری‌ام مدرن‌تر شده  و تغییراتی در رنگ‌گذاری سنتی ایجاد کردم.

b24131547592014

زندی گفت: به هر حال در این سال‌ها هنر کاربردی اهمیت بیشتری پیدا کرده و ظاهرا بر ارزش‌هایش افزوده شده است.

نمایشگاه هنر کاربردی روز جمعه 26 آذر در گالری گلستان واقع در دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 افتتاح می‌شود و تا 1 دی ماه میزبان علاقمندان است.