به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، سعید شهلاپور هنرمند مجسمه‌ساز درباره برگزاری پنجمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران گفت: این دوسالانه به این دلیل به وجود آمد که آن بخش از ایده‌های هنرمندان که می‌تواند در سطح شهر ارائه شود، شناسایی و زمینه‌های بروز آن مهیا شود؛ در واقع هدف این بود که ایده‌های هنرمندان را به شکل مجسمه در سطح شهر جذب کنیم و به نمایش بگذاریم.

او با تاکید بر اینکه در هر دوره از دوسالانه آثاری انتخاب و در سطح شهر نصب می‌شوند، افزود: امسال نیز این دوسالانه  دو بخش را شامل شد و آثارش به نمایش درآمد.  یک بخش کلکسیونی از آثار خود سازمان زیباسازی شهر تهران بود که قبلا در سطح شهر نصب شده‌اند و بخش دیگر نیز آثاری هستند که در بخش مسابقه به نمایش درآمده‌اند.

این هنرمند مجسمه‌ساز درباره کیفیت آثار به نمایش درآمده در این دوسالانه با اشاره به اینکه آثار به نمایش درآمده خوب هستند، گفت: آنچه که به نمایش درآمده بخشی از داشته‌های مجسمه‌سازی ماست. چرا که ما سال‌ها مجسمه‌سازی نداشتیم و بعد از پایان جنگ و حدودا در کمتر از دو دهه این هنر شکل جدی به خود گرفته است. با توجه به نوع امکانات، کیفیت و تمام کسانی که در این رشته‌ حضور دارند، آنچه که دیده می‌شود خوب است. این آثار از بین تعداد زیادی از آثار ارائه شده انتخاب و به نمایش درآمده‌اند و آثار نسبتا خوبی دراین میان هست که قابلیت نصب در سطح شهر را دارند.

شهلا پور با بیان اینکه در شهری مثل رم و پاریس قدمت مجسمه‌سازی بسیار زیاد است و هر دوره و نسلی مجسمه‌های خودش را به جای گذاشته است، ادامه داد: اما قدمت مجسمه‌سازی در ایران شاید به دوره ناصرالدین شاه باز گردد که آن هم تندیس شاهان بوده است. کلان شهری مثل تهران باید به مرور زمان مجسمه‌هایش شکل می‌گرفت، ولی این اتفاق نیفتاده است و متناسب با رشد شهرها مجسمه‌سازی شکل نگرفته است. ما امروز سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی داریم که در شهرهای مختلف در حال شکل‌گیری است و متناسب با رشد مجسمه‌سازی و نیازهای شهری ما مجسمه‌سازی به سرعت در حال رشد است. اما نباید این نکته را فراموش کرد که  مجسمه‌سازی هنری ما پاسخگوی این حجم وسیع از تقاضا نیست. باید  ذره ذره پیش رفت تا به تکامل و پختگی رسید، مجسمه‌سازی ما جوان است و نسبت به کل اتفاقات هنری ما هنر جوانی است و هنوز جای کار دارد.

گفتنی است؛ پنجمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران به دبیری سید مجتبی موسوی تا ۵ دی‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگستان هنر میزبان علاقمندان به هنر است.