سرویس تجسمی هنر آنلاین: اولین کتاب چاپ دستی از استاد پرویز تناولی شامل برگزیده‌ای از آثار دوره‌های مختلف هنری وی با تیراژ محدود 100 جلد ، با عنوان "هست و نیست" رونمایی شد.

بر روی جلد این کتاب  که مجسمه‌ای از سری آثار "هیچ " استاد تناولی نصب شده،  یک اثر سیلک اسکرین به دست پرویز تناولی به چاپ رسیده که از کارهای دهه پنجاه این هنرمند است.به همراه این اثر مجموعه‌ای از آثار وی که مربوط به 5 دهه فعالیت هنری اوست در یک مجلد جمع‌آوری شده است.

به دلیل حجم بالای آثار هنری این هنرمند مشهور ایرانی آن دست آثار تناولی در این کتاب به چاپ رسیده  که همگی به نوعی راه‌گشای مسیر جدیدی در هنر مجسمه‌سازی و نقاشی بوده‌اند.

رونمایی+اولین+کتاب+چاپ+دستی+پرویز+تناولی (5)

تعدادی از این مجلد که با قیمت 15 میلیون تومان به فروش رسید از سوی مراکز فرهنگی و موزه های معتبر دنیا رزرو شده است و در پیش‌نمایش این کتاب نیز تا ادیشن شماره ۲۰ فروخته شده است. بیست ادیشن دوم این کتاب در نمایشگاه ارائه شد که به قیمت هر جلد ۱۵ میلیون تومان فروخته شد و ادیشن‌های بعدی نیز با ۵ میلیون تومان افزایش قیمت برای فروش عرضه می‌شود.کتاب چاپ دستی "هست و نیست" به همت مازیار مصور رحمانی ارائه شده است.

در جریان رونمایی از آرت بوک این هنرمند ایرانی مراسم سخنرانی و یادمانی در  باغ آرت سنتر برگزار شد.

دستاورد تناولی نشان دادن راه عبور از مدرنیسم بود

علیرضا سمیع آذر در ابتدای این مراسم گفت: وقتی مدرنیسم به ایران وارد شد ما با دو واکنش همراه بودیم. عده‌ای بودند که نه مدرنیسم را درک کردند و نه اقبالی به آن نشان دادند و راه گذشته خود را رفتند.دسته دومی وجود داشت که به طور کامل مدرنیسم را پذیرفته بودند و سعی کردند در امتداد آن کارهایی انجام بدهند.

وی ادامه داد: شاید بتوان آن‌ها را به عنوان مهم‌ترین شاهد برای مدرنیسم ناب قلمداد کرد چرا که سعی کردند آن را با رنگ و بویی ایرانی معرفی کنند و عناصر و نقش مایه‌هایی از پس زمینه هنر و فرهنگ ایرانی انتخاب و با مدرنیسم تلفیق کنند تا مدرنیسم ایرانی را معرفی کنند.

این پژوهشگر هنری گفت: بعد از گذشتن از تاریخ و انتخاب زاویه‌های از آن و بعد سوار کردن این مفاهیم بر پیکره مدرنیسم به دنیای جدیدتری رسیدیم که همانا هنر پست مدرن یا معاصر بود.ما در ایران تنها سه هنرمند داشتیم که بعد از مدرن تلاش قابل توجهی داشتند. منیر فرمانفرمایینان با نگاه به آینه و توجه عجیب به هندسه و مارکو گریگوریان ورژنی از پست مدرنیسم با درک عمیق از فرهنگ و معماری ایرانی را رقم زدند.

سمیع آذر ادامه داد: اما تناولی نه تنها مدرنیسم را درک کرد بلکه راه‌های عبور از مدرنیسم را هم نشان داد و این دستاورد تناولی بود. مجموعه کارهای "هیچ" او  و قدرت معناشناختی او منجر به خلق مجسمه‌های مفهومی و کانسپچوال شد. مجسمه‌های سری شاعران او  تنها گرته‌برداری از گذشته نکردند بلکه عمیق‌تر، عرفان ، تصوف و فلسفه را با هنر پست مدرن و در قالب مجسمه‌ها به ما معرفی کردند.

وی گفت: در زمانه‌ای که کسی هنر پست مدرن را به درستی درک نمی‌کرد تناولی راه عبور از پست مدرنیسم را پیشنهاد کرد و عظمت هنر مدرن و پست مدرن ما به خاطر کارهای پیشنهادی به سمت کانسپچوال آرت بود.تناولی امتداد یک مجسمه‌ساز آمریکایی نیست، یک فکر ایرانی است که بسیار قابل توجه است. در آثار او نمادها همینگونه سر بر نیاورده‌اند  و شما می‌توانید از این دریچه حکمت و تاریخ  را ببینید  و این میراثی است که نسل بزرگی از ایده‌های ایشان الهام می‌گیرند.

رونمایی+اولین+کتاب+چاپ+دستی+پرویز+تناولی (6)

تناولی یک سازمان و تشکیلات هنری است

سید محمد بهشتی نیز در ادامه این مراسم گفت:من در سفری که هفته گذشته به کشور انگلیس داشتم  به موزه بریتانیا رفتم  و مجسمه‌های آقای تناولی در آن جا بود. مسلم است که آن‌ها هر شی را در این موزه نمی‌گذارند. شیئی که در این موزه قرار می‌گیرد باید به یک فرهنگ و عمق تاریخی آن اشاره کند و مجسمه آقای تناولی این خصوصیت را دارند.

وی ادامه داد: آقای تناولی را وقتی به مثابه یک پژوهشگر می‌بینیم بی‌اغراق بیشتر از بسیاری از پژوهشگران کار کرده‌اند  و به عنوان یک هنرمند مثل یک چشمه بهاری  در طول عمر هنری‌شان اثر تولید کرده‌اند و بلا انقطاع جوشیده‌اند و به عنوان یک معلم ای کاش این فرصت را پیدا می‌کردند که افراد بیشتری بتوانند از محضر ایشان کسب دانش کنند چرا که من معتقدم ایشان یک سازمان و تشکیلات هستند.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی گفت: شاید اگر من از وجه میراث فرهنگی نگاه کنم  در یک روزگاری  که دیگر ما نیستیم در روزگاری که معدود کسانی رسوب می‌کنند و در حافظه تاریخی باقی می‌مانند یکی از شاخص‌ترین‌ها تناولی است.

بهشتی در پایان با اشاره به اهمیت نمایش دادن آثار تناولی گفت: امیدوارم شاهد موزه آثار آقای تناولی باشیم  تا بتوان یک نگاه ماندگارتری به یک هنرمند داشته باشیم  و در همین زمان قدر بشناسیم.

اقتصاد هنر در ایران مدیون استاد تناولی است

مرتضی کاظمی نیز در ادامه این برنامه گفت:من می‌خواهم به بعد دیگری از میراث استاد اشاره کنم که همانا اقتصاد هنر است.جریان اقتصاد هنر در ایران مدیون استاد تناولی است.

وی ادامه داد:جریان اقتصاد هنر در جهان که سالانه نزدیک به شصت میلیارد دلار است  حاصل داد و ستد هنر در بیش از 4000 هزار گالری است که سهم ایران از این 4000 هزار گالری حدود 150 گالری است و گردش مالی نزدیک به 60 میلیون دلار دارد که در یک چشم‌انداز امیدواریم  سهم هنر ما از این ارقام  به عنوان شایسته‌ای برسد و ما جایگاه واقعی فرهنگ و هنر را به دست بیاوریم  که همین اندازه‌ای هم که داریم مدیون آقای تناولی است.

مشاور اقتصادی وزیر ارشاد گفت: این هنرمند توانسته به عنوان یک شاخص و پرچم‌دار ظرفیت‌های ما را به جهان معرفی کند  به گونه‌ای که هم افقی پیش روی هنر مملکت باز شده تا ارزش‌های واقعی را کشف کنیم و هم باعث شده در عرصه‌های اقتصادی هنر ایران دارای جایگاه ارزنده ای باشد.

لازم به یادآوری است این نمایشگاه تا 18 آبان ماه همه روزه در بلوار اندرزگو ، خیابان سلیمی شمالی ، پلاک 145 آرت سنتر باغ میزبان علاقمندان به آثار استاد تناولی است.