به گزارش هنرآنلاین، شعیب حسینی‌مقدم در توضیح رویکرد حاکم بر این بخش اظهارداشت: «قله‌ها» بخش موضوعی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که قلل ایثار، افتخار، پیشرفت، علم، فناوری و... را دربرمی‌گیرد.

وی گفت: موضوعاتی چون مقاومت اسلامی، مفاخر، ورزشکاران و هرآنچه که حاکی از رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های گوناگون باشد ذیل این بخش جای خواهد گرفت.

حسینی‌مقدم با اشاره به اهمیت بخش ویژه «قله‌ها» افزود: این بخش از اهمیت شایانی برخوردار است؛ به نحوی که حتی جوایز آن نیز با جایزه‌های سایر بخش‌ها متفاوت است؛ هم به لحاظ قدر و اندازه مالی، مبلغ جایزه‌ها بیش از دیگر بخش‌هاست و هم از حیث تعداد جوایز، نسبت به بخش‌های دیگر متمایز است.

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما بیان کرد: ما به دو صورت برنامه‌ریزی کردیم تا در بخش ویژه «قله‌ها» شاهد نمایش آثار جدی‌تری باشیم. حالت اول این‌گونه بود که هنرمندان از ابتدا آثار موضوعی و مرتبط خود را به دبیرخانه جشنواره شانزدهم ارسال کردند.

وی اظهارداشت: در حالت دوم به پیشنهاد بنده، مقرر شد پس از اتمام داوری رشته‌های مختلف، آن دسته از آثاری که به فضای قله‌ها مرتبط‌ هستند اما هنرمندان‌شان آنها را به این بخش ارسال نکرده‌اند نیز در بخش ویژه «قله‌ها» شرکت کنند. برای این منظور با هنرمندان تماس گرفته و به آنها پیشنهاد شد در صورت تمایل، در بخش موضوعی جشنواره حاضر باشند. به این ترتیب آثار هنرمندان رشته‌هایی همچون تصویرسازی، گرافیک، کارتون و کاریکاتور، نقاشی، طراحی و... نیز در بخش «قله‌ها» شرکت داده شد.

حسینی‌مقدم گفت: داوری این بخش طی روزهای آینده با حضور امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم در کنار هیات داوران که به زودی اسامی آنها اعلام خواهد شد، در مجموعه فرهنگی هنری صبا (فرهنگستان هنر) انجام می‌شود.

وی افزود: حضور و همراهی عبدالحسینی در کنار داوران این بخش به دلیل آن است که او به عنوان دبیرکل در جلسات داوری تمامی رشته‌ها حضور داشته و به خوبی می‌تواند برآیند آرای مختلف داوران هر رشته را در بخش ویژه قله‌ها ساری و جاری کند. تلاش کرده‌ایم که ترکیب داوران این بخش، متشکل از استادان خبره کشور، پیشکسوتان هنرهای تجسمی و جوانان باتجربه این عرصه باشد.

وی ادامه داد: مدت‌ها بود که بسیاری از استادان عرصه هنرهای تجسمی را به عنوان شرکت‌کننده در جشنواره فجر نمی‌دیدیم. برخلاف جشنواره‌هایی همچون فیلم، تئاتر و موسیقی که استادان و هنرمندان شاخص در آنها شرکت می‌کنند، متاسفانه در جشنواره هنرهای تجسمی این اتفاق نمی‌افتاد اما خوشبختانه امسال در بخش ویژه «قله‌ها» شاهد حضور استادان و هنرمندان خبره هستیم؛ از نقاشی و تصویرسازی گرفته تا گرافیک، حضور هنرمندان برجسته‌ای را شاهدیم که در زمره استادان عرصه هنرهای تجسمی به شمار می‌آیند و در رویدادهای کشوری دیگر به عنوان داور شرکت می‌کنند.

دبیر بخش ویژه «قله‌ها» در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: امیدواریم که حضور این استادان باعث رشد کیفی جشنواره هنرهای تجسمی فجر و افزایش انگیزه جوانانی شود که دوست دارند حضور استادانشان را هم در این رویداد بزرگ ملی شاهد باشند.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به صورت رسمی یکشنبه- هشتم بهمن ماه- با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند آغاز به کار کرد و تا ۳۰ بهمن به جز دوشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۸ در این موزه میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر سه‌شنبه- دهم بهمن ماه- در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و روزهای جمعه و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای عموم مخاطبان است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

فراخوان جشنواره شانزدهم دوم آبان ماه امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط) نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر) کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره) مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی) را دربرمی‌گیرد.