گروه هنرهای تجسمی«هنرآنلاین» : نشست خبری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر با حضور امیر عبدالحسینی (دبیرکل جشنواره)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر) و مسعود زنده‌روح کرمانی (دبیر هنری جشنواره) برگزار شد.

محمد خراسانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با این که چه تمهیداتی برای حفظ ارتباط هنرمندان برگزیده جشنواره با فضای هنرهای تجسمی صورت می‌گیرد، گفت: در ساز و کار جشنواره لزوما نمی‌توان فرآیند اتصال هنرمند با جامعه هنری را به صورت صددرصد انجام دهیم؛ چرا که جشنواره ماموریت خاص خودش را دارد و سایر بخش‌های دیگر باید برای این مسئله برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: یکی از نکات مدنظر ما این است که رایزنی‌هایی را با بنیاد نخبگان داشته باشیم و برگزیدگان فجر تجسمی بتوانند از مزایای عضویت در بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شوند. نکته دوم ایجاد زنجیره پیشینی در جشنواره فجر است به این معنا که بنابر استانداردهای ما، برگزیدگان جشنواره‌های دیگر ما بدون ارزیابی وارد جشنواره تجسمی فجر شوند. نکته دیگر هم حضور بخش بازار هنر در کنار جشنواره فجراست تا فضای اقتصاد هنر به جشنواره گره بخورد.

خراسانی‌زاده در رابطه با سندملی تجسمی نیز بیان کرد: کار سندملی تجسمی از دوسال پیش آغاز شده و با مشارکت اساتید و هنرمندان و صاحب‌نظران پیش‌نویس آن تا حدود 70 درصد آماده است. به دستور وزیر فرهنگ کمیته‌های تحقیق را شکل دادیم تا آن چه که تاکنون پیش رفته را تکمیل کنند و هماین که اگر بخشی از قلم افتاده است به سند اضافه شود. ما امید داریم که در سال 1402 کار پیش‌نویس سند ملی تجسمی به اتمام برسد و برای طی فرآیند به شورای هنر برسد.