"گروه هنر و تجسمی هنرآنلاین": نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» با حضور مدیران هنری و هنرمندان ایرانی و خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

افتتاحیه نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

در این مراسم، علاوه بر تعدادی از هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست کشورهای آمریکای لاتین و سفیر کشور کوبا، مدیران هنری  نیز حضور داشتند. محمد خراسانی زاده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر اولین سخنران این مراسم با اشاره به جنایات و نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی در غزه اظهار کرد: کارتون و کاریکاتور به عنوان یک پدیده پویا، فعال، زنده و کنش‌گر همواره یکی از هنرهای مبتنی بر رسانه است که می‌تواند در لحظه واکنش نشان دهد. افتخار این را داریم که در آستانه سیزدهم آبان ماه و آغاز هفته استکبارستیزی، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر تهران با آثاری از ۱۵ کشور در آمریکای لاتین افتتاح می‌شود.

سیدامیر جاوید قایم مقام رییس حوزه هنری در امور بین الملل دومین سخنران بود که طی سخنانی گفت: همه ما تجربه پرورش دانه در کودکی را داشته‌ایم تا تبدیل به گیاه شود. می‌گویند قلب هر آدمی اندازه مشتش است؛ پدران و مادران ما این حس را تجربه کردند. قلب یک جنین چقدر است؟ قلب بچه‌ای یک ساله چقدر است؟ همه ما تجربه کردیم وقتی کنار کودکی بادکنکی می‌ترکد چگونه وحشت می‌کند. ترکیدن یک بادکنک با قلب یک کودک چه می‌کند؟ حالا در غزه چه بر سر کودکان می‌آید؟ «۳ هزار کودک» این فقط یک عدد نیست و تصور کنید با صدای بمب، انفجار و صدای موشک چه بر سر قلب این کودک‌ها می‌آید. آیا تصوری از این اتفاق داریم؟ تنها روایت تلخ این اتفاق، حق مطلب را ادا نمی‌کند.

افتتاحیه نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

در ادامه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» پیشینه‌ای از حضور هنرمندان کارتونیست خارجی در ایران ارائه کرد و گفت: سابقه تعامل گسترده و مستمر با هنرمندان جهان از جمله آمریکای لاتین، پس از اولین دوسالانه کاریکاتور تهران در سال ۱۳۷۱ رقم خورد و طی سه دهه فعالیت، ارتباط فرهنگی و هنری عمیقی بین ایران و این کشورها برقرار شد. همین دوستی و تعامل با کشورهای آمریکای لاتین امکانی را فراهم کرد تا یکی از رویدادهای هنری جهان را در تهران برگزار کنیم. بر این اساس، امور بین‌الملل حوزه هنری و همچنین مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، زمینه حضور ۹ نفر از هنرمندان مطرح کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را در ایران فراهم کرده‌اند و مشارکت و هم افزایی موزه هنرهای معاصر تهران سبب شد تا این نمایشگاه برای هنرمندان صاحب نام کشورهای آمریکای لاتین ساماندهی شود.

افتتاحیه نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

امید برای پرحرارت شدن استکبارسیزی در قالب هنر

محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اذعان داشت: در آستانه ۱۳ آبان، روزی که فریاد یک ملت بر سر استکبار جهانی بلند شد، هستیم و امیدوارم این استکبارسیزی و روحیه ضد امپریالیستی روز به روز در بین ملت‌های دنیا پرحرارت‌تر باشد و روزی را ببینیم که تعداد پرچم‌هایی که روی این صحنه قرار می‌گیرند، بیشتر باشد. روزهای سختی را مقابل چشم بشریت شاهدیم؛ آنچه در تاریخ از غارت و کشتار می‌خواندیم، متأسفانه امروز در غزه و فلسطین به چشم می‌بینیم.

افتتاحیه نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر

در پایان مراسم نیز، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» با حضور هنرمندان و حاضران در گالری‌های نه‌گانه موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.