گروه هنرهای تجسمی هنرآنلاین: سی‌امین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران عصر روز یکشنبه در مجتمع فرهنگی هنری فجر به کار خود پایان داد و برگزیدگان خود را شناخت. در اختتامیه این جشنواره محمد خراسانی‌زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کردستان و مینا صدری دبیر این دوره از جشنواره، مهدی رمضانی معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، مدیرکل اداره ورزش و جوانان حلبچه عراق و جمعی از هنرمندان پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی از جمله فردین صادق‌ایوبی نقاش پیشکسوت اهل سنندج، حضور داشتند. در ابتدای مراسم پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی، اجرایی نمادین از هنرهای تجسمی انجام شد.

علی‌اصغر دریایی در سخنانی گفت: میزبانی از این جشنواره امتیاز بزرگی بود که نصیب کردستان شد و بابت این اعتماد ممنون هستیم. این حمایت‌ها و این پشتیبانی‌ها دلگرمی اهالی فرهنگ هنر است و قطعا برای همه ما مغتنم است.

مینا صدری دبیر جشنواره که خود نیز از دیار کردستان است، در این مراسم خطاب به هنرجویان جشنواره عنوان کرد: این جشنواره متعلق به شما نوجوانان و جوانان این سرزمین است و در حضور شما معنا پیدا می‌کند. هر چه حضور شما در جشنواره پررنگ‌تر باشد، مایه دلگرمی ماست و حضور شماست که مسئولیت ما را سنگین می‌کند و ظرفیت بنیادین تغییرات را ایجاد می‌کند.

وی افزود: نکته خاص دیگر این جشنواره جوانگرایی بود. در عرصه هنرهای تجسمی جوانان چرخه‌ای در حال حرکت است و هدف ما این بود که این چرخه را با هنرمندان جوان تکمیل کنیم. در ادوار قبلی جشنواره برگزیدگانی داشته‌ایم که حالا جزو اساتید کارگاه‌های جشنواره هستند. حتی طراح پوستر این دوره از جشنواره هم از برگزیدگان سالیان قبل بوده است. می‌خواهیم این روند به دست شما جوانان ادامه یابد.

وی همچنین در انتهای سخنانش در چند جمله‌ای به زبان کردی، برای هنرمندان عرصه تجسمی بویژه هنرمندان استان کردستان، آرزوی موفقیت و کامیابی کرد. در ادامه، از نخستین مراحل برنامه‌ریزی جشنواره تا برگزاری آن، در کلیپی برای حضار به نمایش درآمد.

در بخش دیگری از مراسم محمد خراسانی‌زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ گفت: در شب داوری آثار چندین داور در انتخاب اثر برگزیده دچار مشکل بودند. کارها به قدری خوب بود که اساتید در انتخاب بهترین اثر نمی‌توانستند به راحتی تصمیم بگیرند. حتی داوران و دبیر جشنواره درخواست داشتند چندین جایزه به جوایز جشنواره اضافه شود تا تعداد بیشتری از هنرمندان مورد تقدیر قرار گیرند اما طبق ضوابط جشنواره چنین امری ممکن نبود.

وی ادامه داد: بسیار لذت‌بخش‌ است که نوجوانان ما توانسته‌اند به شکلی اعجاب‌انگیز توانسته‌اند داوران جشنواره را تحت تاثیر قرار دهند. حضور این هنرمندان عزیز را قدر می‌دانم و به آنها تبریک می‌گویم.

خراسانی‌زاده اضافه کرد: هنرجویان در این جشنواره سه روز فرصت داشتند تا در کنار بهترین اساتید هنر بیاموزند و تعلم کنند. حضور آنها در کنار چنین اساتیدی سبب می‌شد که با هر نکته کوچک، آموزه‌ای به هنرجو افزوده شود که در ادامه مسیر حرفه‌ای به کارش خواهد آمد. همین هنرجویان امروز هستند که در ادامه مسیرشان به اساتید فردا بدل می‌شوند. وی یادآور شد: روایت تازه‌ای از کردستان به ایران و کل دنیا مخابره شد. از شما هنرجویان متشکرم که رسانه‌ای برای مخابره این پیام بودید و همت کردید تا کردستان واقعی را به نمایش بگذاریم.

خراسانی‌زاده افزود: پس از برگزاری سی دوره از جشنواره، این نخستین باری بود که یک بانو دبیر جشنواره بود و بسیار هم خوب نشان داد که چقدر توانمندی در بانوان ماست برای فعالیت در بالاترین عرصه‌های کشور. نماینده ولی فقیه نیز هدایایی از آثار هنری کردستان به یادبود به هنرمندان حاضر در جشنواره اهدا کردند. امروز همگی ما چه برگزیده و چه غیربرگزیده،  خوشحال خواهیم بود چرا که هر کس مقام آورده، به نمایندگی از همه ما مقام آورده است.

فردین صادق ایوبی گفت: در عالم هنر پس و پیش نداریم. تعاریف بسیاری در ادبیات بزم و رزم و عرفان ما وجود دارد راجع به هنر. وقتی ریشه واژه هنر را در زبان اوستایی جستجو کنیم، می‌بینیم که هنر یعنی فضیلت.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در این جشنواره شرکت کردند باید بدانند که ملاک، گرفتن جایزه نیست. عالم هنر عالم بودن است نه عالم شدن. لحظه به لحظه باید با هنر زیست. یکی از راههایی که می‌تواند هرازچندگاهی به ما یادآوری کند که هنوز مراتب متعالی هستی فراموش نشده، هنر است. هنرمند انسانی تاریخی است که به مرزهای آینده تعلق دارد و هر لحظه به زیبایی‌های دنیا اضافه می‌کند.

سپس مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان حلبچه عراق به زبان کردی گفت: هنر مرزی ندارد و آرزوی موفقیت دارم برای همه هنرجویانی که در جشنواره حضور یافتند. سپس از هنرمندان عراقی جشنواره هم تقدیر به عمل آمد.

اجرای آیین محلی دف نوازی و مداحی بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود و پس از آن بیانیه هیات داوران جشنواره قرائت شد.

رمضانی معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان گفت: زیبایی‌ای که در ذات هنر است مورد تشویق بزرگان دین ماست. ان الله جمیل و یحب الجمال. زیبایی دوستی در تمدن ایرانی اسلامی و ادوار مختلف به وضوح قابل تحقیق است و اگر مکتب اسلام قدرت نفوذ در اذهان و قلوب دارد، مربوط به همین ارزش دادن به هنر است. زبان هنر اینقدر رسا و گویا و قابل فهم است که همه انسان‌ها این زبان را به خوبی می‌فهمند. این زبان بلیغ بسیاری از مفاهیم را مخابره می‌کند. آثار بزرگواران حاضر در جشنواره، مایه افتخار است و همچتین گویای اندرزهایی به امثال بنده است که مسئولیت خطیری به دوش داریم و باید زمینه شکوفایی را هرچه بیشتر فراهم کنیم.

این جشنواره در حالی با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد که افراد برگزیده لوح تقدیر، تندیس و 70میلیون ریال و افراد شایسته تقدیر نیز 20 میلیون ریال دریافت کردند.

برگزیدگان به بالای سن رفته و از دستان مسئولان جوایز می‌گرفتند اما شایسته تقدیرشدگان فقط تشویق می‌شدند.

در ادامه نفرات برتر این جشنواره به شرح ذیل معرفی شدند:

در رشته تصویرسازی؛ در بخش نوجوان خانم‌ "نگار امینی از اصفهان"، خانم هانیه خزائی تهران و در بخش جوان خانم زهرا مستحبی از همدان و هانیه مرتضی‌زاده از تهران شایسته تقدیر شدند.

در همین بخش، پارسا تولد از استان فارس نفر اول و خانم الهه محمدی از استان قم به ترتیب نفرات اول و دوم بخش برگزیدگان را به خود اختصاص دادند.

در بخش خوشنویسی؛ نوجوان علی صادقی از خراسان رضوی و متین اعتباریابی در بخش جوان شایسته تقدیر شدند.

در همین بخش؛ در بخش نوجوان آیدا قدمی از استان فارس و محمدتقی محرم‌زاد از استان اردبیل به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند.

تقدیرشدگان در بخش نوجوان و جوان در رشته سفال و سرامیک به هانیه محمودپور و مهدیه نیلوفر از استان سمنان رسید. برگزیده جوان این بخش به زهرا دانا از استان اصفهان اختصاص یاقت.

تقدیرشده دربخش نوجوان طراحی به علی توسلی از اردبیل و در بخش جوان به زهرا ستاره آسمان از گیلان و فائطه احیایی از اصفهان رسید.

برگزیده بخش جوان طراحی به امیرمحمد از تهران و معصومه از اصفهان رسید.

تقدیرشدگان در بخش نوجوان طراحی گرافیگ حمیدرضا خوش‌گفتار و نیلوفر عبدالملکی از خراسان رضوی رسید.

در بخش عکاسی؛ نوجوان ابوالفضل محمدی از کرج و زهرا علی‌اصغری از تهران و محمدرضا زارع از اصفهان شایسته تقدیر و جایزه برگزیدگان به محمد رسول حاتم‌آبادی از استان مرکزی و محمدرضا جلی‌زاده از آذربایجان غربی اهدا شد.

در بخش نوجوان کاریکاتور؛ خانم‌ میترا کاوه و صاحب ضیایی از مازنداران و فرزین امیری حسینی از کردستان شایسته تقدیر و جایزه برگزیدگان بخش نوجوان و جوان به یاسمن مرادی از کرمانشاه و حسین قربانی از قم رسید.

در بخش مجسمه‌سازی؛ آراس نصیری از کردستان و امیررضا شاه‌حسینی از خراسان رضوی شایسته تقدیر و جایزه برگزیدگان به آراس حسین‌پناهی از کردستان و هانیه بهرامی از کرمان رسید.

در رشته نقاشی؛ ریحانه شکاری و پوریا بهرامی هزاوه از مرکزی در بخش نوجوان و زهرا حیدری از اردبیل و صیده مریم اهراری در بخش جوان شایسته تقدیر و جایزه برگزیدگان به صورت مشترک به شیدا صفاری و تارا لک از البرز رسید.

در رشته نگارگری؛ در بخش نوجوان حدیثه دوستی از قزوین و فرشاد نادران از اصفهان و غزل قربانی از قزوین و نگار نوروزی از اصفهان در بخش جوان شایسته تقدیر و لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان در این بخش به فاطمه صحرانوردی و صابر حقانی از اصفهان رسید.

در پایان برگزیدگان و تقدیرشدگان این‌ جشنواره در کنار متولیان برگزاری عکس یادگاری گرفتند.