گروه تجسمی هنرآنلاین: هنری مور یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌سازان بریتانیایی است که به‌خاطر بازنمایی‌های مدرنیستی‌اش از فرم بدن شناخته می‌شود. اما او یک جنبه کمتر شناخته شده نیز دارد؛ نقاشی‌هایی از معدنچیان زغال سنگ که حاصل یک هفته حضور هنرمند در تاریکی گودال یورکشایر در زمستان و زمان جنگ سال ۱۹۴۱ است.

این آثار کار‌های خطرناکی را به تصویر می‌کشند که روزانه توسط صد‌ها هزار معدنچی انجام می‌شود که سهمی حیاتی در جنگ دارند. هنری مور شرایط ۱۴۰۰ فوت زیر زمین را «مثل جهنم» توصیف کرد.

هشتاد سال پس از کشیده شدن این طراحی‌ها، بیش از ۱۰۰ طرح و کار تمام شده برای اولین بار در نمایشگاهی در موزه گالری سنت آلبنز به نمایش درآمده و کتابی با عنوان «طراحی در تاریکی: ماموریت زغال‌سازی هنری مور» توسط مورخ هنر کریس اوون منتشر شده است.

پدر هنری مور در معدن ویلدیل در کسلفورد، یورکشایر غربی به عنوان معدنچی کار می‌کرد. مور در ژانویه ۱۹۴۲، پس از ۲۰ سال اقامت در لندن، به این منطقه بازگشت و یک هفته را در زیر زمین گذراند و طرح‌های سریعی از معدن‌چیان در محل کار ساخت که بعداً نقاشی‌هایی بر اساس آن‌ها خلق کرد.

در آن دوران WAAC، یک سازمان دولتی به سرپرستی مورخ هنر، سر کنت کلارک، تعدادی از هنرمندان را در جبهه داخلی و یا همراه با نیرو‌های خارج از کشور مأمور کرد. استنلی اسپنسر کشتی سازان را در کلاید نقاشی کرد. گراهام ساترلند کارگران معادن قلع کورنیش را به تصویر کشید. مور که قبلاً با طراحی از افرادی که از رعد و برق به‌ایستگاه‌های متروی لندن پناه می‌بردند، شهرت پیدا کرده بود، این بار به معدن رفت و حدود ۹۰ طرح سریع را در دفترچه یادداشت خود ساخت. او به نحوه کار معدنچیان، ژست‌های آن‌ها در حین بریدن زغال سنگ، نحوه زانو زدن یا دراز کشیدن به پهلو علاقه‌مند بود.

معدنچیان هنری مور

قطعاً او در شرایط سختی کار کرده است، در جایی که تقریباً هیچ نوری نبود و فقط یک چراغ جلو وجود داشت. او می‌خواست تاریکی را نشان دهد و این هم از نظر فیزیکی و هم هنری چالش برانگیز بود.

مور بعداً درباره تجربه خود گفت: «تاریکی غلیظی که می‌توانی لمس کنی، غوغای چرخان دستگاه برش زغال‌سنگ، پرتاب غبار سیاه به هوا... همه در گرمای خفه‌کننده. هیچ روز سخت‌تری در زندگی‌ام نداشتم. »

دفتر یادداشت او که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، طرح‌های اولیه‌اش از معدنچیان را نشان می‌دهد، بدن‌هایی که در فضا‌های کلاستروفوبیک منقبض شده‌اند، هل دادن وان زغال سنگ استخراج شده؛ خوردن و استراحت کردن.

در طی چند ماه، او ۲۸ نقاشی از طرح‌های خود خلق کرد. برخی از آن‌ها توسط WAAC در گالری ملی و سپس در نمایشگاه‌های سیار به نمایش گذاشته شدند. در پایان جنگ، WAAC آثاری را که سفارش داده بود در گالری‌ها و موزه‌های سراسر کشور توزیع کرد.

در سال‌های گذشته مجسمه‌های مشهور هنری مور باعث شدند نقاشی‌های زغال‌سنگ او نادیده گرفته شوند. اما مور عقیده دارد که شخصیت مرد و ویژگی‌های فیگور را عملاً در این آثار کشف کرده است.

معدنچیان هنری مور