به گزارش هنرآنلاین، این نمایشگاه شامل ۲۰ قطعه عکس ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر است که از روز شنبه ۲۶ آذر ماه تا ۶ بهمن ۱۴۰۱ در این موزه دایر خواهد بود.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «با استناد به نوشته مرحوم پرفسور شهریار عدل، اولین داگروتیپ در ایران توسط نیکلای پاولوف، دیپلمات روس در اواسط دسامبر ۱۸۴۲ میلادی/ اواسط ذیقعده ۱۲۸۵ قمری/ اواخر آذر ۱۲۲۱ شمسی برداشته شده است. اواخر آذر ماه ۱۴۰۱ دقیقاً ۱۸۰ سال از زمان اولین عکسی که در ایران به ثبت رسیده، می‌گذرد. در سال‌های گذشته علاقه‌مندان به تاریخ عکاسی ایران، تلاش کردند ۲۵ آذر ماه را به عنوان روز ملی عکس تاریخی ایران نام‌گذاری کنند. این مناسبت با وجود تلاش محققان و علاقه‌مندان عکاسی، هنوز وارد تقویم رسمی کشور نشده است اما شیفتگان و پژوهش‌گران تاریخ عکاسی ایران، آن را به خوبی می‌شناسند و آن را روزی مهم برای تاریخ عکاسی ایران می‌دانند.

نمایشگاه عکس تاریخی «کودکان دیروز» به همین مناسبت، برگزار و بر اساس عکس‌های موجود در آرشیو موزه عکسخانه شهر طراحی شده است. تصاویر این کودکان از اولین تصاویر ثبت شده کودکان ایرانی در طول تاریخ است. در نگاه نخست شاید برای‌مان کمی ناآشنا هستند اما با دقت و تامل در جزئیات و چهره‌های تک تک‌شان آشنا به نظر می‌رسند. انگار مشابهت و موانست زیادی با یکایک‌شان داریم و جایی هر کدام‌شان را دیده‌ایم. ثبت تصویر کودکان امروز نیز بعد از صد سال همین قدر ارزش‌مند است. چرا که تصویری از گذشته ایران را نشان‌مان می‌دهد. همه می‌دانیم کودکان نشانه‌امید و مایه دلگرمی هستند. پس این نمایشگاه برای‌ امید و دلگرمی در آغاز ۱۸۰مین سال ثبت نخستین عکس در ایران تقدیم علاقه‌مندان به هنر و عکاسی خواهد شد. امید است، عکاسی در ایران همانند سینما صاحب یک روز ملی در تقویم شود و چه خوب که روز ملی عکاسی، همراه با ثبت نخستین عکس در ایران یعنی ۲۵ آذر باشد.»

علاقه مندان برای دیدار از نمایشگاه روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۷ و پنج شنبه ساعت ۸ تا ۱۳ می‌توانند به نشانی موزه عکسخانه شهر، میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند.