به گزارش هنرآنلاین، دیوارنگاری جزء هنر‌هایی با قدمت بسیار بالاست و از گذشته تا به امروز هنرمندان بسیاری در این عرصه پا به میدان گذاشتند و آثار به یاد ماندنی را خلق کرده‌اند که حتی برخی از آن‌ها به شهره جهانی نیز دست یافته‌اند. از این رو اهمیت دیوارنگاری بر کسی پوشیده نیست و تلاش می‌شود در هنر شهری از این هنر ارزشمند به بهترین شکل بهره گرفته شود. اما این نکته بسیار مهم است که دیوارنگاری زمانی می‌تواند مؤثر باشد که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و در آن روح جاری باشد. از این رو هنرمندان و مدیران شهری در تلاش هستند تا بتوانند اثری که در این زمینه خلق می‌کنند با فرهنگ، تاریخ، مذهب و سلایق جامعه آن روز مطابقت داشته باشد.

این روز‌ها که شهر را حال و هوای جام جهانی پر کرده است هنرمندانی که در زمینه دیوارنگاری دستی بر آتش دارند تلاش کرده‌اند تا بتوانند آثاری را خلق کنند که بتواند با حال و هوای این روز‌های ورزشی کشور و البته جهان همخوانی داشته باشد. از این رو نیز سازمان زیباسازی شهر تهران نیز طی فراخوانی با نگاهی خاص و متفاوت از هنرمندان نقاش، دعوت به عمل آورده تا آثاری که مرتبط به جام جهانی می‌شود را ارسال کنند. از میان آثار ارسالی هم اکنون ۱۰ اثر برتر به صورت قاب در مقابل ورزشگاه شیرودی، نخستین ورزشگاهی که در شهر تهران ساخته شده است جانمایی شده. ۱۰ اثری که ۶ اثر آن را زنان نقاش هنرمند خلق کرده‌اند.

استفاده از هنرمندان نقاش باعث شده تا آثار تازه‌ای در این میان خلق شود و رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره برگزاری فراخوان و انتخاب آثار برتر و نحوه انتخاب ۱۰ اثر برتر برای نصب قاب در مقابل ورزشگاه شهید شیرودی می‌گوید: «از هنرمندان نقاش در یک فراخوان دعوت به عمل آمد تا آثار خود را در زمینه جام جهانی به سازمان زیباسازی شهر تهران ارسال کنند. در زمان کوتاهی ۱۰۰ اثر ارسال شد که از میان آن‌ها ۱۰ اثر طی یک داوری انتخاب شدند و آن‌ها مقابل ورزشگاه شیرودی در ابعاد ۲ و نیم در ۲ و نیم متر نصب شده است.»

صیادی با تأکید بر اینکه دیوارنگاره در مقایسه با قاب تصویر ماندگارتر است ادامه می‌دهد: «با وجود آنکه دیوارنگاری ماندگارتر است؛ اما رویداد‌هایی همچون جام جهانی که رویداد موقتی است و هر ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد تصمیم بر این شد تا از سازه‌ها و قاب‌های پرتال برای رویداد جام جهانی برای اولین بار بهره بگیریم.»

به گفته مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، تأثیر هنر شهری در چنین رویداد‌هایی باید به صورت مکان-رویدادی باشد: «ورزشگاه شهید شیرودی برای جانمایی این آثار انتخاب شد. چون یک زمانی تنها استادیوم تهران بوده و برای همین هم بازی‌های مهمی در آن انجام شده است. از این رو استقبال خوبی نیز از سوی مخاطب‌ها دریافت کردیم. مخاطب‌هایی که در این محور تردد می‌کنند اکثرا کسانی هستند که برای آن‌ها چنین سازه‌هایی جذاب هستند.»

شهاب شکیبا، مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه این روش برای نخستین بار در تهران انجام گرفته است می‌گوید: «برای اولین بار تصمیم بر این شد در مناسبت‌های مختلف این قاب‌ها در نقاط مختلف شهر تهران با توجه به موضوع رویداد به نمایش در‌آورید. در این قاب‌ها می‌توان کار‌های مناسبتی ارزشمندی خلق کرد و نمایش آن در یک لوکیشن شهر تهران باشد.»

او با اشاره به استقبال هنرمندان از این سبک هنر شهری می‌گوید: «خوشبختانه هنرمندان از این‌ایده استقبال می‌کنند و در مدت زمان کوتاهی که این فراخوان منتشر شد ۱۰۰ اثر به ما رسید که این میزان استقبال قابل توجه است و در نهایت در قالب یک کارگاه کارها به انجام شد.»

مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران نام هنرمندانی که آثارشان در مقابل ورزشگاه شهید شیرودی جانمایی شده است ادامه می‌دهد: «افروز قلی‌زاده، الهام احمدی، حمید سالاری، فاطمه کاویانی، فرزانه نقیلی، هاشم ایرانی، زهرا صفی آبادی، زهره حبیبی، محمدرضا احمدی نژاد منفرد و محمدرضا عبدلله نژاد فرهانی ۱۰ هنرمند نقاشی هستند که آثارشان برای نصب انتخاب شد و همانطور که مشاهده می‌کنید ۶ نفر از این ۱۰ نفر را زنان نقاش هنرمند در بر می‌گیرند که نشان می‌دهد زنان در این حوزه به چه میزان قابل توجهی پیشرفت کرده‌اند و برای حضور در فراخوان‌ها انگیزه دارند و همچنان نیز انتظار داریم هنرمندان زن در این عرصه پا به میدان بگذارند و شهر از هنر آن‌ها بهره‌مند گردد. »