گروه تجسمی هنرآنلاین: بهمن عبدی، استاد کارگاه کارتون و کاریکاتور بیست و نهمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران درباره نحوه برگزاری این دوره گفت: این جشنواره غیر رقابتی برگزار شد، اما به نظر من هر دو حالت مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای مزایای خود را دارد. حالت رقابتی مانند یک کنکور است که همه درس می‌خوانند تا در آن قبول شوند و عده‌ای تلاش بیشتری می‌کنند تا رتبه تک‌رقمی بیاورند. از طرف دیگر، وقتی رقابت نباشد و هدف دریافت جایزه نباشد احتمالاً استرس بیش از حدی هم وجود نخواهد داشت. مخصوصا که شرکت‌کنندگان جشنواره هنوز در مراحل اول کار هستند و وارد فضای حرفه‌ای نشده‌اند و این استرس می‌تواند برای آنها آزاردهنده باشد.

عبدی ادامه داد: در عین حال رقابتی بودن ممکن است شرکت‌کنندگان را به این سمت ببرد که برای برنده شدن از ایده‌های دیگران استفاده کنند و کاری متفاوت از آنچه شیوه کار خودشان هست ارائه دهند، ولی وقتی رقابت وجود ندارد می‌توانند در کارگاه‌ها با هم تبادل فکر و گفت‌وگو کنند. به ویژه برای جوانان شهرهای مختلف که این فضا را تجربه نکرده‌اند این مسئله بسیار مفید است. با وجود این موارد عقیده دارم اگر رتبه‌بندی هم وجود ندارد به هر حال باید جایزه‌ای باشد که به یاد هنرجویان بماند. خود من هنوز جایزه‌ای که در ۲۰ سالگی گرفتم به یاد دارم و لذت زیادی از آن بردم.

این هنرمند کارتونیست افزود: امسال در کارگاه کارتون و کاریکاتور جشنواره هنرهای تجسمی جوان تجربیات خوبی داشتیم و با توجه به اینکه قرار است جشنواره تا سه ماه آینده ادامه داشته باشد باید تجربه‌های خود را بررسی کنیم تا به نتایجی برسیم که بتواند سال‌های آینده تاثیرگذار باشد. اینکه امتداد جشنواره تا آذرماه چگونه باشد بستگی به رابطه میان هنرجویان و استادان دارد و امیدوارم راه آن را پیدا کنیم تا این اتفاق فرهنگی هنری به بهترین نحو نمود پیدا کند و راهی برای آینده شود.

عبدی افزود: رشته کارتون و کاریکاتور ویژگی‌های خاصی دارد و با سایر رشته‌ها متفاوت است. شاید اجرای یک اثر زمان زیادی نبرد اما خیلی دیر به سوژه می‌رسیم. ما هنرمندان دقیقه نودی هستیم و مدت‌ها تلاش می‌کنیم تا سوژه بهتری پیدا کنیم. در کارگاه‌های امسال نیز همین‌طور بود و هنرجویان در روزهای اول و دوم بیشتر به ایده‌پردازی و اتود زدن مشغول بودند ولی روز سوم تا آخرین لحظه در حال کار بودند و هر کسی با تکنیک و روش خودش کار می‌کرد. در نهایت کارهایی شکل گرفت که بسیار خوب و محکم بود و مطمئنم در سه ماه آینده اگر دیدار و گفتگوهایی با هم داشته باشیم ممکن است آثار بهتری هم ارائه دهند.

او با اشاره به موضوع‌های مناسب برای طراحی کارتون گفت: معمولاً کاریکاتوریست‌ها وقتی با یک بحران روبرو می‌شوند به آن می‌پردازند و موضوع‌هایی که جامعه را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد مورد توجه آنها است. مسائل زیادی وجود دارد که جوان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یا اتفاق‌هایی در جامعه می‌افتد که ما باید برای آن فرهنگسازی کنیم و به آنها بپردازیم چون در حوزه‌های دیگر به آنها پرداخته نمی‌شود و ممکن است از طریق کارتون و کاریکاتور بتوان آنها را به مردم آموزش داد.