به گزارش هنرآنلاین، در نمایشگاه مرور آثار احمدی که با کیوریتوری مزدک فیض نیا برپا خواهد شد، حدود ۹۰ اثر نقاشی روی دیوار‌های فرهنگسرای نیاوران می‌رود؛ آثاری که انتخابی است از مجموعه‌هایی که بین سال‌های ۱۳۷۴-۱۴۰۰ خلق شده‌اند. بعد از تهران این نمایشگاه در مراکز معتبر هنری خارج از ایران نیز به صورت تور ادامه خواهد داشت. اما بهانه برگزاری این نمایشگاه، رونمایی از کتاب گزیده آثار این هنرمند است که توسط نشر بین‌المللی اسکیرا در میلان و با کیوریتوری مارکو مِنه گوتزو، منتقد صاحب نام ایتالیایی و استاد تاریخ هنر دانشگاه هنر‌های زیبای میلان، در ایتالیا چاپ شده و دربردارنده بیست و پنج سال اول عمر کاری اوست.

این اولین بار است که دوره‌های مختلف کاری این هنرمند، به این صورت، یکجا و در کنار هم قرار داده شده است تا مروری باشد بر آثار یکی از برجسته‌ترین نمایندگان هنر ایرانی که در فضای پس از جنگ و انقلاب بزرگ شد و در کشور زادگاهش ماند و در همان جا به کار حرفه‌ای پرداخت. این پروژه نمایشگاهی و انتشار کتاب، با همکاری بنیاد خانواده فیض نیا، استودیو شهریار احمدی و نشر اسکیرا انجام شده است.

آثار شهریار احمدی یک بیان هنری سرشار از اشارات معنا دار، چه برای تحلیل و فهم خود هنرمند به تنهایی و چه در جهت درک مرز‌های تازه جغرافیای فرهنگی پس از دوران جهانی شدن است. به واقع احمدی، در مجموعه‌های متعدد آثارش زبان‌های نقاشانه‌ای را که از سوی سنت غرب اشاعه و انتشار یافته‌اند، به همزیستی با سمبل‌ها و روایات خاص فرهنگ خود وا می‌دارد، و آگاهانه و با توازن فرمی و مفهومی بسیار، جنبه‌های متنوع و متفاوت این رویارویی ناگزیر را با هم می‌آمیزد.

شهریار احمدى متولد سال ١٣۵٨ در کرمانشاه است. او قبل از آنکه به صورت حرفه‌ای آموزش ببیند، به صورت خودآموخته خوشنویسى می‌کرد. فعالیت حرفه‌ای او از سال ١٣٧٢ با ورود به هنرستان هنر‌های تجسمى پسران کرمانشاه آغاز شد و اولین نمایشگاه گروهی را در سال ١٣٧۵ برگزار کرد. لیسانس را سال ١٣٧۶ و فوق لیسانس نقاشی را سال١٣٨٠ دریافت کرد و در سال ١٣٧۴ برنده جایزه اول محیط زیست در ژاپن شد. سال ١٣٨۶ نیز جایزه و تندیس دوسالانه بین‌المللی نقاشی جهان اسلام را بُرد. احمدی از آن زمان تا کنون بیش از ١۵ نمایشگاه انفرادی در تهران، زوریخ، لوسرن، دبی، استانبول، ماربلا.. داشته و بیش از ١۵٠ نمایشگاه گروهی در ایران، سویس، فرانسه، انگلستان، ایلات متحده آمریکا، ترکیه، امارات متحده، ژاپن، ونزوئلا، لبنان، کویت، آلمان، چین، ایتالیا، اسپانیا و.. برپا کرده است. او از سال ٨٣ به عنوان مدرس و رئیس دپارتمان نقاشی دانشگاه علمى کاربردی کرج مشغول کار است و اکنون در جهانشهر کرج زندگى و کار می‌کند. آثار او در مجموعه‌های خصوصى و دولتى معتبر و موزه‌ها نگهدارى می‌شود. او در سال ٢٠١٠ از طرف بنیاد آرت بریج به لوسرن سوییس دعوت شد و در سال ٢٠١۵ در بینال ونیز شرکت کرد. در سال ٢٠١۶ برند «والنتینو» دو پرده از نقاشی‌های شهریار احمدى را در نمایش زمستانی‌اش بر دیوار runwayنصب کرد. نقاشی‌های او که معمولاً ابعادى بسیار بزرگ دارد در حراج خانه‌های معتبر دنیا مثل کریستى، ساتبی، تهران، بونامز و... خرید و فروش می‌شود. همین طور آثار او در آرتفرهاى معتبر بین‌المللی نمایش داده شده است. آثار او مورد توجه نشریات بین‌المللی و داخلی مثل نیویورک تایمز، کانواس، اسنشیال و... قرار گرفته است.

نمایشگاه مرور آثار شهریار احمدی به همراه رونمایی از کتاب مونوگرافی این هنرمند، ساعت ۱۷ روز جمعه ششم خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و تا روز ۲۱ خرداد ادامه خواهد داشت.