گروه تجسمی هنرآنلاین: مرتضی جابریان برگزیده بخش ایثار و فداکاری چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در رشته عکاسی است که از اهواز در این جشنواره شرکت کرد. جابریان در گفت و گو با هنرآنلاین درباره سابقه فعالیت خود گفت: رشته تحصیلی من مدیریت بازرگانی است و بیش از ۱۰ سال است که عکاسی خبری انجام می‌دهم. در این مدت با خبرگزاری‌های مختلف مانند رسا، مهر، ایسنا، تسنیم و روزنامه‌های محلی و کشوری کار کرده‌ام.

جابریان ادامه داد: از کودکی به عکاسی علاقه داشتم و اولین استادم پدرم بود که علاقه زیادی به دوربین و عکاسی داشت. علاقه پدرم مرا نیز به این سمت کشید و از ۱۷ سالگی به شکل آماتور عکاسی می‌کردم. از سال ۸۷ خبرنگاری را در خبرگزاری رسا در اهواز آغاز کرده و پس از آن وارد حوزه عکاسی شدم و از برنامه‌های مختلف عکاسی می‌گردم. سپس با گذراندن دوره‌های آموزشی به شکل جدی وارد عکاسی خبری شدم.

او با بیان اینکه از سال ۹۴ همکاری خود را با خبرگزاری تسنیم آغاز کرد، افزود: فعالیت‌هایم به مرور گسترش یافت و تعدادی از عکس‌هایم به رسانه‌های معتبر خارجی نیز راه پیدا کرد. اولین کار من که در رسانه‌های خارجی منتشر شد عکسی بود که از هوای خاک گرفته اهواز تهیه کرده بودم و خبرگزاری فرانس فوتو آن را خرید و منتشر کرد.

جابریان درباره عکسی که در جشنواره ارائه کرده بود گفت: این عکس را در روز‌های آخر سال ۹۸ گرفتم که کرونا به تازگی شیوع پیدا کرده بود. در آن زمان چون این بیماری هنوز ناشناخته بود از شهر‌های مختلف نمونه‌های آزمایشگاهی تهیه می‌شد و برای تشخیص مثبت یا منفی بودن آن‌ها به تهران ارسال می‌شد. اما در روز‌های آخر سال متوجه شدم که در اهواز هم یک آزمایشگاه تخصصی برپا شده است و از کل استان خوزستان نمونه‌ها برای بررسی شدن به آنجا می‌آمد. پس از انجام هماهنگی‌ها به این آزمایشگاه رفتم و با پوشیدن لباس‌های مخصوص وارد فضایی شدم که متخصصان ویروس‌شناس آنجا مشغول کار بودند.

جابریان ادامه داد: این فضا خطرناک‌ترین محل آزمایشگاه بود و کسانی که آنجا کار می‌کردند ایزوله می‌شدند و تا چند ساعت امکان خروج از آنجا را نداشتند. پس از چند ساعت عکاسی در آن فضا، همزمان من و خانم دکتر ویروس‌شناس از آنجا خارج شدیم و زمانی که‌ایشان ماسک و عینک محافظ خود را برداشت، جراحت‌ها و کبودی‌هایی را که به دلیل استفاده از وسایل حفاظتی بر روی صورتش ایجاد شده بود دیدم و عکس گرفتم. این عکس همراه با گزارش تصویری که تهیه کرده بودم در خبرگزاری مهر منتشر شد و بازخورد بسیار زیادی داشت.