به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» با حضور احسان آقایی رئیس موزه هنر‌های معاصر تهران، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر و کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد.

نمایشگاه «آینه در آینه»(مروری بر تحولات هنر معاصر ایران ۱۳۶۳-۱۳۵۳) از ۲۸ دی ماه جاری در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار می‌شود.

احسان آقایی در ابتدای این مراسم عنوان کرد: مجموعه نمایشگاه‌های آینه در آینه از هم‌افزایی گنجینه‌ای موزه هنر‌های معاصر تهران با سایر گنجینه‌های آثار هنری کشور شکل گرفته است. ما در کشورمان مجموعه‌ها و گنجینه‌هایی داریم که دیده نشده‌اند و ما از قبل از بازگشایی تصمیم گرفته بودیم بررسی روی این آثار داشته باشیم تا در کنار گنجینه موزه هنر‌های معاصر تهران یک کانسپت مشترک ارائه کنند.

او ادامه داد: نمایش آینه در آینه که در این دوره با حمایت چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ارائه می‌شود، به دوره‌ای از هنر‌های معاصر ایران می‌پردازد که از هنر اعتراضی آغاز می‌شود و در نهایت با هنر انقلاب و جنگ پیوند می‌خورد.

می‌دانیم که جریان هنر اعتراضی در دوره معاصر با انقلاب مشروطه آغاز می‌شود و در رخداد‌هایی مانند ۲۸ مرداد و بعد‌ها حتی به نوعی جریان سقاخانه‌ای ادامه پیدا می‌کند.

اما حدوداً در نیم قرن اخیر و از اوایل دهه ۴۰ هنر اعتراضی در ادبیات و تئاتر نمود پیدا می‌کند و اوایل دهه ۵۰ به هنر‌های تجسمی وصل می‌شود.

نمایشگاه‌های هنر اعتراضی و انقلابی بار‌ها در ایران برگزار شده است اما همه آن‌ها عموماً دو گرایش غالب دارند؛ یا به وجه معنایی آثار بسیار پرداخته شده است و نمایشگاه‌هایی هم که در خارج از کشور برگزار شده است آن‌ها هم نگاهی متفاوت به جریان هنر اعتراضی ایران داشتند. از این رو موزه سال‌ها فکر می‌کرد این جریان هنر اعتراضی را از نگاه هنرمندانه بررسی کند. خوشبختانه این پروژه موزه برای چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر جذاب بود و از آن حمایت کردند.

این نمایشگاه از هنرمندان مستقل آغاز و به هنرمندان انقلابی ختم می‌شود و در نهایت به جریان هنر جنگ وصل می‌شود.

سیدعباس میرهاشمی به عنوان دیگر سخنران این نشست اظهار کرد: بعد از بررسی‌های دوره‌های مختلف جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، قرار شد ضمن نگاه اصلاح‌گرایانه با کمک دبیران ادوار گذشته، رویکردی پژوهشی به جشنواره داشته باشیم. یکی از موضوعاتی هم که قرار شد در این جشنواره دنبال شود بحث فعالیت‌های پژوهشی موزه‌هاست و‌امیدوارم این رویکرد در دوره‌های بعدی جشنواره نیز تکرار شود و خلا‌های موجود در هنر‌های تجسمی ما پوشش داده شود و قطعاً می‌توانیم سنگ محک خوبی برای دیگر فعالیت‌ها داشته باشیم.

دوستان این نمایشگاه سعی کردند از هیچ زاویه‌ای از زوایای هنر اعتراضی و هنر انقلاب در این روند پژوهشی غافل نباشند زیرا وقتی صحبت از کار پژوهشی‌ست ما اجازه نداریم سلایق شخصی خود را دخیل کنیم و سعی شد کاملاً از زاویه باز و آکادمیک به این موضوع نگاه شود.

معتقدی کیوریتور این نمایشگاه تشریح کرد: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران اگر به یک قرن اخیر دقت کنیم جریان‌هایی را داشتیم که به مکاتب و جنبش‌های هنری تبدیل می‌شوند.

طبیعی‌ست که بعد از جنبش مدرنیسم در ایران و جریان سقاخانه ما با هنر انتقادی و اعتراضی مواجه می‌شویم که زیرمجموعه مهمی از هنر اجتماعی است.

ما فکر کردیم که شاید بتوان این نگاه را در شکل‌گیری و سامان دادن نمایشگاهی در نظر بگیریم که برای اولین بار شکل‌گیری هنر اعتراضی و انقلابی را از زاویه تاریخ هنر بررسی کنیم و این می‌طلبید که نگاهی منصفانه به همه هنرمندان و جریان‌ها داشته باشیم. بازده زمانی که انتخاب کردیم یک دهه است زیرا ریشه این هنر اعتراضی و اجتماعی را که در نهایت به هنر انقلابی ختم می‌شود، باید در قبل از انقلاب جستجو کرد.

از ویژگی‌های آثار نمایشگاه این است که ابعاد بزرگی دارند زیرا این نقاشی‌ها در ساختار نقاشی دیواری در مقطع انقلاب شکل گرفته‌اند و مواجهه نسل جوان با این ابعاد نقاشی می‌تواند جالب توجه باشد.

طبیعی‌ست که در انقلاب و جریان هنر انقلابی عقاید متکثر است و ما سعی کردیم از عکس و گرافیک و پوستر‌ها استفاده کنیم زیرا این رسانه‌ها کنار هم این بدنه را شکل داده‌اند. در هنر انقلاب دو عنصر مهم مردم و رهبری داریم که همواره در نقاشی‌های انقلابی به چشم می‌خورد.

۹۰ اثر در مدیوم‌های نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافی در این نمایشگاه در معرض تماشا قرار می‌گیرند.

آقایی در ادامه نشست گفت: آینه در آینه یک واژه ادیبانه است که ما وقتی آیینه را در مقابل آیینه قرار می‌دهیم‌، بی‌نهایت تصویر ایجاد می‌شود و هدف ما از انتخاب این نام این بود که وقتی این گنجینه‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم به یک هم‌افزایی درخوانش درست هنری می‌رسیم.

گنجینه آثار حوزه هنری و انجمن عکاسان دفاع مقدس مهم‌ترین گنجینه‌هایی‌ست که ما از آن‌ها استفاده کردیم اما از افراد و مجموعه‌های شخصی هم اثر گرفته شده است.

تعداد هنرمندان زیاد است اما برخی از آن‌ها عبارتند از ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد، کاظم چلیپا، حبیب صادقی، سیروس مقدم‌، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید تاج‌فر، مسعود سعدالدین، منوچهر صفر‌زاده، حسین خسروجردی، ایرج اسکندری و....

احسان آقایی، ‌امیر راد، مسعود شجاعی طباطبایی، غلامعلی طاهری و سید عباس میرهاشمی شورای هنری نمایشگاه «آینه در آینه» هستند که ۲۸ دی در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار می‌شود.