به گزارش هنرآنلاین، مهدی توکلیان، دبیر نخستین سوگواره عکس آیینی اربعین ۱۴۰۰، از برگزاری مراسم اختتامیه نخستین دوره این مسابقه با حضور و تجلیل از اساتید پیشکسوت عکاسی آیینی و دینی، کمال الدین شاهرخ، عباس میرهاشمی، رسول اولیازده و جاسم غضبان پور روز پنجشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۰ صبح در فرهنگسرای بهمن خبر داد.

مهدی توکلیان ضمن اشاره به برگزاری این مراسم در دو بخش تک عکس و مجموعه عکس گفت: امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی، مراسم عزاداری ایام اربعین به شکل محدودتری برگزار شد و از آنجاییکه اقوام گوناگون ایرانی با توجه به فرهنگ محلی و بومی در مناطق مختلف ایران اسلامی عزاداری می‌کنند این مسابقه در سطح ملی درنظر گرفته شد و هنرمندان از نقاط مختلف ایران توانستند در این مسابقه شرکت کنند. و با ارایه آثار عکاسانه خود به معرفی مراسم‌ها و آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی نیز بپردازند.

او افزود: هدف از برگزاری این مسابقه را آشنایی نسل جدید عکاسان و هنرجویان و علاقمندان به هنر عکاسی با فضای رسانه‌های نوین برشمرد و بر اهمیت رسالت عکس در فضای رسانه‌ای امروز تأکید کرد. بهره جستن از ظرفیت‌های رسانه‌های نوظهور و استفاده صحیح از عکس بر مبنای سواد رسانه‌ای را از مزیت‌های نسل جدید عکاسان برشمرد و استقبال علاقمندان جوان به عکاسی را یکی از دلایل رشد سواد رسانه در سالیان اخیردانست. داوری نخستین دوره عکس اربعین ۱۴۰۰ توسط اساتید عکاسی محمدصادق حیدری، ساتیار امامی، زهیر صیدانلو، ثریا بیات و سمیه غلامی و کیوان امجدیان از فعالان رسانه انجام و برگزیده‌ها انتخاب شدند و در مراسم اختتامیه از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

توکلیان ضمن اشاره به بخش نمایشگاهی این مسابقه افزود: : تعداد ۴۰ عکس نیز برای بخش نمایشگاهی توسط داوران انتخاب شدند که به بخش نمایشگاه این مسابقه راه یافتند.

دبیر سوگواره عکس آیینی بیان کرد: حضور آثار هنرمندان و عکاسان شهرستانی به این رویداد را قابل توجه دانست و آثار ثبت شده در دبیرخانه سوگواره را که از، کردستان، اهواز، دزفول، آستارا، شیراز، سبزوار، اردبیل، اهر، گرگان، قزوین، سمنان، تبریز و... بودند دلیل توجه به موضوع عکس آیینی برشمرد.

وی در خصوص تجلیل از پیشکسوتان عکاسی در مراسم گفت: حضور اساتید پیشکسوت در این مراسم، با هدف تجلیل از‌ ایشان و ارزش نهادن به وجود پیشکسوتان و بهره‌گیری از تجربیاتشان، بخش دیگری از مراسم خواهد بود که در راستای احترام به نسل گذشته و از بین بردن فاصله بین نسلی و آگاه‌سازی نسل آینده برای قدرشناسی از خدمات و زحمات اساتید و معلمانی است که در عرصه فرهنگ و هنر دینی و آیینی کشور فعالیت کرده‌اند که مسلماً زمینه‌سازی برای رشد فعالیت گام دوم هنرمندان جوان، متعهد، انقلابی و مکتبی در جامعه اسلامی می‌باشد، همچنین در این مراسم از یکی عکاسان عتبات عالیات نیز که با اثارارزشمند در این رویداد مشارکت داشته است نیز تقدیر می‌شود.

مهدی توکلیان به نحوه برگزاری مراسم پرداخت و خاطر نشان کرد: از آنجاییکه اکثر شرکت‌کنندگان در این سوگواره از شهر‌های مختلف هستند و بنا به شرایط نمی‌توانند در مراسم حضور داشته باشند بر اساس تصمیم مدیریت فرهنگ سرای بهمن به صورت مجازی از طریق صفحه اینستاگرام فرهنگسرای بهمن به نشانی @farhangsara_bahman می‌توانند در مراسم حضور یابند.

وی در پایان گفت: در این مراسم، شاخص‌های ارزیابی داوری آثار، ارائه خواهد شد و بیانیه هیأت داوران نیز توسط محمدصادق حیدری ار فعالان و هنرمندان با سابقه در حوزه عکاسی و رسانه قرائت می‌شود و همچنین از پیشکسوتان عکاسی و برگزیده‌های سوگواره عکس آیینی اربعین ۱۴۰۰ تجلیل خواهد شد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن ۵۵۰۶۰۱۶۶ تماس بگیرند. آثار برگزیدگان و راه یافته به نمایشگاه در محرم سال آینده در مجموعه مدیریت شهری برگزار و از کتاب سوگواره رونمایی خواهد شد.