گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آناهیتا نورانی با عنوان «رسوخ» در گالری ایوان برپاست. نورانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۲ اثر با تکنیک میکس مدیا روی مقوا و بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: کار روی این مجموعه را از سه سال پیش آغاز کردم اما در ابتدا نگاه و کارهایم خام بود. زمانی که در کلاس مرتضی خسروی شرکت کردم او با توجه به آنچه در نگاه و قلم من شکل گرفته بود، مرا هدایت کرد تا بتوانم کارهایم را بهتر پیش ببرم.

نورانی درباره ایده این آثار گفت: من در محیطی بزرگ شدم که جغرافیای کوچکی دارد و با توجه به آن فضا همیشه ناپدیدشدگی را در وجود آدم‌ها می‌دیدم. این ناپدیدشدگی به مرور در کارهایم نیز شکل گرفت و فیگورهایی را کشیدم که ناپدیدشده‌اند. به نظر من محیط و فرهنگ بر آدم‌ها بسیار مؤثر است و باعث می‌شود آن‌ها فردیت خود را از دست بدهند و مطابق آن چیزی زندگی کنند که محیط از آن‌ها می‌خواهد.

آناهیتا نورانی

نورانی ادامه داد: حتی وقتی آدم‌ها در محیط زیبایی قرار می‌گیرند محو آن می‌شوند و این نشان می‌دهد که محیط چگونه می‌تواند غالب باشد و حتی زیبایی خودش را هم به آدم‌ها بدهد. من علاقه زیادی به طبیعت دارم و زیاد به فضاهای طبیعی می‌روم. احساس می‌کنم آنجا هویت من عوض می‌شود و هر چه از پیش دارم محو می‌شود و خودم جزئی از آن محیط می‌شوم. محیط زیبا می‌تواند مرا هم به بخشی از خودش تبدیل کند.

او با اشاره به اینکه کارهای این مجموعه در چند بخش شکل گرفته‌اند، گفت: تعدادی از آن‌ها فیگوراتیو و تعدادی کارهای طبیعت هستند و همگی رسوخ و ناپدید شدن در محیط را نشان می‌دهند و اینکه محیط چه طور می‌تواند در آدم‌ها نفوذ کند. تعدادی از کارهای فیگوراتیو این مجموعه بر اساس طراحی از مدل‌های زنده در کلاس شکل گرفته‌اند. کار از روی مدل زنده برایم جذابیت داشت و احساس می‌کردم هر کسی که به عنوان مدل در فضای کارگاه قرار می‌گرفت با آن محیط یکی شده و از شخصیت خود جدا می‌شد. بنابراین سعی کردم ناپدیدشدگی را در آن‌ها نیز نشان بدهم.

آناهیتا نورانی

نورانی افزود: برخی از آثارم با موضوع مادر و کودک کار شده‌اند. ایده آن‌ها از نگاه من به محیط اطرافم شکل گرفت و می‌دیدم بچه‌ها همان‌طوری شکل می‌گیرند که مادر آن‌ها می‌خواهد. آنچه مادر می‌خواهد نیز برگرفته از چیزی است که محیط به او القا می‌کند. این باعث می‌شود بچه در جغرافیای خودش گم شود و در بزرگ‌سالی هم شخصیت و هویت مستقل نداشته باشد. به ندرت پیش می‌آید کسی از شکلی که به او داده شده است عبور کند و به چیز دیگری تبدیل شود. این مسئله در محیط‌های کوچک بسیار پررنگ است و این ناپدیدشدگی و محو شدن در بیشتر آدم‌ها وجود دارد.

نورانی ادامه داد: زمانی اصلاً با مفهوم رنگ‌ها آشنا نبودم و بیشتر به طراحی می‌پرداختم. کم‌کم با متریال‌های مختلف و تاثیری که رنگ‌ها روی هم دارند آشنا شدم و متوجه شدم نقاشی فقط این نیست که چیزی در ذهن طراحی کنیم و همان را روی کاغذ بیاوریم، بلکه وقتی مقابل بوم قرار می‌گیریم تازه اکتشاف آغاز می‌شود. پس از آن آثار هنرمندان مختلف را دیدم و نوع رفتار آن‌ها با رنگ‌ها را بررسی کردم. با رنگ‌ها و متریال های مختلف کار کردم و تجربیات متفاوتی به دست آوردم تا ببینم چه موادی می‌تواند محوشدگی را بهتر نشان بدهد. این تجربیات هنوز هم ادامه دارد و همچنان در حال کشف هستم.

نمایشگاه آثار آناهیتا نورانی تا ۱۹ آذر در گالری ایوان برپاست. این گالری در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ قرار دارد.