به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی برج آزادی، درافتتاحیه این رویداد هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، سیدعباس عظیمی رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، شاهین مسلم فرزند استاد فخار منفرد و جمعی از هنرمندان پیشکسوت حضور داشتند.

افضلی، مدیر عامل بنیاد رودکی در این رویداد درباره فخارمنفرد گفت: صحبت از شخصیتی است که فرهیختگی او بر کسی پوشیده نیست و ایشان در قلب‌های هنرمندان پیشکسوت جای داشت. فخارمنفرد را می‌توانیم نماد شخصیت زن فرهیخته ایرانی معرفی کنیم که دو بال پرواز داشت؛ یکی پشتکار و جدیت که با این سن همچنان مشغول کار در منزل بود و با ذوق هم کار می‌کرد. نکته دیگر درباره ایشان بحث معرفتی است که از ابتدا به یک خودسازی رسیده بود، اخلاق را رعایت می‌کرد و هر جا می‌رفت به نیکی از ایشان یاد می‌شد. جمع این دو را می‌توان ویژگی برجسته ایشان دانست.

مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی هم در سخنانی کوتاه یاد و خاطره این هنرمند را گرامی داشت. در ادامه رئیس برج آزادی درباره فخارمنفرد گفت: فقدان این بانوی هنرمند و هنرآفرین که همواره در دنیای هنر پرتلاش بود هنوز در باور ما نیست. ایشان مناعت طبع عجیب و همیشه دغدغه اهالی هنر را داشت، به هنرش عشق می‌ورزید و همیشه دغدغه‌مند حفظ و پاسداشت هنر اصیل ایرانی بود و از اینکه ذائقه‌ها تنزل پیدا کرده گلایه‌مند بود.

Borj1

عظیمی در بخش دیگر سخنانش افزود: باعث افتخار مجموعه ماست که متاسفانه با اینکه از وجود خود ایشان محروم هستیم، میزبانی آثار گرانبهای این هنرمند به ویژه تابلو معراج و گل و مرغ که میراث آن زنده‌یاد است به عهده داریم. امیدوارم شرایطی فراهم شود که کتاب آثار ایشان در اولین فرصت چاپ و منتشر شود.

شاهین مسلم فرزند فخارمنفرد در سخنانی از برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد. صفا آقاجانی، عباس مشهدی‌زاده، داوود رواسانی، حسین پرستار، علی قلم‌سیاه، غلامحسین زمردی، افشین بختیار، محمد طریقتی، محمد نگینی، سیدجواد زیتونی، محمدعلی جدیدالاسلام و احسان حاجی‌پور از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

زنده‌یاد مهرزمان فخارمنفرد، متولد سال ۱۳۳۲ شهر ری دارای مدرک درجه یک مدرک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته گل و مرغ روز جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.