به گزارش هنرآنلاین، فرزاد ادیبی تندیس جدیدی را برای جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران طراحی کرده است. او درباره دلیل تغییر و به روز شدن تندیس جشنواره گفت:  در فرم به موضوعاتی مانند نو بودن بر پایه‌ فرهنگ ایرانی و ریشه‌دار بودن آن توجه داشتم و در محتوا به عمیق بودن و داشتن وجوه و مفاهیم مرتبط با جشنواره توجه کردم.

ادیبی با بیان اینکه فرم و محتوا در این کار با هم درآمیخته‌اند، درباره فرم‌های موجود در این تندیس گفت:  فرم کلى اثر برگرفته از الفباى فارسى و تایپوگرافى واژه جوان است و با نگاهى به مفرغ‌های لرستان سامان یافته است. از جنبه مفهومی، در نگاه نخست کسى را می‌بینیم که دستانش را بالا برده که تداعى آیین‌هاى شکرگزارى در شرق و به ویژه اسلام است. این حرکت همچنین نشانه‌ پیروزى است ، همچنان که در رقابت‌ها‌ى معمول، مثل مسابقات ورزشى دست برنده بالا می‌رود.

ادیبی ادامه داد: این پیکرک بر روى دایره، مثلث و مربع ایستاده که سه فرم اصلى و پایه‌ای هنرهاى تجسمى‌اند. مربعى که۴۵ درجه چرخیده و لوزى شده، نقطه (ج) است و بخشى از مثلث (ج) را تشکیل داده که در ترکیب با (و) مثلث کامل شده و سر (و) دایره را ساخته است. قامت تندیس (الف) را تشکیل داده و دست‌های او (ن) را که نقطه‌ (ن) سر تندیس شده است.

IMG-20210812-WA0004

او با اشاره به این که سن مخاطب جوان براى طراحى  فرم این اثر در نظر گرفته شده است، درباره متریال آن گفت: تندیس با آلیاژ برنج ساخته شد که لازم است اینجا از زحمات دوست خوبم محمد مروستى براى ساخت آن تشکر کنم. بافت روى کار و ملموس بودن یک تندیس نشان از تبحر سازنده آن دارد. در نهایت، هنرمند مجسمه‌ساز است که لحن و لهجه‌ کار را با بافت و پرداخت آن رقم می‌زند.

این طراح گرافیک درباره ویژگی‌های کلی تندیس‌هایی که برای رویدادهای هنری طراحی می‌شوند گفت: هر تندیس بهتر است ضمن اینکه اصالت فرهنگى و تاریخى داشته باشد، به روز بوده و زیبا نیز باشد. با موضوع مورد نظر ارتباطى عاطفى و همچنین منطقى داشته باشد. با مخاطب کلى آن رویداد و موضوع ارتباط برقرار کند و برایش سمبل باشد و براى مخاطب خاص‌اش که آن تندیس را تصاحب می‌کند، حس افتخار و دل‌بستگی بیافریند. تندیسى که براى رویداد هنرى طراحى و ساخته می‌شود باید هنرمندانه باشد یعنى از ایده، مفهوم و فرم طراحى گرفته تا نوع و مواد ساخت، لازم است که جوهره هنرى خوبى داشته باشد.