گروه تجسمی هنرآنلاین: سمیر رحیم، نویسنده نشریه هنری بین‌المللی آپولو در یادداشتی مفصل به مرور نمایشگاه «ایران حماسی» پرداخته و در بخشی از آن چنین نوشته است: «فرهنگ ایران، دست‌کم در بریتانیا همواره محترم شمرده شده است. ویلیام موریس و ادوارد برن-جونز پیشگامان این عرصه بودند و آثار موجود در گنجینه خود را به نمایشگاه «هنر ایرانی و عرب» در باشگاه هنرهای زیبای برلینگتن در ۱۸۸۵ امانت دادند.

در ۱۹۳۱ بیش از ۲۰۰۰ شیء در نمایشگاه بین‌المللی هنر پارسی در رویال آکادمی به نمایش درآمد و گرچه رخ دادن انقلاب اسلامی در ایران در ادامه یافتن ارتباط اندیشمندان و هنردوستان با فرهنگ ایران وقفه‌ای کوتاه به وجود آورد اما روند به نمایش درآمدن آثار ایرانی در غرب همچنان ادامه داشت و موزه بریتانیا در ۲۰۰۵ نمایشگاهی بزرگ آثار دوران باستان برابر دیدگان غربی‌ها قرار داد و آن را «امپراتوری فراموش‌شده» نام نهاد.

حالا نوبت به نمایشگاه موزه ویکتوریا اند آلبرت رسیده که هوشمندانه «ایران حماسی» نامگذاری شده است. این نمایشگاه گرچه فقط ۳۰۰ اثر هنری و تاریخی دارد اما به اندازه کافی بلندپروازانه است و بازدیدکننده‌ها را با خود از دوران هخامنشی‌ها و عیلامی‌ها تا ساسانیان و صفویان می‌برد. گرچه شاید مخاطبان عادی تا حدودی در بازدید از «ایران حماسی» سردرگم شوند اما کارشناسان نوعی تیزهوشی در کنار هم قرار دادن آثار دوره‌های مختلف می‌بینند.

Epic1

البته برخی کوتاهی‌ها را در این نمایشگاه نمی‌توان نادیده گرفت؛ از جمله درباره استوانه کوروش که مدیران موزه ویکتوریا اند آلبرت آن را از موزه بریتانیا امانت گرفته‌اند اما حتی ترجمه متن روی آن هم در «ایران حماسی» وجود ندارد. ضمن اینکه شاید ایرانیان امروزی اصلا ندانند ارزش و اهمیت این استوانه باستانی چیست.