گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه پوستر «نگاه ایرانی» با آثاری از طراحان گرافیک ایران در کنار بیست و هفتمین دوسالانه پوستر ورشو در کشور لهستان برپاست. این نمایشگاه به کوشش لادن رضایی و ایرج میرزا علیخانی شکل گرفته است. میرزا علیخانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: مرتضی ممیز همیشه روی دو موضوع برای طراحان گرافیک تأکید زیادی داشت. یکی اینکه گرافیک ایران را به خارج از مرزها معرفی کنند و دیگر اینکه گرافیک ایران را به خود اهالی ایران معرفی کنند. زیرا حتی هنرمندان نیز نسبت به گرافیک بی‌اطلاع هستند و مدیران و دولتمردان نیز با گرافیک آشنایی ندارند و به همین دلیل برای کار طراحی به هر کسی مراجعه می‌کنند به جز طراحان گرافیک.

میرزا علیخانی ادامه داد: سال ۲۰۱۰ داور یک رویداد بین‌المللی در پرو بودم و آنجا به یکی از دوستان پیشنهاد کردم که یک نمایشگاه از آثار طراحان ایرانی برگزار کنیم. از این موضوع استقبال زیادی کردند و من هم شروع به جمع‌آوری آثار طراحان گرافیک کردم. نمایشگاه «نگاه ایرانی» آنجا برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت و کتابی هم از آن چاپ شد. آنجا افراد دیگر نیز پیشنهاد دادند که این نمایشگاه در کشورهای آن‌ها نیز برگزار شود و به این ترتیب نمایشگاه نگاه ایرانی در سه کشور برگزار شد.

این طراح گرافیک افزود: دوسالانه ورشو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد گرافیکی دنیا است. کارهای من در چند دوره از آن به نمایش درآمده و آثار همسرم لادن رضایی نیز چند سال متوالی در بینال پذیرفته شد و به نمایش درآمد. چند سال پیش نیز از ما دعوت شد که یک سخنرانی و ورکشاپ در دوسالانه ورشو داشته باشیم و این اتفاق بسیار بزرگ و افتخاری برای گرافیک ایران بود. ما درباره توانایی‌های خط فارسی در طراحی نشانه، سخنرانی داشتیم که استقبال زیادی از آن شد. به این ترتیب ارتباط ما با دوسالانه بیشتر شد تا اینکه در این دوره به عنوان مهمان افتخاری به بینال ورشو دعوت شدیم.

میرزا علیخانی ادامه داد: دوست داشتم نمایشگاه نگاه ایرانی را در ورشو نیز برگزار کنیم و به همت خانم آگنی‌یشکا ژمیشفسکا این اتفاق رخ داد. ایران اولین کشوری است که آثاری از آن در کنار بینال ورشو به نمایش درآمده است و این افتخار بسیار بزرگی است. چنین اتفاقی تا به حال در بینال ورشو سابقه نداشته و پیش از این درباره هیچ کشوری رخ نداده است.

او با اشاره به اینکه آثار ۸۰ طراح ایرانی در این مجموعه به نمایش درآمده است، درباره نحوه انتخاب هنرمندان این نمایشگاه گفت: این مجموعه حاوی آثاری است که در محدودۀ زمانی ۱۳۵۴ تا ۱۴۰۰ هجری شمسی آفریده شده‌اند. من در زندگی خود بنا را بر این گذاشتم که سه دسته افراد را همیشه مورد توجه قرار دهم. دسته اول هنرمندانی هستند که خارج از تهران زندگی می‌کنند و به نظر من درباره آن‌ها کم‌لطفی شده و بسیار کم دیده می‌شوند. اگر بتوانم دست آن‌ها را بگیرم و جلو ببرم مطمئناً به آن‌ها کمک می‌کنم و به همین دلیل برای درس دادن و برگزاری ورک شاپ سفرهای زیادی به شهرستان‌ها داشته‌ام. دسته دوم جوانانی هستند که تازه وارد این محیط شده‌اند و یا هم اکنون در حال کار هستند. سعی می‌کنم دست آن‌ها را بگیرم و از آن‌ها حمایت کنم. اما دسته سوم که برایم مهم‌تر هستند بزرگان گرافیک ایران هستند که یا از دنیا رفته‌اند و یا شاید توانایی و علاقه کار کردن ندارند. این افراد هنرمندان بزرگ و تاثیرگذاری در گرافیک ایران هستند اما متاسفانه نسل جدید آن‌ها را نمی‌شناسند. در این نمایشگاه افرادی از این سه گروه حضور دارند و در مجموع همه آن‌ها پیش از این موفقیتی به دست آورده و در رویدادی برگزیده یا انتخاب شده بودند.

میرزا علیخانی ادامه داد: برای انتخاب آثار رویکرد خاصی نداشتم و همه نوع پوستر تجاری، فرهنگی و... در این مجموعه وجود دارد، زیرا هدف ما نمایش نگاه ایرانی بود و نمی‌خواستیم صرفاً موضوع یا نوع نگاه خاصی را مطرح کنیم.

این طراح گرافیک ادامه داد: من اهل گله کردن نیستم اما برایم خیلی عجیب است که چنین اتفاق بزرگی برای کشور ما رخ داده ولی هیچ توجهی به آن نشده است. افتخاری که این ماجرا به وجود آورده است کم از افتخارات فوتبال و سینما نیست، و اگر در کشور دیگری رخ می‌داد بسیار موردتوجه قرار می‌گرفت، اما در ایران کسی به این اتفاق بزرگ و بی‌سابقه توجه نکرد.

نمایشگاه «نگاه ایرانی» در کنار بیست ‌و هفتمین دوسالانۀ بین‌المللی پوستر ورشو تا ۲۱ مردادماه در گالری «آکادمی فناوری اطلاعات لهستان ـ ژاپن» ادامه دارد. در این رویداد آثار این هنرمندان به نمایش درآمده است: آیدین آغداشلو ، مرتضی آکوچکیان ، فرشاد آل‌خمیس ، ایمان آل‌مظفر ، عاطفه ابراهیمی ، مصطفی اسدالهی ، شهریار اسدی ، فاطمه اسدیان ، سپیده افسر ، سعیده اقبال ، داریوش الهیاری ، اونیش امین‌الهی ، سعید انصافی ، هدی باغبانی ، صادق بریرانی ، طاهره تابان ، مهدی جوادپور ، بهزاد حاتم ، مهسا حاج‌شریفی ، فاطمه حبیب‌زاده ، مریم حسن‌پور ، امیر حسین‌زاده ، ابراهیم حقیقی ، علی حقیقی ، علی خسروی ، محسن رزاقی ، فرخنده رضایی ، لادن رضائی ، احسان رضوانی ، سیاوش رضوی ، مصطفی رمضانی ، کریم زینتی ، عباس سارنج ، لادن سلاحی ، آرش سلطانعلی ، محسن سلیمانی ، مونا سلیمی ، اسما شاملی ، شگون شریفی ، رضا شعبانی ، فرشاد شفیعی ، مینا شهبازی ، زهرا شیرخان‌زاده ، قباد شیوا ، مجید عباسی ، منوچهر عبداله‌زاده ، نیلوفر عشقی ، عمار عیسی‌پور ، مهدی فاتحی ، شقایق فخارزاده ، اشکان قازانچایی ، فاطمه قربانی ، امیرحسین قوچی‌بیک ، یوریک کریم مسیحی ، مزدک کیانی ، شهرام گلپریان ، علیرضا گیوه‌چی ، فرشید مثقالی ، عاطفه‌سادات مجتبایی، علی‌اصغر محتاج ، داریوش مختاری ، سهراب مرزبان ، ساعد مشکی ، روزبه مشهدی‌زاده ، علیرضا مصطفی‌زاده ، محمد مظفری ، معصومه مقیمی مستان ، فاطمه ملک‌افضلی ، مرتضی ممیز ، مهدی میرباقری ، جواد میرحسینی ، ایرج میرزاعلیخانی ، ایما میرزاعلیخانی ، ایمان میرزایی ، علی میرزایی ، مینا نسلیانی ، الهام همت ، میثم همه‌یی.