گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار شکوفه کریمی با عنوان «شکوفه‌های حوا» در گالری شیدایی برپاست. کریمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این مجموعه پنج نقاشی چند لته‌ای به همراه چند تابلوی کلاژ و آثار طراحی به نمایش درآمده است گفت: هدف من نمایش دادن انسان و به ویژه زن به عنوان مادر طبیعت و آفرینشگر بود. در دوره معاصر اهمیت طبیعت در زندگی انسان کمرنگ شده است، اما در این تابلوها فیگور و طبیعت را در کنار هم نمایش دادم.

کریمی ادامه داد: من نقاش طبیعت‌گرا و فیگوراتیو هستم و همیشه طبیعت و فیگور در کارهایم بوده است. اما هیچ وقت حضور آن‌ها به شکل دسته‌جمعی نیست و آدم‌ها و درختان به شکل انفرادی در انزوا و تنهایی نشان داده شده‌اند. انگار در این زندگی همه ما به گوشه‌ای پرتاب شده‌ایم و جبری در جوامع مختلف وجود دارد که همه انسان‌ها را به انزوا می‌کشاند.

شکوفه کریمی

او با بیان اینکه طبیعت آثارش تاثیر گرفته از واقعیت است، افزود: اما تصاویری که در تابلوهایم آمده همگی ذهنی هستند. زمانی که با یک بوم سفید مواجه می‌شوم می‌دانم که می‌خواهم طبیعت و فیگور را نقاشی کنم، اما هیچ طرحی از قبل ندارم. فقط شروع به کار می‌کنم و با الهام و شهود کار را پیش می‌برم تا همه عناصر خودشان وارد کار شوند. پس از آن چیزهایی را حذف می‌کنم و آن‌ها که گویاتر هستند و حالت‌های اکسپرسیو دارند را نگه می‌دارم.

کریمی درباره استفاده از رنگ تخت در نقاشی‌ها گفت: گاهی اوقات پس از آنکه منظره و فیگورها را کار می‌کنم و تابلو تمام می‌شود، یک رنگ را انتخاب کرده و قسمت‌هایی از کار که احساس می‌کنم سر و صدای اضافه دارد را با رنگ تخت می‌پوشانم تا در تابلو سکوت ایجاد کنم و به مخاطب امکان دهم روی آن فضاهایی که نگه داشته‌ام تمرکز کند. این کار باعث تفکیک شدن فضاها شده و به این شکل فاصله‌ها را بهتر احساس می‌کنیم.

شکوفه کریمی

او درباره طراحی‌های این مجموعه گفت: تعدادی از این پرتره‌ها با مداد و تعدادی از آن‌ها با ریمل کار شده‌اند و حالت‌های روانی مانند پریشانی، نگرانی، خشم و... را نشان می‌دهند. گاه در پس‌زمینه این چهره‌ها موجوداتی تخیلی دیده می‌شوند که نشانه‌ای از همان تردیدها و احساسات مختلف هستند و با قرار گرفتن در پس‌زمینه فیگورها می‌توانند آن پرتره یا فیگور را تعریف کنند و نشان دهند که آن‌ها در چه موقعیتی قرار گرفته‌اند. در بعضی از آثار نیز از نوشته‌ها و بخش‌هایی از شعرهای خودم که مرتبط با نقاشی‌ها بوده‌اند استفاده کردم.

نمایشگاه آثار شکوفه کریمی با عنوان «شکوفه‌های حوا ۹۹» ۲۱ خرداد تا ۱۱ تیر در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز، روبروی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد ۱ برپاست.