گروه تجسمی هنرآنلاین: لیلا مهجوری مدیر گالری نیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری گفت: محل قبلی گالری نیان در قیطریه بود و بهمن سال ۹۸ تصمیم گرفتیم که گالری را به مرکز شهر منتقل کنیم تا در نزدیکی سایر گالری‌ها قرار بگیرد. اما شرایطی که پیش آمد باعث شد این مسئله به تأخیر بیفتد و پاییز امسال گالری را در محل جدید بازگشایی کردیم. در مدتی که گالری به صورت حضوری فعال نبود پروژه «بیان» را تعریف کردیم و در ۳۰ پست اینستاگرام شرایطی را فراهم کردیم که هنرمندان درباره آثار خود برای مخاطب توضیح دهند.

مهجوری افزود: در فضای اینستاگرام مخاطبانی حضور دارند که شاید چندان آشنایی با هنر نداشته باشند و این افراد نیاز دارند که توضیحی از زبان هنرمند درباره آثار هنری بشنوند. به همین دلیل از هر هنرمند خواستیم که در یک دقیقه درباره یک اثر خود صحبت کند. این کار برای بسیاری از مخاطبان و همچنین هنرجویان و دانشجویان مفید و جذاب بود و مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت. تعدادی از این هنرمندان توسط گالری و تعدادی دیگر از طریق فراخوان انتخاب شده بودند و از میان آثار ارسالی کارهایی را که بهتر بودند انتخاب کردیم. با توجه به موفقیت این پروژه احتمال دارد که سال آینده نیز این کار را ادامه دهیم.

او با بیان اینکه از بهمن‌ماه سه نمایشگاه گروهی در محل جدید گالری برگزار شده است افزود: در پروژه‌هایی با عنوان «پرانتز» سعی کردیم هنرمندان جوانی که کارهای باکیفیت دارند اما چندان شناخته شده نیستند را معرفی کنیم. در این سه نمایشگاه سعی کردیم هنرمندانی که پیش از این فعالیت‌های آن‌ها را رصد کرده بودیم معرفی کنیم و بدون هیچ محدودیتی از نظر رده سنی و... تنها با در نظر گرفتن کیفیت آثار، این نمایشگاه‌ها را برگزار کردیم. اگرچه گالری گردی در سال ۹۹ بسیار کم شده بود و ما انتظار زیادی از حضور مخاطب در نمایشگاه‌ها نداشتیم، بااین‌حال به دلیل انتقال گالری به مرکز شهر استقبال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه‌ها خوب بود و  قصد داریم از میان این هنرمندان افرادی را که همسو با فعالیت‌های گالری هستند انتخاب کنیم و برنامه‌هایی برای آن‌ها در گالری تدارک ببینیم.

مهجوری با اشاره به اینکه سه سال از فعالیت گالری نیان می‌گذرد گفت: ما در این مدت تلاش کردیم هم حضور خارجی داشته باشیم و هم در رویدادهایی مانند تیرآرت حضور پیدا کنیم. در شش ماه اول سال ۹۹ شوکه بودیم و نمی‌دانستیم چه باید بکنیم، اما از طرفی با فعالیت‌های آنلاین آشنا شدیم و تمرکز ما بر فعالیت‌های غیرحضوری بیشتر شد. درست است که دیدن هنر از نزدیک لذت دیگری دارد اما بسیاری از کارها می‌تواند به شکل آنلاین انجام می‌شود و مقاومتی که در مقابل این کار وجود داشت با شیوع کرونا در هم شکسته شد. اینکه بسیاری از رویدادهای هنری لغو شد و نتوانستیم در آن‌ها حضور داشته باشیم از نکات منفی امسال بود، اما به هر صورت تلاش کردیم با شرایط کنار بیاییم.