سرویس تجسمی هنرآنلاین: نخست‌وزیر پیشین انگلیس که یک نقاش آماتور بود، در دوران جنگ جهانی دوم فقط یک نقاشی کشید و «برج مسجد الکتبیه» را به فرانکلین روزولت هدیه داد. این تابلو پس از ۷۸ سال روز گذشته در حراجی کریستیز چکش خورد و به بهای حدود ۱۰ میلیون یورو (هشت میلیون پوند) فروخته شد. در این حراجی دو نقاشی دیگر چرچیل هم به فروش رسید که در مجموع حدود ۱۱ میلیون پوند بود.

«برج مسجد الکتبیه» که نمایی از یکی از مساجد شهر مراکش است، امروز دیگر گران‌ترین نقاشی کارنامه نخست‌وزیر پیشین انگلیس به شمار می‌رود اما نکته مهم در این بین، به میان آمدن نام یکی از ستاره‌های سرشناس هالیوودی است. این تابلو در واقع مربوط به مجموعه خصوصی خاندان جولی بود و مالک و صاحب اصلی آن کسی نبود جز آنجلینا جولی. هر سه نقاشی چرچیل را هم یک خریدار ناشناس از آن سوی تلفن خرید.

چرچیل و روزولت در چشم‌اندازی از مراکش
وینستن چرچیل و فرانکلین روزولت روز ۲۴ ژانویه ۱۹۴۳ در مراکش

نخست‌وزیر وقت انگلیس تابلوی رنگ روغن مسجد معروف مراکش را پس از کنفرانس کازابلانکا در ژانویه ۱۹۴۳ کشید. او یک روز پس از پایان کنفرانس از روزولت برای دیدن مناظر دل‌انگیز مراکش دعوت کرد و اصرار داشت رئیس جمهوری وقت آمریکا پیش از بازگشتن به کشورش باید غروب آفتاب و کوه‌های اطلس را ببیند. چرچیل روز بعد منظره برج مسجد الکتبیه را کشید و به روزولت داد و تابلو از آن زمان در آمریکا ماند.

برد پیت که سال‌ها با آنجلینا جولی زندگی کرد، این تابلو را به او هدیه داد و نقاشی قدیمی سرانجام از حراجی معتبر کریستیز در لندن سر درآورد. رکورد گران‌ترین تابلو چرچیل پیش از این با ۱.۷ میلیون پوند در اختیار «استخر گلدفیش در چارت‌ول» بود که روز گذشته دو بار شکست. دو تابلوی دیگر نخست‌وزیر پیشین انگلیس «منظره‌ای در مراکش» ۱۹۳۵ و «محوطه کلیسای سنت پل» مربوط به ۱۹۲۷ بود.