سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی سرمه عرب در گالری ویستا، نمایشگاه آثار مژه آصف‌جاه با عنوان «جوی هزار زمزمه» در گالری اعتماد، نمایشگاه آثار حجمی آرزو‍ آزادی با عنوان «پرنده‌هایی که پرنده نیستند» در گالری هفت ثمر و نمایشگاه آثار حسین شیراحمدی با عنوان «یادداشتها» در گالری این جا سوژه‌های گالری گردی این هفته هنرآنلاین هستند.

در سیاهی استیصال

نمایشگاه طراحی سرمه عرب در گالری ویستا برگزار ‌شد. عرب در این مجموعه با استفاده از خودکار سیاه بر روی مقوا به طراحی پرداخته و تعداد زیادی آثار کوچک و بزرگ را به نمایش گذاشته است. او در این مجموعه نیز توجه زیادی به گیاهان داشته و در بیشتر آثارش، گیاهان به صورت مستقل و یا در کنار عناصر دیگر حضور دارند. این گل‌های خشک و گیاهان پلاسیده در کنار موجودات یا اشیایی قرار گرفته‌اند که همگی رنگی از زوال و نابودی دارند.

در این آثار گاه با فیگور یا چهره انسانی مواجه هستیم که در فضایی تاریک و گرفته حضور دارد و حتی اگر در فضایی از جشن و شادی نیز قرار گرفته باشند، حسی از اضطراب و دلهره در آن‌ها دیده می‌شود و هر لحظه انتظار وقوع یک حادثه می‌رود. در تعدادی از تابلوها با صحنه‌هایی از یک جشن مواجه هستیم که ناتمام مانده است. کیک‌های در آستانه فساد و میوه‌های نیم‌خورده، جشنی را نشان می‌دهند که به پایان رسیده و یا از هم پاشیده و دیگر نشانی از افراد حاضر در آن نیست.

نمایشگاه آثار سرمه عرب در گالری ویستا

بعضی از این آدم‌ها در میان گیاهان، جانوران یا اجزای طبیعت محاصره شده‌اند و حضور مستقلی ندارند. آن‌ها به قطعه‌ای از یک صخره تبدیل شده‌اند و مانند یک تکه سنگ، محل نشستن پرنده‌ای هستند. انسان‌هایی درمانده و مستاصل که توان رهایی از موقعیت موجود را ندارند.

اما اشیاء دست‌ساز انسان هم در این آثار دیده می‌شود. نیزه‌هایی که از ابتدای تاریخ بشر ابزاری برای جنگ یا شکار بوده، لباس‌هایی که خالی از حضور انسان هستند، یا مدال‌هایی که روزگاری به یک شخص اهدا شده‌اند، در این تابلوها وجود دارد. اگرچه حس زوال را در تک‌تک تابلوها می‌توان دریافت، اما تصویر آشکار آن جایی دیده می‌شود که در یک تابلو شاهد جعبه‌ای دست‌ساز هستیم و تابلوی دیگر، آن جعبه را لهیده و افتاده بر زمین می‌بینیم.

تخیل فضا

نمایشگاه آثار مژه آصف‌جاه با عنوان «جوی هزار زمزمه» در گالری اعتماد برپاست. در تابلوهای آصف‌جاه هیچ فرم آشنا یا تصویر مشخصی دیده نمی‌شود. همه آنچه در تابلوها وجود دارد ناشی از حرکات آزادانه قلم و رنگ‌ها روی زمینه است. خطوط منحنی رنگین که از سویی به سوی دیگر حرکت کرده‌اند، ترکیب‌بندی‌های متنوعی را به وجود می‌آورند که سرشار از انرژی و طراوت هستند.

اگرچه هنرمند در این تابلوها قصدی برای نمایش هیچ‌گونه منظره یا فضای خاص را نداشته است، اما نحوه قرار گرفتن تاش‌های رنگی به گونه‌ای است که باعث می‌شود مخاطب اشکال خاصی را در ذهن خود جسم کند. این رنگ‌ها گاه شبیه دورنمایی از طبیعت می‌شوند که به شکل تپه‌ها و درختان و آسمان به چشم می‌آید، و گاه منظره‌ای است که در قاب پنجره دیده می‌شود. حتی فضای داخلی خانه و چیدمان میز و صندلی و پرده نیز در این اجتماع رنگ‌ها قابل تجسم است.

نمایشگاه آثار مژده آصف جاه در گالری اعتماد

این تابلوهای ظاهراً ساده و بی‌معنا به خوبی قدرت این را دارند که تخیل بیننده را تحریک کنند و او را به ساخت یک داستان وادار کنند. داستانی که هر شخص با توجه به ذهنیات خود می‌تواند اجزای آن را در تابلوها کشف کند. آصف‌جاه در استفاده از رنگ‌ها دقت زیادی به خرج داده و رنگ‌ها سرد و گرم را در کنار خاکستری‌های رنگی به گونه چیده است که در عین وجود رنگ‌های متنوع در یک تابلو، فضای شلوغ و آزاردهنده‌ای به وجود نمی‌آید.

نمایشگاه آثار مژه آصف‌جاه تا ۱۲ اسفند در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى، پلاک ٢٥ برپاست.

پرنده‌های زمین‌گیر

نمایشگاه آثار حجمی آرزو‍ آزادی با عنوان «پرنده‌هایی که پرنده نیستند» در گالری هفت ثمر برگزار شد. آزادی در این مجموعه آثاری را به نمایش گذاشته است که با تکنیک پاپیه ماشه ساخته شده و موجوداتی عجیب و غریب را نشان می‌دهند. همین مسئله باعث شده است آثار او شباهت‌هایی به مجسمه‌های هنرمندان خودآموخته‌ای که به این شیوه کار می‌کنند داشته باشد.

اگرچه عنوان مجموعه اشاره مستقیمی به پرنده دارد، اما آنچه آزادی در این مجموعه ارائه کرده است به پرنده‌ها محدود نمی‌شود، بااین‌حال شاید از نظر او همه موجوداتی که ساخته است نوعی پرنده هستند که تغییر شکل یافته و به انسان یا جانوران دیگر شباهت پیدا کرده‌اند. پرنده‌هایی که می‌بینیم با منقارهای له شده و صورت‌های دفرمه، بدون بال و با بدن‌هایی سنگین، هیچ نشانی از سبک‌بالی و رهایی ندارند. آن‌ها چنان روی زمین جا گرفته‌اند که به نظر می‌رسد مدت‌هاست بال‌های خود را به حرکت درنیاورده و اصالت خود را فراموش کرده‌اند.

نمایشگاه آثار آرزو‍ آزادی در گالری هفت ثمر

از سوی دیگر این پرنده‌ها گاه چنان تغییر شکل یافته‌اند که به موجوداتی دیگر شبیه شده‌اند. آن‌ها با از دست دادن بال خود به چارپایان نزدیک شده‌اند و با تغییر چهره، ظاهری انسانی پیدا کرده‌اند. به‌این‌ترتیب آدم‌هایی که در این مجموعه دیده می‌شوند شاید روزگاری پرنده‌هایی آزاد بوده‌اند که هم اکنون زمین‌گیر شده‌اند. آزادی در این آثار استفاده از رنگ را به حداقل رسانده و از ویژگی‌های خمیر کاغذ بهره برده تا ظاهری سنگین و خاکی را در مجسمه‌ها ایجاد کند.

یادداشت‌های تصویری

نمایشگاه آثار حسین شیراحمدی با عنوان «یادداشتها» در گالری این جا برپاست. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده شامل طراحی‌های روزمره هنرمند است که بدون موضوع و هدف خاصی برای شکل دادن یک مجموعه، بر روی کاغذ آمده‌اند. شیراحمدی در طراحی‌های روزانه خود به سوژه‌های مختلف پرداخته و آنچه در محیط اطراف خود دیده را به تصویر کشیده است.

آدم‌ها یکی از سوژه‌های اصلی او هستند. شیراحمدی اعضای خانواده و دوستان را به عنوان مدل در مقابل خود نشانده است تا با سرعت تصویری از آن‌ها را ثبت کند و گاه این افراد را در حال فعالیت‌های عادی مانند کتاب خواندن و تماشای تلویزیون، سوژه خود کرده است. در هر دو حالت ویژگی اصلی این پرتره‌ها سرعت و پرداختن به کلیات است. هنرمند با ابزارهای مختلف مانند مداد و آب مرکب، تصاویری آزاد و رها به وجود آورده است که اصراری برای شبیه‌سازی نداشته‌اند.

نمایشگاه آثار حسین شیراحمدی در گالری این‌جا

او در تعداد دیگری از آثارش به گل‌ها یا حیوانات خانگی پرداخته است. شاخه گل‌هایی که در ظرف آب قرار می‌گیرند و عمر کوتاه دارند یا گیاهانی که در گلدان کاشته شده‌اند سوژه‌ای برای مطالعات طراحان او هستند تا بارها و بارها از زوایای مختلف به آن‌ها پرداخته و تأثیرات نور و سایه را بر آن‌ها نشان دهد یا به سادگی با خطوط محیطی و آزاد، به ترسیم سوژه بپردازد.

شیراحمدی نام این مجموعه را «یادداشتها» گذاشته و طرح‌هایش را مانند یادداشت‌های روزمره‌ای می‌داند که برای گریز از فراموشی، روی کاغذ آمده‌اند. وجه مطالعه گونه و روزمره این آثار زمانی افزایش پیدا می‌کند که در کنار تعدادی از قاب‌ها یک کاغذ کنده شده از دفترچه نیز دیده می‌شود و بر روی آن‌ها متن‌هایی وجود دارد که تفکرات هنرمند درباره سوژه‌ها یا مسائل دیگر را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.

نمایشگاه آثار حسین شیراحمدی تا ۲۲ اسفند در گالری این جا به نشانی خیابان کریم خان زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.