سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فاطمه ابراهیمی با عنوان "چو پرده برافتد" در گالری ویستا برپاست. ابراهیمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این نمایشگاه هفت اثر چاپ دستی و ۱۰ نقاشی به نمایش درآمده است، گفت: اتودهای این مجموعه از چهار سال پیش آغاز شده و تعداد زیادی اثر شکل گرفت که بخشی از آنها در این نمایشگاه ارائه شده است. این آثار بر اساس بازی‌های ذهنی به وجود آمد که برای همه ما وجود دارد. به نظرم همه آدم‌ها در افکار و ذهن خود زندگی می‌کنند. بسیاری از ما درحالی‌که یک کار انجام می‌دهیم ذهن‌مان به هزار جای دیگر سرک می‌کشد، گویی انسان به هزار تکه تبدیل می‌شود که در هر لحظه یک نقش را بازی می‌کند.

ابراهیمی افزود: بیشتر اوقات ما در ذهن‌مان زندگی می‌کنیم نه در واقعیت. در هزارتوی ناشناخته‌ای که نه زمانی دارد و نه مکانی، و شاید بشود گفت اصلاً گذشته، حال و آینده‌ای وجود ندارد. سعی کردم این وضعیت را با کلاژ نشان دهم زیرا کلاژ هم به شکل تکه‌چسبانی‌ست و تکه‌هایی که پاره شده و کنار هم قرار گرفته‌اند، نقش‌های مختلف را ایفا می‌کنند. اتودهای اولیه من همگی به شیوه کلاژ انجام شدند و پس از آن در نقاشی‌ها سعی کردم همین شکل کاغذهای پاره را نقاشی کنم.

 ابراهیمی ادامه داد: در هر تابلو آدم‌ها در وضعیت‌های مختلف دیده می‌شوند و حتی ممکن است شکل و شمایل سوژه تغییر کند و به قالب‌های مختلف درآید. در واقع یک آن و لحظه خاص در این تابلوها دیده نمی‌شود، بلکه یک هزارتو است و شخصیت‌ها یک نقش واحد در آن ندارند.

او درباره استفاده از دو مدیای مختلف در این مجموعه گفت: از نظر من تفاوتی میان آنها وجود ندارد و هر تکنیک می‌تواند در بخش‌هایی از کار به من کمک کند. شاید یک ایده با نقاشی به جواب برسد و یک اتود دیگر در چاپ نتیجه خوبی به دست بیاورد. گاه نیز هر دو تکنیک مناسب اجرای یک ایده است و در این مجموعه هم یک اثر را با دو تکنیک چاپ و نقاشی اجرا کرده‌ام زیرا هر دو شیوه برای آن جواب می‌داد.

 ابراهیمی افزود: چاپ توانست کمک کنند که بخشی از ایده‌هایم را به ثمر برسانم. تنالیته خاکستری در این آثار توانست توهم ذهن و زمان را به خوبی به تصویر بکشد و راحت‌تر توانستم با سیاه و سفیدها بازی کنم. این ابهام در همه آثار وجود دارد. در نقاشی‌ها گاه یک فیگور بسیار واضح ترسیم شده است تا نشان دهد که کاراکتر اصلی در حال هزار تکه شدن است، اما بعضی جاها نیازی به این وضوح نبوده و فیگورها در پس‌زمینه محو شده‌اند تا ابهام کار بیشتر شود.

نمایشگاه نقاشی فاطمه ابراهیمی تا 13 بهمن در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.