به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، در ابتدای این مراسم که در منزل استاد قورچیان برگزار شد؛ نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پبشکسوت گفت: منطقه ۲ شهرداری ظرفیت بالایی دارد و اهالی فرهنگ و هنر زیادی در این منطقه ساکن هستند. شهرداری می‌تواند با توجه به تخصص هنرمندان از نظریات آنها در حوزه زیبایی‌شناسی شهری و فضای بصری استفاده کند. در همین رابطه استاد قورچیان می‌تواند هم مشاور خوبی برای شهردار منطقه باشد و هم نظارت بر مسایل زیبایی شهری در این منطقه داشته باشد. زیرا شهر فقط سیمان و آهن نیست بلکه این انسان‌ها هستند که به شهر هویت می‌بخشند، بنایراین شهرداری‌ها می‌توانند از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کنند و حتی دهکده هنر را در شهر راه‌اندازی کند.

سپس کیومرث قورچیان هنرمند نقاش ضمن تشکر از مراسم تقدیر و تجلیل‌اش گفت: در تمام موزه‌ها آثار من وجود دارد و جا برای عرضه بهتر نیز هست. در بخش‌های فرهنگی و هنری کشور نسبت به هنر نگاه‌های سطحی جریان دارد و این خلأ حتی در فرهنگستان هنر و حوزه هنری نیز وجود دارند. در حالیکه عمقی که هنر دارد، می‌تواند یک جامعه را بسازد و آن را زلال کند. هنر می‌تواند فرمول و راهکار ارائه بدهد. البته این مشکل نه فقط در ایران بلکه در دنیا نیز وجود دارد اما در کشورهای غربی، یک رنسانسی داشته‌اند و توجه خاصی به هنر می‌شود اما ما این سابقه را نداریم.

‎او ادامه داد: در سال 1370 یک مستندی از بنده ساختند، زمانی بود که دفتری در موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) داشتم و کارهای جدی صورت می‌گرفت اما به دلایلی رها شد. در آن زمان موسسه ما را مأمور کرد که پرتره‌هایی که از امام خمینی (ره) بر روی دیوارهای کوچه و خیابان کار شده را بررسی و در این‌باره نظر و گزارش دهیم. اما پس از مدتی برای شرکت در مراسمی به حسینیه جماران رفتیم و پرتره‌ای از امام در آنجا وجود داشت که رنگ آن ریخته و جلوه بدی پیدا کرده بود اما در کل کار خوبی به نظر می‌رسید و تنها نیاز به ترمیم داشت.

وی افزود: به نظرم در حال حاضر ما به عدم زیبایی شهری دامن می‌زنیم. در حالی که طبیعت و خاک، انرژی و معرفت دارند و انسان‌ها نیز با آن‌ها معرفت پیدا می‌کنند و این تبادل انرژی اتفاق می‌افتد.

‎وی افزود: بنده به تازگی مطالعه‌ای در مورد هنر درمانی انجام می‌دهم و در آن مطالب آمده بود که جامعه ما در بخش‌های مختلف، یک جامعه بسیار افسرده است و بیشتر افرادی که دچار عارضه‌های روحی و روانی می‌شوند، از طبقات ضعیف و فقیر هستند و این فقر است که به این مسئله دامن می‌زند. اما به نظرم این‌طور نیست و این یک موضوع پیچیده‌ است که شامل همه افراد می‌شود زیرا تبعات این بیماری بر اثر مرور زمان به صورت ژنتیکی و تاریخی به وجود آمده و نمی‌توانیم خودمان را از گذشته جدا کنیم. کسی نمی‌پذیرد ما در کودکی چه مشکلاتی داشتیم و نمی‌داند چه اتفاقی افتاده که امروز تبدیل به افسردگی شده است. یکی از راه‌های درمان آن، پتانسیل درمانی با مباحث زیباشناختی است.

‎در ادامه حسن رحمانی شهردار منطقه دو نیز ضمن قدردانی از سال‌ها زحمات این هنرمند گفت: خوشحال هستم که افراد هنرمندی مانند آقای قورچیان در منطقه 2 شهرداری ساکن هستند و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. البته از شما خواهش می‌کنم که یک فرصتی را در کنار هم باشیم تا بتوانیم فرآیند استفاده از پتانسیل این عزیزان را در این منطقه عملیاتی کنیم.

‎او ادامه داد: امیدوارم بتوانیم گالری‌هایی در سطح منطقه با مشارکت و مدیریت خود هنرمندان راه‌اندازی کنیم تا هنر و هنرمند از مهجوریت دربیاید.

‎در پایان مراسم هم هدایا و لوح تقدیرهایی توسط موسسه هنرمندان پیشکسوت، شهرداری منطقه دو و شورای شهر تهران به استاد کیومرث قورچیان تقدیم شد.