به گزارش هنرآنلاین، ندا آیتی از هنرمندان حاضر در سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی، ویژه دانشمندان، درباره روند ساخت سردیس دکتر بهمن یزدی صمدی، گفت: دکتر یزدی صمدی از جمله چهره‌های ماندگار عرصه کشاورزی کشور به شمار می‌رود و ساخت سردیس چنین دانشمند و چهره فاخری باعث افتخار من است.

او افزود: معمولا در مرحله نخست، هنرمندان یک عکس یا فیلم را برای آغاز ساخت ماکت جستجو می‌کنند اما از آنجایی که من پیش از شروع کار، به واسطه یکی از شاگردان و دانشجویان دکتر یزدی صمدی، شناختی به دست آورده بودم، توانستم عکس‌های بیشتری را از ایشان پیدا کنم و در پروسه ساخت ماکت به کار ببرم.

این هنرمند، با اشاره به حواشی‌های ایجاد شده در دوره قبل، بیان کرد: شباهت و انتقال حس، برای من اصلی‌ترین موضوع در ساخت پرتره مشاهیر است. البته بدیهی است که جدا از بخش تکنیکی و تخصصی، یک اثر  باید بتواند رضایت مخاطبان که مردم هستند را نیز، به دست بیاورد اما همان‌طور که می‌دانید، گاهی یک اثر با شباهت نسبی هم به علت خوش‌ساخت بودن و تجربه‌ی مجسمه‌ساز در منتقل کردن احساس و حال و هوای سوژه می‌تواند بدرخشد.

آیتی درباره برگزاری سمپوزیوم مفاخر به شکل آنلاین، گفت: به علت محدودیت‌هایی که وضعیت قرمز کرونا برای سازمان زیباسازی شهر تهران ایجاد کرد، مسئولان ناچار شدند که رویداد را به شکل آنلاین برگزار کنند.

او ادامه داد: سمپوزیوم این دوره، بیشتر به مبحث سفارش اثر به هنرمند نزدیک بود و برای من جای افسوس داشت زیرا من در نخستین تجربه خودم از سمپوزیوم به عنوان یک هنرمند نتوانستم از تعامل با هنرمندان و هم‌جواری اساتید بهره‌مند شوم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: یکی از عمده‌ترین تاثیرات سمپوزیوم‌ها در ایجاد روابط نزدیک بین هنرمندان و مخاطبان است زیرا به واسطه برگزاری چنین رویدادهایی مردم می‌توانند روند ساخت یک مجسمه و سردیس را از نزدیک ببینند و از آن بهره‌مند شوند بنابراین تاثیرگذاری سمپوزیوم بر روند فرهنگ‌سازی یک جامعه غیرقابل انکار است زیرا همین مشاهده ساخت آثار از سوی مردم، باعث می‌شود که در نگهداری آثار هنری نیز بیشتر تلاش و کوشش کنند اما خوب در این دوره به دلیل بیماری کرونا، چنین امکانی فراهم نشد.

آیتی افزود: به نظرم برگزاری سمپوزیوم به شکل آنلاین، حداقل، امکان تلاش و کوشش هنرمندان در شرایط قرنطینه را فراهم کرد و فضایی را در این راستا به وجود آورد که قابل تقدیر است.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور 21 هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.