سرویس تجسمی هنرآنلاین: شهره شهرازی مدیر نگارخانه ایران در شهر گرگان است. شهرازی در گفتگو با هنرآنلاین درباره دلایل راه‌اندازی این گالری گفت: من علاقه زیادی به هنر داشتم اما در شهر خودم این علاقه‌مندی همیشه بی‌پاسخ می‌ماند و کمبودهای زیادی در این زمینه وجود داشت. احساس می‌کردم که یک نفر باید برای تاسیس گالری در این شهر اقدامی بکند، بنابراین تصمیم گرفتم که خودم این کار را انجام دهم. با توجه به اینکه در رشته نقاشی تحصیل کرده‌ام و آموزشگاه هنری داشتم، تصمیم گرفتم که در کنار کار آموزشگاه، نگارخانه هم راه‌اندازی کنم تا به‌صورت جدی‌تر در این زمینه فعالیت کنیم.

 او با اشاره به اینکه 10 سال است نگارخانه ایران به صورت رسمی فعالیت می‌کند، گفت: زمانی که کار را شروع کردیم گمان می‌کردم باید منتظر بمانیم تا هنرمندان به سراغ ما بیایند و درخواست برگزاری نمایشگاه بدهند. اما پس از مدتی متوجه شدم به دلیل عدم شناخت هنرمندان منطقه هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. بنابراین خودم شروع به جستجو کردم تا هنرمندان را پیدا کنم و برای آنها توضیح می‌دادم که کار نگارخانه چیست و نمایش آثار آنها در این مکان چه فوایدی می‌تواند داشته باشد. البته در شهرستان‌ها بسیاری از کسانی که کار هنری می‌کنند به کپی آثار دیگران می‌پردازند و کمتر با آثار اورجینال مواجه هستیم، بنابراین من با هنرمندان راجع به کیفیت آثارشان صحبت می‌کردم و به‌مرور گروهی گرد آمدند و موضوعاتی را که در نظر داشتم با آنها در میان می‌گذاشتم تا بتوانیم نمایشگاه‌هایی را شکل دهیم.

شهرازی ادامه داد: به‌مرور نه تنها نمایشگاه‌هایی برای هنرمندان منطقه خودمان برگزار کردیم، که توانستم از طریق فضای مجازی با هنرمندان شهرهای مختلف و به ویژه شهرهای جنوبی که ناشناخته بودند آشنا شده و برای آنها نمایشگاه برگزار کنم. به جایی رسیدیم که هنرمندان زیادی درخواست برگزاری نمایشگاه در نگارخانه ایران را داشتند و فعالیت ما بسیار خوب پیش می‌رفت تا اینکه شیوع کرونا باعث تعطیلی گالری شد. چاره‌ای که برای گذراندن این دوران اندیشیدم برگزاری نمایشگاه‌های مجازی بود و در چند ماه گذشته توانستیم 30 نمایشگاه از آثار 30 هنرمند توانمند کشور را به صورت مجازی برگزار کنیم.

مدیر نگارخانه ایران ادامه داد: با توجه به اینکه من اشراف بیشتری در نقاشی دارم، اغلب نمایشگاه‌های ما در این حوزه بوده است، اما بسیار علاقه‌مند هستم رشته‌هایی که کمتر در شهرستان شناخته شده است مانند چیدمان، نقاشی‌خط، مجسمه و... را پوشش دهیم. اگر هنرمندی پیدا کنم که حرف جدی داشته باشد و قدرت ارتباط با مخاطب را داشته باشند حتما چنین نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنیم.

او درباره استقبال مردم گرگان از فعالیت‌های این گالری گفت: بازخوردهای بسیار خوبی دیدم و پیام‌های زیادی از مردم دریافت کردم که برای وجود این گالری از من تشکر می‌کردند و می‌گفتند گالری باعث شده است آنها با هنر آشنا شوند و شناخت بهتری از هنر پیدا کنند. هنرمندان شهر ما نیز به این نتیجه رسیده‌اند که دنیای هنر بسیار فراتر از آن چیزی است که قبلاً می‌پنداشتند و باید بیشتر کار کنند و بیشتر ببینند تا بتوانند موفق شوند. بنابراین احساس می‌کنم توانستم در منطقه خودم برای مردم مفید باشم.

شهرازی ادامه داد: وجود گالری در یک فضا می‌تواند بسیار مفید باشد و هرچه در یک منطقه تعداد نگارخانه‌ها بیشتر باشد نشان‌دهنده باروری آن منطقه است، زیرا از تردد هنرمندان و هنردوستان در یک منطقه انرژی‌ای ساطع می‌شود که آن محیط را زیبا می‌کند و اگر در همه نقاط شهر چنین چیزی وجود داشته باشد تحول عمیقی در شهرها به وجود می‌آید.

 او درباره شرایط خرید و فروش آثار هنری گفت: در شهرستان‌ها برای اینکه عادت خرید اثر هنری به وجود بیاید ابتدا باید خریدار این آثار را پیدا کنیم زیرا مردم عادی خریدار اثر هنری نیستند و باید افرادی را بیابیم که سرمایه کافی داشته باشند و درعین‌حال به این درک برسند که اثر هنری علاوه بر این‌که برای اندیشه، احساس و زیست زیبای انسان مفید است، می‌تواند یک پس‌انداز برای آنها باشد. متاسفانه من هنوز در شهر خودم به چنین افرادی دست پیدا نکرده‌ام اما همچنان قصد دارم این افراد را جستجو کنم و آنها را متوجه کنم که خرید اثر هنری از همه نظر می‌تواند برای آنها مفید باشد.