به گزارش هنرآنلاین، سارا تقوی از هنرمندان سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر، از ساخت سردیس دکتر پرویز دوامی استاد دانشکده مهندسی و علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف و از اعضای پیوسته فرهنگستان علوم ایران خبر داد و در این باره گفت: من چند ماه پیش با گروهی مستندساز ایشان را دیدار کردم و برای کار سردیس عکس تهیه کردم اما پس از اینکه به دلیل بروز بحران کرونا، سمپوزیوم به عقب افتاد، عملا کار تحقیق نیز کند شد. در حال حاضر نیز کارها علی‌رغم میل تمامی هنرمندان، صرفا به خاطر شرایط موجود، به صورت انفرادی اجرا می‌شود بنابراین هنرمندان امکان تبادل افکار و تجربیات خود را در این سمپوزیوم ندارند.

او درباره روند اجرایی کارها در این دوره، بیان کرد: در این مدت، من و سایر هنرمندان، ماکتی را تهیه کردیم که پس از بازدید هیأت داوران، مورد تایید قرار گرفت اما هنوز بخشی از جزئیات کار باقی مانده است.

این هنرمند درباره لزوم شناخت شخصیت سوژه، توضیح داد و افزود: به نظر من شناخت شخصیت اصلی سوژه، یک نیاز اصلی است زیرا ساخت یک مجسمه و سردیس صرفا شبیه‌سازی صرف نیست وگرنه چنین کاری را می‌توان بر اساس عکس انجام داد. در واقع یک مجسمه باید منعکس‌کننده، بخشی از شخصیت و افکار فرد مورد نظر نیز باشد بنابراین تمرکز صرف بر شباهت کار درستی نیست و اساسا چنین بررسی‌هایی کامل نیست.

تقوی ادامه داد: رکن اصلی سمپوزیوم تعامل هنرمندان با یکدیگر و صدالبته مخاطب است که متاسفانه به دلیل کرونا در این دوره امکان‌پذیر نشد و شاید بتوان آن را به عنوان یک نقطه‌ضعف برای سومین سمپوزیوم مفاخر در نظر گرفت؛ اما از سوی دیگر اجرای انفرادی کارها، قطعا امکانی برای تمرکز بیشتر هنرمندان بر آثار را فراهم می‌کند و چه‌بسا باعث بهبود کیفیت کارها نیز شود.

او تصریح کرد: ساخت پرتره یک پروژه یک یا دو روزه نیست و قطعا زمان بیشتری برای اجرای کار نیاز است، بنابراین در مدت زمان یک سمپوزیوم که قطعا چندان طولانی نیست، نباید با نگاهی نتیجه‌گرا کارها را دنبال کرد زیرا بدیهی است که یک کار حرفه‌ای نیازمند صرف زمان بیشتری است و حتی گاهی ساخت یک شخصیت مهم سال‌ها به طول می‌انجامد.

این هنرمند مجسمه‌ساز، خاطرنشان کرد: سمپوزیوم یک رویداد تعاملی است که در تمام دنیا نیز با این دید به آن نگاه می‌شود، بنابراین امیدوارم که در سمپوزیوم این دوره نیز از نگاه‌های نتیجه‌گرا فاصله بگیریم و بر نفس این کار تمرکز کنیم زیرا اساسا در یک رویداد کوتاه‌مدت نمی‌توان هم انتظار اثر آن‌چنانی را داشت و هم به دنبال تعامل و یک کارنامه خوب باشیم.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور 21 هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.