به گزارش هنرآنلاین، آفرین امامی گفت: ۱۷ اثر از آثار بی‌نظیر کاخ گلستان که در ۲۷ آبان‌ماه ۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت ملی شده در این نمایشگاه مجازی معرفی و به نمایش گذاشته‌ می‌شود.

او افزود: آثار ثبت شده شامل ۱۲ اثر ارزشمند از مرقعات اشعار و صور ناخنی از اساتید بنام دوره قاجار مانند فخرجهان خانم، عمادالحسینی (میرعماد)، درویش علی‌اکبر اصفهانی، محمدحسن و رضا قلی شاهرخ شاهی  و با خطوط نسخ، نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، رقاع و ثلث نوشته شده و به اشکال تک‌چهره، گل و مرغ، شکار و... است.

مدیر میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: پنج تابلوی رنگ و روغن از استاد میرزا بابا نقاش و از اساتید بزرگ تک چهره‌نگاری دربار فتحعلی‌شان از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است که در این نمایشگاه مجازی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ معرفی می‌شود. این‌گونه طراحی‌ها مربوط به مکتب نقاشی دوره اول قاجار بوده و نقاشی‌های استاد میرزا بابا از آثار بسیار نادر و نفیس مجموعه کاخ گلستان به‌شمار می‌رود.

او افزود: این تابلوها شامل تصاویر شاهزادگان دربار قاجار بوده به‌طوری‌که نقاش در طراحی‌های خود فقط به چهره‌پردازی و آرایش لباس و نمایش زیورآلات پرداخته است.

امامی گفت: مرقعات ناخنی موجود در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان بیانگر یک سبک و شیوه نوین  در میان آثار دوره قاجار و یک روش جدید در نوشتار خطوط نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، نسخ و... به‌شمار می‌رود.

مدیر میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: متون موجود در این مرقعات شامل اشعار و ادعیه و نام‌های خداوند است، همچنین در صفحات متعددی از این مرقعات نفیس، نقوش و طرح‌هایی بسیار زیبا از تک‌چهره‌ها، پرنده‌ها، حیوانات، گل و برگ‌های مختلف با همان روش ناخنی دیده می‌شود که هرکدام خود گویای دنیایی از هنر و زیبایی منحصربه‌فرد است.

علاقه‌مندان می‌توانند پخش زنده افتتاح این نمایشکاه را از ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۹۹ در اینستاگرام سایت خبری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (میراث‌آریا) به آدرس chtniran مشاهده کنند.