به گزارش هنرآنلاین، حسن خلیل‌آبادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران درباره برگزاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر گفت: در شرایط کرونایی ما به فعالیت‌های فرهنگی و هنری بیشتر احتیاج داریم و مهم‌ترین اقدام شهرداری این است که این نوع فعالیت‌ها را متوقف نکرده است. به کمک این سمپوزیوم می‌توانیم از مفاخر قدردانی کنیم و نشان دهیم که چقدر برای ما با ارزش هستند. البته این اقدامات شهرداری سبب آشنایی مردم با مفاخر و ارتقای سطح فرهنگی در جامعه می‌شود.

خلیل‌آبادی در ادامه بیان کرد: به‌طورکلی در علوم انسانی و فرهنگ و هنر دیدگاه‌های مختلف وجود دارد و هر شخص بر اساس دیدگاه خودش نسبت به یک اثر هنری نظر می‌دهد. شاید یک سردیس از نظر یک شخص هیچ شباهتی به هنرمند یا مفاخر موردنظر نداشته باشد ولی از نظر شخص دیگر آن سردیس کاملا شبیه مفاخر مورد نظر باشد در نتیجه خالق اثر مهم است که به وسیله حس و حال خود هنر زیبایش را به دیگران منتقل کند. برای یک اثر هنری نباید برداشت‌های سطحی را با برداشت‌های حرفه‌ای مقایسه کنیم و در این مرحله باید نظرات هنرمندان برجسته همان بخش را بدانیم. ما باید راه خودمان را ادامه دهیم و هیچ مانعی نباید جلوی این اقدامات فرهنگی را بگیرد. در دوره‌های قبلی هم از این سمپوزیوم استقبال شد و واقعا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر در ادامه خاطرنشان کرد: در این دوره سمپوزیوم علاوه بر اینکه مدیران سازمان زیباسازی رزومه هنرمندان را برای ساخت سردیس‌ها بررسی کردند، از آن‌ها خواسته‌اند که سردیس کوچکی نیز به عنوان ماکت بسازند تا توانایی مجسمه‌سازان بهتر سنجیده شود که به نظرم این اقدام درستی است؛ زیرا هنرمند قبل از اینکه سردیس مورد نظر را بسازد قبل از آن دست خودش هم با آن چهره آشنا می‌شود و یک مرحله آزمون و خطا را می‌گذراند که خیلی خوب و سنجیده عمل شده است.

وی افزود: نام و نشانه‌های فرهنگی باید در سطح شهر دیده شوند و در مقابل دید مردم باشند تا مردم بدانند مفاخر این مرز و بوم چقدر با ارزش هستند و یاد و خاطره آن‌ها را باید زنده نگه داریم. بسیاری از این مفاخر برای جوانان الگو می‌شوند در نتیجه فضای شهری به سردیس هنرمندان و مفاخر نیاز دارد.

خلیل‌آبادی در پایان گفت: مهم‌ترین موضوع این است که در این زمینه از نظر و دیدگاه همه هنرمندان باید استفاده شود و همه با هم به یک نظر مشترک برسند و تک‌بعدی به این موضوع نگاه نشود؛ زیرا شهر متعلق به همه است و نباید سلیقه‌ای برخورد کنیم بلکه باید سلیقه همه را مدنظر داشته باشیم.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور 21 هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.