سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آنه محمد تاتاری به صورت مجازی در گالری اعتماد برپاست. تاتاری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره مجموعه جدید خود گفت: این مجموعه نوعی بازگشت به کارهای قدیمی من، اما با نگاهی دیگر است. کارهای قدیمی من بیشتر به چاپ باتیک اختصاص داشت و کمتر از کلاژ استفاده می‌کردم، اما در سال‌های اخیر از هر متریالی که مناسب دیدم، برای بهبود بخشیدن به تصویر، سریع شدن کار و بداهگی بیشتر در آثار استفاده کرده‌ام. در واقع مجموعه جدید نگاهی دوباره به آثار قدیمی و ترکیب آنها با کارهای جدید است.

تاتاری ادامه داد: حدود ۱۰ سال است که تکنیک کارم کمی عوض شده است اما اصل کار همان چیزی است که از قدیم بود. متریال‌های مختلفی در سال‌های اخیر استفاده کردم که باعث شده دستم برای بیان منظور مورد نظرم بازتر شود، اما شیوه کار من استفاده از یک نوع رنگرزی سنتی است که از قدیم مرسوم بود و بسیاری از خانواده‌ها خودشان پارچه‌هایی را که بافته بودند رنگرزی و چاپ باتیک می‌کردند و سپس آن را به لباس و... تبدیل می‌کردند. این شیوه از قدیم وجود داشت و در سال‌های بعد کمتر مورد استفاده قرار گرفت، اما من از همین تکنیک‌های قدیمی استفاده کرده و نگاه هنری را به آنها افزودم.

این هنرمند افزود: با توجه به اینکه پارچه‌های رنگرزی و چاپ شده از قدیم در زندگی ما وجود داشته است، این آثار در پس ذهن همه ما آشناست و به همین دلیل بیننده با کارهای من احساس صمیمیت می‌کند و حتی اگر با موضوع آن نتواند ارتباط برقرار کند، از رنگ و فرم کارها لذت می‌برد. این شیوه کار من پیشنهادی به مردم خودمان بود که بگویم این شیوه رنگرزی می‌تواند ادامه پیدا کند. درعین‌حال اثری که با این تکنیک به وجود می‌آورم به راحتی قابل‌حمل به مناطق مختلف است و با توجه به اینکه چارچوبی ندارد در جریان حمل و نقل آسیبی نمی‌بیند و به همین دلیل راحت‌تر توانستم روی این آثار کار کنم.

تاتاری ادامه داد: استفاده از رنگرزی و چاپ روی پارچه محدودیتی برای من ایجاد نکرده و حتی پس از مدتی کار کردن دستم را بازتر کرد، زیرا فهمیدم که چگونه با پارچه و چاپ و رنگ رفتار کنم. البته ممکن بود که این کار به سمت صنایع‌دستی برود اما برخورد متفاوت هنرمند باعث می‌شود که کارش به هنرهای جدید نزدیک شود و آثاری معاصر و امروزی به وجود آورد. چاپ باتیک امکانات زیادی برای من به وجود آورده و با توجه به اینکه بداهگی جایگاه مهمی در چاپ دارد، من هم از این امکان استفاده زیادی کرده‌ام و نتیجه کارم هر بار متفاوت است.

او با اشاره به موضوع کارهای خود گفت: از نظر موضوع به سنت پایبندی زیادی داشتم. به عنوان مثال آثاری با موضوع عاشورا کار کردم و تصاویری که خلق شده بود با مردم غریبه نبود و به راحتی با آنها ارتباط برقرار می‌کرد. در مجموعه اخیر نیز بیشتر به داستان لیلی و مجنون نظامی گنجوی و داستان شاه صنم غریب که در میان ترکمن‌ها رایج است توجه داشتم. در داستان‌های و دوران قدیم معمولاً جشن‌ها در باغ‌ها برگزار می‌شدند. من هم در این آثار همین باغ‌ها و فضای جشن و سرور آنها را در نظر داشتم اما نمادهای امروزی را به آنها اضافه کردم. به عنوان مثال عاشق و معشوق به جای اسب با دوچرخه در باغ هستند و یا گروه خنیاگران در کنار سازهای سنتی، ویولنسل نیز دارند. توجه کلی من به موضوع باغ بود اما نه الزاماً به شکل قدیمی و سنتی آن. به نظرم تا باغ هست باید نقاشی کرد. باغ بهانه‌ای برای نقاشی کردن و خلق زیبایی است.

او درباره مجازی برگزار شدن این نمایشگاه گفت: در چند ماه اخیر نمایشگاه‌های مجازی رونق زیادی یافتند اما من اعتقاد دارم که اثر هنری باید از نزدیک دیده شود، به ویژه کارهای من که بزرگ هستند و از نزدیک دیدن آنها بهتر می‌تواند حس و حال و جزئیاتشان را به مخاطب منتقل ‌کند. البته با کم شدن محدودیت‌ها قرار است که نمایشگاه من به صورت حضوری نیز ادامه پیدا کند تا مخاطبان فرصت بازدید آثار را داشته باشند.

گفتنی است نمایش مجازی نقاشی‌های آنه محمد تاتاری تا پایان آذر در وب‌سایت گالری اعتماد از طریق این لینک قابل مشاهده است. همچنین بازدید حضوری از آثار به صورت محدود و با قرار قبلی امکان‌پذیر است.