سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی امین معظمی با عنوان "خیابان‌های تهران" در گالری اُ، نمایشگاه آثار محبوبه حسینی با عنوان "انتخاب طبیعی" در گالری پروژه‌های آران و نمایشگاه آثار علی گنجوی با عنوان "نا-پیدا" در گالری اُ سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

گشتی در خیابان‌های تهران

نمایشگاه نقاشی امین معظمی با عنوان "خیابان‌های تهران" در گالری اُ برپاست. آثاری که معظمی در این مجموعه به نمایش گذاشته است حاصل نقاشی کردن در سطح شهر تهران هستند. او با حضور در شهر و بردن لوازم نقاشی به خیابان‌ها، به نقاشی از صحنه‌هایی پرداخته که در مقابل چشمانش قرار داشتند. او در این آثار تلاشی برای انتخاب موضوع یا منظره خاصی نداشته و به‌سادگی هر آنچه در مقابلش قرار داشته را به تصویر کشیده است.

ساختمان‌های بلندمرتبه، ماشین‌ها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، درختان و هر آنچه در سطح شهر دیده می‌شود توانسته در این تابلوها وارد شده و جایگاهی برای خود پیدا کند. در واقع سوژه و آنچه به تصویر کشیده می‌شود اهمیت چندانی برای نقاش نداشته، بلکه شهر و هر آنچه آن را تشکیل می‌دهد مدنظر او بوده است.

نمایشگاه آثار امین معظمی در گالری اُ

در این آثار از المان‌های شناخته شده‌ای مانند ساختمان کلیسا و مجسمه‌های شهری تا بی‌اهمیت‌ترین چیزها مانند ایرانیت‌های اطراف کارگاه‌های ساختمانی به سوژه نقاش تبدیل شده‌اند تا چهره‌ای دقیق و کامل از شهر تهران را نشان دهند. ویژگی مهم این آثار، شکل گرفتن آنها در مدتی محدود است. با توجه به حضور نقاش در شهر، او قاب‌هایی کوچک و قابل‌حمل را انتخاب کرده است، اما کوچک بودن کادر باعث نشده که او تنها به دیتیلهایی از فضا بپردازد، بلکه در همین کادر کوچک توانسته دورنماهایی از منظره را نمایش دهد.

سرعت کار معظمی برای از دست ندادن نور، باعث شده است او بدون توجه به جزییات و ساخت و سازهای دقیق، به نمایی کلی از عناصر بسنده کند که درعین‌حال کاملا واضح و گویا هستند.

 نمایشگاه نقاشی امین معظمی تا 6 آبان در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.

 

گیاه در خیال

نمایشگاه آثار محبوبه حسینی با عنوان "انتخاب طبیعی" در گالری پروژه‌های آران برپاست. آثار این مجموعه بر اساس دیدن و مطالعه گل‌ها و گیاهان شکل گرفته است. حسینی انواع برگ‌ها، شاخه‌ها، دانه‌ها و میوه‌های گیاهان وحشی را مورد مطالعه قرار داده و ابتدا به طراحی از آنها پرداخته است. پیچ و خم‌ها و درهم تنیدگی خطوط منحنی، احساساتی مانند آرامش و حرکت را به بیننده منتقل می‌کند. اما آنچه توسط هنرمند به تصویر کشیده شده است نه یک تصویر کامل و دقیق از گیاه که آن بخش‌هایی است که برای او جذابیت دارد.

طراحی‌های او گاه سیاه و سفید هستند تا بدون جذابیت‌های اضافه، تنها فرم‌های اصلی عناصر را نمایان کنند و گاه با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گرم به تصویر درآمده‌اند تا مخاطب را بیشتر به واقعیت این عناصر نزدیک کنند. حسینی در تعدادی از طرح‌ها کمترین وفاداری را به فرم‌های اصلی داشته و با گسترش دادن آنها، به ترکیب‌هایی هندسی و ساده رسیده است که دیگر نشانی از گیاهان در آنها نیست.

نمایشگاه آثار محبوبه حسینی موسوی در گالری پروژه‌های آران

این خطوط ساده که تصاویری دو بعدی را به وجود آورده‌اند، در ادامه حجم پیدا کرده و تبدیل به فرم‌هایی سه‌بعدی می‌شوند که باز هم از خطوط ساخته شده‌اند. حجم‌های این مجموعه با متریال و ساختاری متفاوت، ادامه دهنده همان فرم‌های گیاهی هستند که با تغییرات ایجاد شده توسط هنرمند، بدون اینکه شباهت به هیچ گیاه خاصی داشته باشند، برای بیننده آشنا به نظر می‌رسند و لطافت و حیات گیاهان را بازنمایی می‌کنند.

فرم‌های منحنی و فضاهای مثبت و منفی این گیاهان سه‌بعدی دارای حسی از حرکت و انرژی است و مانند گیاهی زنده دیده می‌شود. حسینی گیاهان خیالی خود را به واقعیت درآورده و باغی ساخته است که مخاطب را به درون دنیایی لطیف و زیبا دعوت می‌کند.

نمایشگاه آثار محبوبه حسینی تا 12 آبان در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

 

عبور از تاریکی

نمایشگاه آثار علی گنجوی با عنوان "نا-پیدا" در گالری اُ برپاست. در نقاشی‌های فیگوراتیو این مجموعه انسان یا اشیاء پیرامون او در فضایی خالی و تیره به تصویر کشیده شده‌اند. در بیشتر این تابلوها بر روی زمینه‌ای تاریک، افرادی دیده می‌شوند که در حال انجام حرکتی هستند. حرکت‌هایی ساده که در طول روز ممکن است بارها توسط افراد تکرار شود بدون اینکه هیچ‌وقت مورد توجه قرار بگیرند. درعین‌حال بی‌تحرکی و ثابت شدن در یک لحظه نیز در تعدادی از فیگورها دیده می‌شود.

اما آنچه قابل توجه است آنکه هنرمند در این فیگورها تنها به بخش‌هایی از اندام آدم‌ها توجه داشته و آنها را با نوری آبی رنگ به تصویر کشیده که در میان تیرگی فضا بسیار جلب توجه می‌کند. دست‌ها یا پاها تنها بخش درخشان و رنگین این فیگورها هستند و رنگ آبی آنها مانند درخشش نوری از درون بافت‌های بدن است. در بعضی از تابلوها به نظر می‌رسد درخشان بودن این اعضا، به دلیل تاکید بر حرکتی است که انجام می‌دهند، اما در تعدادی از تابلوها با وجود بی‌حرکت بودن دست و پا، باز هم این درخشش دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار علی گنجوی در گالری اُ

بااین‌حال این مسئله تنها محدود به انسان و موجود زنده نیست. گل‌های داخل گلدان، مجسمه گچی یا شاخه‌ای شکسته نیز می‌توانند چنین رنگ درخشانی داشته باشند و در میان فضای تیره خودنمایی کنند. گنجوی با وجود قرار دادن سوژه‌های خود در فضایی تیره، از پرداخت آنها غافل نبوده و با مجموعه‌ای از خاکستری‌های رنگی، به دقت و باظرافت به بازنمایی واقع‌گرایانه آنها پرداخته است.

نمایشگاه آثار علی گنجوی تا 6 آبان در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.