سرویس تجسمی هنرآنلاین: بسیاری از کشورهای دنیا به پاس قدردانی از زحمات پزشکان، یک روز را در تقویم ملی خود به نام روز پزشک نامیده‌اند. در ایران نیز اول شهریور ماه به مناسبت زادروز بوعلی سینا و خدمات او به علوم پزشکی، روز پزشک نام‌گذاری شده است. اگرچه پزشکان در طول تاریخ حضوری تأثیرگذار، ارزشمند و ضروری در جوامع مختلف داشته‌اند، اما در چند ماه اخیر با شیوع بیماری کرونا جایگاه پزشکان بیش‌ازپیش مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.

نبود هیچ درمانی برای این بیماری و این حقیقت که پزشکان و سایر کادر درمان به دلیل ارتباط نزدیک با بیماران کرونایی، بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند، باعث شد که در چند ماه گذشته بسیاری از هنرمندان در شاخه‌های مختلف هنری با خلق آثار گوناگون به قدردانی از این افراد بپردازند.

جامعه تجسمی نیز مانند بسیاری از رویدادهای اجتماعی دیگر در این زمینه پیشرو بودند و آثار متنوعی از هنرمندان ایرانی در ارتباط با تلاش‌های پزشکان و قدردانی از آنها تولید و منتشر شد.

پرویز تناولی هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی، اقدام به طراحی دو مدال کرد تا عواید فروش آنها به بیمارستان‌های درگیر بحران کرونا اختصاص پیدا کند. در همین راستا مدال برنز با طرح درخت سرو به تعداد 100 عدد و به قیمت 600 دلار و مدال نقره با طرح بلبل در کف دست به تعداد 20 عدد و قیمت 1500 دلار طراحی، تولید و فروخته شد.

Screenshot

تناولی درباره این اقدام گفته بود: "من از نحوه برخورد کارکنان بهداشت و درمان ایران با کمترین امکانات ممکن در برابر بحران کرونا بسیار تحت تأثیر قرار گرفته‌ام. وضعیت کنونی ایران بسیار بحرانی است؛ تحریم‌ها، سقوط قیمت نفت و شیوع بیماری کرونا شرایط سختی را به وجود آورده و مردم واقعاً برای زندگی خود می‌جنگند. کادر پزشکی شب و روز کار می‌کنند و برای نجات جان مردم همه تلاش خود را می‌کنند. من تصمیم گرفتم در یادبود آنها مدال بسازم زیرا آنها قهرمان هستند و از فروش این مدال‌ها امیدوارم به آنها کمک شود تا برخی از تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند. من می‌خواستم قدردانی خودم را به عنوان یک ایرانی نشان دهم، نه فقط به عنوان یک هنرمند".

امیر وارسته نیز پرفورمنس "هفت شهر عشق" را در پاسداشت قهرمانان درمان و پیشگیری کرونا، در میدان آزادی تهران اجرا کرد. این اثر که ارائه‌ای در هنر اجتماعی بود، ترکیبی از شاخه‌های مختلف هنری شامل پرفورمنس، گرافیتی و موسیقی است که به دلیل شرایط خاص ناشی از همه‌گیری کرونا، در غیاب مخاطبان به اجرا درآمد و مستندی تصویری از آن ساخته و نمایش داده شد.

همچنین هنرمندان دیگری با انتشار طرح‌های خود در نشریات یا فضای مجازی سعی کردند به پزشکان و کادر درمان ادای دین کرده و از آنها قدردانی کنند. در ادامه این گزارش آثار تعدادی از این هنرمندان را مشاهده کنید.

Untitled-1

 اثر علیرضا ذاکری

امیرحسین خان محمد

اثر امیرحسین خان محمد

ss

اثر علیرضا پاکدل

ll

اثر حمید صوفی

اکبر تراب پور

اثر اکبر تراب‌پور

کامبیز درم بخش

اثر کامبیز درم بخش

a

اثر علیرضا کریمی مقدم