سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار افسانه مسائلی با عنوان "همیشه همان درخت" در گالری اُ برپاست. در این مجموعه ۲۰ اثر به نمایش درآمده است که با راپید روی مقوا طراحی شده‌اند. مسائلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من سال‌ها نقاشی فیگوراتیو انجام می‌دادم و موضوع کارهایم انسان بود، اما به طبیعت نیز علاقه زیادی داشتم و اولین تصاویری که از طبیعت کار کردم تک‌درخت بود. وقتی کار در این زمینه برایم جدی‌تر شد دوست داشتم ناکجاآباد و فضایی خیالی را به تصویر بکشم. به مرور احساس کردم می‌توانم همان فیگورهای انسانی را در تنه درختان پیدا کنم و یا روابط انسانی را در رابطه بین درختان ببینم. این مسئله مرا به وجد می‌آورد و کشیدن درختان برایم جذاب‌تر شد.

مسائلی ادامه داد: درختان در فصل‌های مختلف وضعیت متفاوتی دارند و احساس کردم این موضوع می‌تواند نمادی از حالت‌های مختلف و فصول متفاوت زندگی انسان باشد. دگرگونی‌های ناشی از حالت‌های مختلف درونی انسان که در موقعیت‌های متفاوت زندگی تغییر می‌کند با دگرگونی‌های طبیعت شباهت دارد.

او با اشاره به اینکه در حاشیه زاینده‌رود سکونت دارد گفت: در مسیر رفت‌وآمد خود همیشه درختان را می‌دیدم و گاهی نقاشی‌ها را در طبیعت انجام می‌دادم، اما درختی که می‌کشیدم با آن چیزی که دیده بودم همیشه متفاوت بود. در واقع کارهایم از طبیعت شروع می‌شد اما در ذهنم به پایان می‌رسید.

مسائلی درباره سیاه‌وسفید بودن کارهایش گفت: وقتی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم تصمیم گرفتم تا وقتی دیدگاهم در هنر مشخص نشده است آثارم را نمایش ندهم. در این مدت نقاشی‌های زیادی انجام دادم اما به مرور برایم مشخص شد که از طراحی لذت بیشتری می‌برم و آنچه از هنر می‌خواهم در طراحی سیاه‌وسفید وجود دارد. حس رهایی و راحتی طراحی برایم جذاب‌تر است، ضمن اینکه می‌خواستم با ساده‌ترین تکنیک و راحت‌ترین شیوه بیان، احساسات خود را نشان دهم. در نقاشی بوم‌های بزرگ و بافت‌های مختلف برایم مهم بود اما به جایی رسیدم که می‌خواستم با نهایت سادگی و راحتی کار کنم و کارهایم چیزی جز بیان خودم نباشد. در این مجموعه ابعاد کوچک را انتخاب کردم تا به‌واسطه آن جوهره ناب طبیعت را در کارم بیاورم.

او درباره تأثیر هنرمندان طبیعت‌پرداز بر آثارش گفت: کارهای صنیع‌الملک را بسیار دوست داشتم و مطالعات زیادی بر روی چاپ‌های دستی او را انجام دادم. ظرافت قلم و ارتباطی که بین هنر ایرانی و غربی در آثار او وجود دارد برایم جذاب است. همچنین آثار محمودخان ملک‌الشعرا بسیار در ذهنم ماندگار شده‌اند. آن ظرافت و پرداخت تک‌تک شاخ و برگ‌ها برایم جذاب بود و من هم سعی کردم در کارهایم این موارد را رعایت کنم.

مسائلی درباره جایگاه طبیعت‌گرایی در هنر امروز گفت: بازنمایی طبیعت به شیوه رئال آن هم در زمانی که همه کارها به سمت مدرن و معاصر تغییر کرده است بسیار سخت بود، اما واقعا دوست داشتم این کار را انجام دهم و در زمان کار اصلا به این موضوع فکر نکردم که کارم چقدر با هنر معاصر سنخیت دارد. البته من همه کارهای امروزی را پیگیری می‌کنم و از جریانات هنر کاملا مطلع هستم. فکر می‌کنم اگر کسی به اتفاقات هنر روز خود آگاه باشد ناخودآگاه این تاثیرات وارد کارش می‌شود، اما اگر زیاد به آنها فکر کند خلوص بیانش از بین می‌رود. در این آثار تنها خواستم آنچه مرا به خود جذب کرده است به تصویر بکشم و واکنش‌هایی که دیدم نیز بسیار مثبت بود.

نمایشگاه آثار افسانه مسائلی تا 20 مرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.