سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری ساربان از جمله گالری‌هایی است که در دوران شیوع کرونا فعالیت خود را متوقف کرده است. سجاد باغبان مدیر این گالری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تاثیرات کرونا بر فعالیت‌های این گالری گفت: سیاست گالری ساربان برگزاری تعداد زیاد نمایشگاه در هر سال نیست و به‌طور متوسط ماهی یک نمایشگاه در شرایط عادی در این گالری برگزار می‌شود. بر همین اساس برای ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت نمایشگاهی در نظر نگرفته بودیم زیرا احساس می‌کردیم ایام عید و ماه رمضان زمان ایده‌آلی برای برگزاری نمایشگاه نیست. اما بعد از آن حدود ۴ نمایشگاه در برنامه داشتیم که ناچار شدیم آنها را به تعویق بیندازیم.

باغبان افزود: با توجه به اینکه امور اقتصادی گالری ساربان وابسته به نمایشگاه‌ها نیست، ترجیح دادیم در شرایط فعلی با بستن گالری سهم خود را در کم کردن تردد در جامعه ادا کنیم. حتی در اواخر خرداد و تیرماه نیز که شرایط رو به بهبود می‌رفت ترجیح دادیم احتیاط کنیم و برای بازگشایی گالری منتظر فرصت بهتری باشیم. از طرف دیگر هنرمندان برای تولید یک مجموعه مدت زیادی وقت می‌گذارند و اگر نمایشگاه آنها بازدیدکننده کافی نداشته باشد زحمات‌شان به هدر می‌رود. با جمع‌بندی این نکات به این نتیجه رسیدیم که فعلاً فعالیتی نداشته باشیم.

او با اشاره به اینکه گالری ساربان در فضای مجازی هم فعالیتی نداشته است گفت: فروش آنلاین در فضای مجازی در سیاست گالری ساربان نیست. البته از حدود دو سال پیش با سایت آرتیبیشن قراردادی داشتیم که هرکدام از نمایشگاه‌های ما به مدت سه ماه به صورت مجازی در این سایت برگزار شود و فروش آنلاین آثار صورت بگیرد. بنابراین خودمان هیچ‌وقت به سمت اینکه پلتفرم اضافی برای این کار داشته باشیم نرفتیم.

باغبان با بیان اینکه فعالیت‌های جامعه تجسمی را رصد می‌کند، افزود: مشخص است که بیشتر گالری‌ها شرایط سختی دارند و به ویژه آنها که فضای استیجاری را در اختیار دارند مجبور هستند که با برگزاری نمایشگاه فیزیکی یا مجازی، کارهای خود را پیش ببرند. طبیعتاً استقبال از نمایشگاه‌ها کمتر از گذشته است و احتمال این وجود دارد هنرمندی که مدت‌ها برای آثارش زحمت کشیده است نتواند آنها را به خوبی به مخاطب نشان دهد و این مسئله با نفس برگزاری نمایشگاه منافات دارد. اما آنچه در گفت‌وگو با هنرمندان دریافتم این است که از نظر فروش آثار افت زیادی شامل حال هنرمندان نشده است. به نظر می‌رسد به خاطر مسائل اقتصادی که در کشور وجود دارد و اغلب افراد نمی‌خواهند پول نقد نگه دارند، رونق قابل‌توجهی در فروش آثار هنری به وجود آمده و بسیاری از هنرمندان شناخته شده بدون برگزاری نمایشگاه توانسته‌اند آثار خود را به فروش برسانند.