سرویس تجسمی هنرآنلاین: حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نگارش اطلس خوشنویسی راه ابریشم گفت: خوشنویسی هنری است که پیوند بین دانستن و هنر است. وقتی تمدنی دارای هنر خوشنویسی است، به معنای آن است که کلمه و نوشتن در آن تمدن ارزش بی‌نظیری داشته که به یک هنر والا تبدیل شده است.

ایوبی ادامه داد: سال 98 ششمین همایش راه ابریشم به میزبانی شهر همدان برگزار شد. کشورهای عضو راه ابریشم در حال نوشتن اطلس راه ابریشم هستند و چند جلسه در کشورهای مختلف در این زمینه برگزار شده است. ایران هم نقش فعالی در نگارش این اطلس دارد و زمانی که ایران میزبان این جلسه بود ما یک نمایشگاه خوشنویسی برگزار کردیم و طرحی را مطرح کردیم مبنی بر این‌که اطلس هنر خوشنویسی راه ابریشم را نیز در یونسکو تدوین کنیم.

ایوبی افزود: این طرح در یونسکو مطرح شد و جلسات متعددی در پاریس داشتم و خوشبختانه طرح ما تصویب شد. آنچه برای بخش راه ابریشم یونسکو خیلی جذاب بود این است که همه این کشورها دارای هنر خوشنویسی هستند. اگر کشورهای عضو حوزه راه ابریشم بخواهند یک هنر را به عنوان نماد همبستگی تمدن‌های راه ابریشم در نظر بگیرند، آن هنر خوشنویسی است. این مسئله برای یونسکو هم خیلی جذاب است چون اولین بار است که یک هنر عامل وحدت کشورهای مختلفی می‌شود که تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. از چین، ژاپن و ویتنام تا ترکیه، تاجیکستان، ایران و... در همه این کشورها هنر خوشنویسی اهمیت دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: در صحبت‌هایی که داشتیم قرار شد شهر مشهد به مرکز خوشنویسی راه ابریشم تبدیل شود و توافق ما با یونسکو این بود که شهریور ماه 99 یک نمایشگاه بزرگ و کنفرانسی در مشهد داشته باشم و نگارش اطلس خوشنویسی راه ابریشم را آغاز کنیم. برای این نمایشگاه قرار است از هر کشور آثار دو هنرمند نمایش داده شود.

او با تاکید بر اهمیت این پروژه گفت: شاید اولین بار است که برای یک هنر اطلس نوشته می‌شود؛ اطلس خوشنویسی باعث می‌شود ایران یک پایگاه و مرکز برای همه کشورهایی که خوشنویسی دارند باشد.

ایوبی ادامه داد: اگر شیوع بیماری کرونا در شهریورماه ادامه داشته باشد ممکن است شرایط برگزاری این رویداد تغییر کند. ما در حال راه‌اندازی گالری مجازی کمیسیون ملی یونسکو هستیم و اگر در شهریور امکان برگزاری نمایشگاه و مراسم وجود نداشته باشد، ممکن است نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کنیم. پیشنهاد ما این است که آثار در یک سالن باشکوه مشهد چیده شود و بعد با عکاسی 360 درجه این نمایشگاه برای مردم نمایش داده شود. با توجه به اهمیت این طرح همه کارها را با جدیت پیگیری می‌کنیم تا به خوبی انجام شوند.