سرویس تجسمی هنرآنلاین: شورای بین‌المللی موزه‌ها، ایکوم از سال 1356 (1977) به منظور ایجاد یکپارچگی بیشتر میان آرمان‌های موزه و جلب‌توجه عموم مردم به فعالیت‌ها و اهمیت موزه، روز هجدم ماه می، مطابق با 28 اردیبهشت را روز جهانی موزه نامیده است و پیامی متناسب به عنوان شعار سال اعلام می‌کند. روز جهانی موزه بهانه‌ای است برای توجه به نقش و اهمیت موزه‌ها در تبادل فرهنگ، غنی‌سازی فرهنگی، ایجاد و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردمان جهان.

در چند سال گذشته کمیته ملی موزه‌های ایران از گالری‌های تهران و شهرستان‌ها دعوت به عمل می‌آورد تا با برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی مرتبط با این روز، موزه‌ها را همراهی کنند. اما امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، تعطیلی گالری‌ها و رونق گرفتن فعالیت در فضای مجازی، ایکوم ایران نیز به مناسبت روز جهانی موزه 2020 یک نمایشگاه مجازی برگزار کرده است. موضوع این نمایشگاه "هنر برای برابری، تنوع و فراگیری" و "میراث فرهنگی ملموس، ناملموس و طبیعی ایران" است. در این رویداد هنری تعدادی از گالری‌ها آثاری از هنرمندان خود را ارائه کرده و تعدادی از هنرمندان نیز به صورت مستقل آثاری را ارسال کرده‌اند.

نمایش این آثار در اینستاگرام ایکوم به نشانی museumandgallery.imd.icom برپاست و آثار منتخب برای ایکوم جهانی ارسال خواهد شد. همچنین بعد از سپری کردن بحران کرونا نمایشگاهی از این آثار در یکی از موزه‌های کشور برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه مجازی گالری ویستا با ارائه آثاری از طیبه دژدوست و ستاره حسینی شرکت دارد. گالری والی آثاری از محسن خلیلی قیدار، نوید صالحی سورمقی، صبا کفیلی، کاویان هازلی و بابک یاقوتیان‌ را در صفحه ایکوم ایرانارائه کرده است.

مجموعه هنری و موزه خلیج‌فارس با ارائه آثاری از منصور آزادکام، اورانوس افشاریان و عبدالحسین بنافیان در این رویداد شرکت کرده و نگارخانه کبیری آثاری از نازی رضازاده و مهراد ولی‌اللهی را ارائه کرده است.

نگارخانه شلمان آثاری از محمدهادی ابوالقاسمی و عباس رحیمی را به نمایش گذاشته است.  نگارخانه سروناز از شیراز با ارائه اثری از شمس‌الدین غازی ایکوم ایران را همراهی کرده است.

نگارخانه احسان با ارائه اثری از حمید محمدحسین زاده هاشمی و نگارخانه آوا با ارائه اثری از ایرج شافعی در این رویداد حضور دارند.

بنیاد پژمان با ارائه اثری از اردشیر محصص، نقاش و کاریکاتوریست ایرانی ایکوم ایران را همراهی کرده و نگارخانه آواسنتر نیز با ارائه آثاری از بزرگان هنر، همچون احمد اسفندیاری، ناصر اویسی، محمدعلی ترقی‌جاه و پرویز کلانتری در این رویداد شرکت دارد.

همچنین صفا امیرمقدم، یاسمن بها، نفیسه دارایی‌باف، ملیحه رسول‌پور، خسرو عابدینی، گلسا قاسمی، نسترن کامران، میترا مجاوری، منیر محمدی و هانی نجم هنرمندانی هستند که با ارائه آثار خود، ایکوم ایران را در روز جهانی موزه ۲۰۲۰ همراهی کردند.