سرویس تجسمی هنرآنلاین: امیر شلمانی مدیر هنری گالری افرند در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شرایطی که برای بازگشایی گالری‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: فعلاً برنامه‌ای برای گشایش گالری نداریم و در حال تصمیم‌گیری هستیم تا ببینیم به چه شکلی می‌توانیم کار را ادامه دهیم. واقعیت این است که یک گالری هنری با مراسم افتتاحیه شروع می‌شود و الان که به دلیل سلامتی مخاطبان نمی‌توانیم افتتاحیه را برگزار کنیم، بنابراین نمایشگاه شکل اصلی خود را ندارد و جذاب نیست. در عین‌حال با توجه به این‌که جامعه فرهنگی و مخاطبان نمایشگاه‌ها از جمله افرادی هستند که قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی گرفته‌اند، به نظر می‌رسد گالری در صورت باز شدن هم چندان مخاطبی ندارد.

شلمانی افزود: به نظر می‌رسد باید از شکل رایج  فعالیت‌های خود خارج شویم و به جایگزین‌های دیگری فکر کنیم. بسیاری از گالری‌ها زیرساخت‌هایی برای شرایط فعلی در نظر نگرفته بودند و به همین دلیل برای فعالیت در شرایط جدید آماده نبودند. تعدادی از آن‌ها هم امکاناتی که در دست داشتند را تقویت کردند تا بتوانند در این شرایط فعال بمانند.

او با بیان اینکه آخرین نمایشگاه سال 98 گالری افرند به صورت آنلاین برگزار شد گفت: نمایشگاه فروش سالانه گالری در اسفندماه به شکل آنلاین برگزار شد و آثار تعداد زیادی از هنرمندان که شاید بعضی از آنها برای مخاطبان امروز چندان شناخته شده نباشند، به نمایش درآمد. اما نمایشگاه انفرادی که شامل آثار جدید باشد به صورت آنلاین برگزار نکردیم، زیرا نه ما امکان این کار را در شرایط فعلی داریم و نه هنرمندان تمایل چندانی به این کار دارند، زیرا وقتی هنرمند مجموعه‌ای را آماده می‌کند زمان طولانی برای آن صرف کرده و علاقه دارد این آثار طوری نمایش داده شوند که به خوبی دیده شوند.

او با اشاره به لایوهای اینستاگرامی این گالری گفت: گالری افرند از اوائل اسفند و با شروع تعطیلی گالری‌ها، لایوهای گفت‌وگو با هنرمندان را آغاز کرد و تابه‌حال ۱۵ گفت‌وگو در صفحه اینستاگرام گالری برگزار کرده‌ایم. در این گفت‌وگوها با هنرمندان داخل و خارج از کشور در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، موسیقی، نقد و... همراه شدیم.

شلمانی درباره محتوای لایوهای اینستاگرامی گالری افرند گفت: سعی می‌کنیم گفت‌وگوها به شکلی انجام شود که برای مخاطب خسته‌کننده نباشد، زیرا در اینستاگرام طیف مختلفی از مخاطبان حضور دارند. گاهی اوقات گفتگوها به سمت گپ دوستانه می‌رود اما دوباره سعی می‌کنیم به سؤالات و بحث تخصصی برگردیم. در این گفت‌وگوها نظرات هنرمندان درباره چگونگی گذران این روزگار، فعالیت‌های فعلی آنها و روند کاری آنها صحبت می‌شود و یک گفتگوی بی‌واسطه را به مخاطب ارائه می‌دهیم. مخاطب هم می‌تواند سؤال بپرسد، نظر بدهد یا انتقاد کند و یک جریان سیال بین من، هنرمند و مخاطب شکل می‌گیرد.

او درباره هنرمندان که در این لایوها شرکت داشتند گفت: بعضی از هنرمندان هستند که در سال‌های خیلی دور با گالری همکاری می‌کردند و حالا ممکن است در ایران حضور نداشته باشند. مهسا کریمی‌زاده، ترانه صادقیان، کامبیز صبری، جمال عرب‌زاده، شهرام کریمی، امید شلمانی، علیرضا آدم‌بکان، شیرین بابازاده و... از جمله شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوها بودند.

شلمانی درباره استقبال مخاطبان از این لایوها گفت: پیش آمده است که یک گفتگوی ما تا ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده داشته باشد و در مجموع استقبال خیلی خوبی از این کار شده است. به گمانم گالری افرند نخستین گالری بود که اقدام به برگزاری گفت‌وگو با هنرمندان کرد و این کار بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، تا حدی که وقتی ما چند روز کار را برای تهیه لیست جدید هنرمندان تعطیل کردیم، تماس‌های زیادی داشتیم که سوال می‌کردند چرا لایوها متوقف شده است و علاقه داشتند که این گفتگوها بعد از شرایط فعلی هم ادامه پیدا کند.

شلمانی ادامه داد: همچنین مخاطبان شهرستانی علاقه زیادی به این گفت‌وگوها نشان دادند چون آنها معمولاً امکان دیدار از نزدیک و صحبت با هنرمندان را ندارند و نمی‌توانند از آموزش‌های آنها استفاده کنند. با توجه به اینکه بعضی از این هنرمندان آموزش مجازی هم دارند، سعی می‌کردم در لایو به این بخش از فعالیت آنها بپردازیم تا مخاطبان بیشتری با این دوره‌های آموزشی آشنا شوند. با این گفت‌وگوها سعی می‌کنیم ارتباط خود را با مخاطب و هنرمندان حفظ کنیم و درعین‌حال به بحران روانی ناشی از شرایط فعلی هم توجه داشته و آن را تعدیل کنیم.

این هنرمند افزود: در جریان شیوع بیماری کرونا و قرنطینه، فعالیت‌های هنری تعطیل نشد و فقط جنس آن عوض شد. این اتفاق در کل دنیا افتاده است اما تفاوت مدیریت‌ها باعث می‌شود نتایج متفاوتی به دست بیاید. در این مدت بسیاری از هنرمندان به فعالیت‌های هنری مشغول بودند و حتی فراغت بیشتری برای کار کردن داشتند، اما نحوه نمایش و فروش آثار آنها متفاوت است.

شلمانی افزود: فضای مجازی یک ظرفیت است که می‌توان از آن استفاده کرد. حضور در این فضا در شرایط فعلی یک تصمیم شخصی برای تعدادی از گالری‌هاست که باعث شد آنها در شرایط بحران فعال باشند و سعی کنند شرایط را بهبود ببخشند. آنها بدون اینکه اجباری باشد یا نفع اقتصادی از این جریان داشته باشند سعی کردند از پتانسیلی که شکل گرفت استفاده کنند و گالری را فعال و پویا نگه دارند.

شلمانی ادامه داد: به نظر من باید در این مدت حمایت‌های مادی و معنوی از گالری‌ها انجام می‌شد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. وقتی به گالری توجه می‌شود در واقع به هنرمندان گالری توجه شده است. در شرایط بحران، گالری نمی‌تواند نیازهای همه هنرمندان خود را تأمین کند، اگرچه ما در حد بضاعت خودمان همکاری‌هایی با هنرمندان داشتیم اما قطعاً کافی نبوده است.