سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ترانه خسروشاهی با عنوان "سراب" در گالری آ برپاست. خسروشاهی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۰ تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: در این آثار به ارتباط میان فرم و فضا با یکدیگر توجه داشتم. در تابلوها عناصر مختلفی دیده می‌شود که گاه شکل گرفته‌اند و گاه شکلی ندارند، اما هدف از حضور همه آنها ایجاد ارتباط میان فرم و فضا است.

خسروشاهی ادامه داد: محور همه آثارم استفاده از فرم دایره است و فیگورهای انسانی که در تصاویر وجود دارد هم به وسیله همین دایره‌ها ایجاد شده‌اند. همه فرم‌های موجود در کارها ارگانیک هستند و هیچ خط تیزی در آنها دیده نمی‌شود. حتی گاه بدن انسان را به شکل فضای منفی دیدم و همه فرم‌های انسانی، گیاهی و حیوانی را در کنار هم قرار دادم. به صورت دایره‌وار به همه آنها نگاه کردم و همه را در هم حل کردم.

او درباره فرم‌های ارگانیک گفت: فرم‌های دایره مانند بدن انسان هستند و تیزی در آنها وجود ندارد. در آثار خود از مثلث و مستطیل استفاده نکردم و تنها بوم را به عنوان زمین تجسم کرده و به شکل مربع انتخاب کردم. مربع یک فرم خنثی دارد و از آن استفاده کردم تا همه عناصر را به صورت دایره‌هایی روی آن قرار دهم و در آن حل کنم.

او درباره توجه به هندسه گفت: در معماری اسلامی ایرانی می‌بینیم که همه‌چیز از کل به جزء می‌رود و من هم آن مسئله را مدنظر داشتم اما در زمان کار به آنها فکر نکردم. بلکه خواستم به نوعی دیگر به آن نگاه کنم و به تفاوت‌های فضایی بین عناصر برسم. به این فکر نکردم که مفهومی را انتقال دهم بلکه فقط سعی کردم فرم‌ها را در صفحه جاگذاری کنم.

خسروشاهی افزود: شاید رنگ‌ها در جاهایی با جسارت روی کار آمده باشند و مفهومی را انتقال دهند اما در مجموع رنگ‌ها برگرفته از مینیاتورهای ایرانی هستند و آبی و طلایی را به‌گونه‌ای کنار هم قرار دادم که برای مخاطب حس خوبی به همراه داشته باشد. بیشتر می‌خواستم آرامش را با فرم‌ها و رنگ‌ها ارائه کنم.

او با بیان اینکه پیش از این نیز کارهایش در فضای فیگوراتیو بوده است گفت: در این نمایشگاه از بازنمایی خودداری کردم با این حال کارهایم نسبت به قبل فیگوراتیو‌تر شده است.

خسروشاهی ادامه داد: به نظر من مهم‌ترین مسئله در نقاشی و طراحی عنصر خط است. در این آثار خطوط نیز پیرو فرم‌ها هستند و در قسمت‌هایی که می‌خواستم تفکیک بیشتری داشته باشم از خطوط استفاده کردم تا دایره‌ها را از هم تفکیک کنم. همه اینها ریشه در همان نگاه دایره‌وار من به کارها داشته و پس از آنکه کمپوزیسیون کار را پیدا می‌کردم در مرحله آخر خط را به آن اضافه می‌کردم.

نمایشگاه نقاشی ترانه خسروشاهی تا 21 بهمن در گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 برقرار است.