به گزارش هنرآنلاین، چیدمان تیررس، اثر زرتشت رحیمی، از 29 شهریور در موزه "کونستهال ۳.۱۴" در کشور نروژ، شهر برگن به نمایش درآمد. چیدمان تیررس که اولین بار در گالری آ و در نمایشگاه "نازادی" به کیوریتوری شهرام انتخابی و آسیه سلیمیان به نمایش درآمد، حاصل همکاری مشترک زرتشت رحیمی و فکتوری تی‌تی است.

چیدمان تیررس چند نکته را مورد بررسی قرار می‌دهد که ضرورت نمایش مجدد آن در خارج از ایران را روشن می‌کند. مسئله مداخلات نظامی برای حل‌وفصل مسائل بین‌المللی دهه‌هاست در منطقه خاورمیانه بی‌وقفه در حال اجراست و امروز تأثیرات مخرب آن بر اقتصاد و اجتماع جهانی بر کسی پوشیده نیست. موج مهاجرت گسترده مردم، امروز پهنه اروپا و آمریکا را درنوردیده و شرایط تندروی و عقب‌نشینی از مزایای صلح و جهانی‌شدن را در پی داشته است و شعارهایی نظیر "اول آمریکا" امروز از همه جهان کمابیش به گوش می‌رسد .

زرتشت رحیمی در اثر"تیررس" ابتدا بیننده را با ضدنور 2 سرباز که همدیگر را تهدید می‌کنند مواجه  می‌کند. با نزدیک شدن به آن و رفتن به گوشه کار، متوجه می‌شویم سرباز سومی در نور، مخاطب را در تیررس قرار داده است. بازی با فرم و نور و سایه و علائم استتار، هشداردهنده دنیای در حال جنگ است. جنگی که سربازان آن تادندان‌مسلح هستند. اینجا زرتشت رحیمی از المان‌های حاضر آماده استفاده کرده و در چیدمان هوشمندانه‌اش، یک سوال را مطرح می‌کند: چه کسی در تیررس است و چه کسی نیست؟ این چیدمان که با دقت شرایط منطقه‌ای ما را به نمایش می‌گذارد، خطر همیشگی جنگ را ملموس می‌کند.

این چیدمان که در واقع از نظر تصویری بر یک فریب استوار است به این شکل عمل می‌کند که بیننده ابتدا با یک بک‌گراند کامافلاژگونه که در لباس‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد روبرو می‌شود و پس از ورود و نزدیک شدن به چیدمان، دو سرباز را که در این شرایط اختفا کرده‌اند می‌بیند ، این دو سرباز درواقع اسلحه‌های خود را به سمت یکدیگر نشانه رفته‌اند اما این نیز روایت یک فریب دیگر است. مخاطب با نزدیک شدن به اثر، با سرباز سومی مواجه می‌شود که درست بین دو سرباز دیگر به سمت بیننده اسلحه‌اش را نشانه رفته است .

موقعیت و صحنه‌ای که هر یک از ما به‌عنوان قربانیان جنگ و مداخلات نظامی به شکلی با آن روبرو هستیم، خود سربازان از یک ‌طرف در مداخله‌ای خطرناک بر سر جان خود قمار می‌کنند و بیننده این درگیری هم گریزی از آن ندارد.

چیدمان تیررس تا ۸ دسامبر (17 آذر1398) در محل موزه  کونستهال ۳.۱۴ در کشور نروژ، شهر برگن به نمایش درمی‌آید.