سرویس تجسمی هنرآنلاین: تقی زنجانی که بیش از 40 سال است به عکاسی و فیلم‌برداری مشغول است، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های خود گفت: بیشتر فعالیت من در زمینه ورزش و پس از آن هنر بوده است. از ابتدا با روزنامه‌ها همکاری کردم و با توجه به عشق و علاقه زیادی که به عکاسی داشتم در زمینه فیلم‌برداری پشت صحنه هم کار می‌کردم.

زنجانی ادامه داد: همسرم نیز خبرنگار، بازیگر و عکاس است و در تمام این سال‌ها فعالیت مشترک داشتیم. من سال‌ها عکاسی سر صحنه فیلم و فیلم‌برداری پشت‌صحنه انجام دادم و علاوه بر این در تعداد زیادی فیلم و سریال مانند "می‌خواهم زنده بمانم"، "بازداشتگاه" و... ایفای نقش کردم. عکس‌های ورزشی من در نمایشگاه‌ها و مسابقات مختلف نمایش داده‌شده و چند مقام هم کسب کرده و تعداد زیادی لوح تقدیر دریافت کرده‌ام.

او با اشاره به اینکه یک آرشیو غنی از تصاویر فوتبالیست‌ها و هنرمندان در 40 سال گذشته را گردآوری کرده است، گفت: در زمینه ورزش خیلی کار کردم و با توجه به علاقه زیادی که به جوان‌ها دارم سعی می‌کنم در رده‌های مختلف ورزشی از پایین تا حرفه‌ای کار کنم. در زمینه هنر نیز فکر می‌کنم هنرمند جوانی که وارد این کار شده و کم‌کم پیر می‌شود هیچ پشتوانه‌ای ندارد و من به سهم خود تلاش می‌کنم تصاویری از او را ثبت کنم. هنرپیشه‌ای که از جوانی زندگی خود را در این راه می‌گذارد نباید به حال خود رها شود. به همین دلیل برای من فرقی نمی‌کند او چه نقش و جایگاهی در فیلم داشته و فقط مهم این است که عمر خود را در این راه گذاشته است.

زنجانی افزود: من از مراسم ترحیم بسیاری از هنرمندان عکاسی و فیلم‌برداری کردم اما آنها را هیچ جا منتشر نکرده و فقط در اختیار خانواده هنرمند قرار دادم تا یاد او همیشه زنده بماند. همچنین این تصاویر در آرشیو انجمن بازیگران سینمای ایران نگهداری می‌شود.

او که در سمت روابط عمومی این انجمن فعالیت می‌کند افزود: انجمن بازیگران سینمای ایران حدود 18 سال است به پا شده و دارای مجوز از وزارت کار است. از ابتدا هنرمندان زیادی مانند زنده‌یاد جمشید مشایخی در این انجمن عضویت داشته و برای این کار خیلی زحمت کشیدند.

زنجانی ادامه داد: الان متاسفانه از نظر مکانی مشکل داریم و هر سال باید تغییر محل دهیم. با افزایش قیمت‌ها برای نگهداری محل فعلی مشکل داریم زیرا انجمن درآمدی ندارد. 600 عضو آن هم پولی ندارند که برای پرداخت اجاره هزینه کنند. اعضای آن در رده‌های بالا نیستند و برای هر روز رفتن سر صحنه درآمد چندانی کسب نمی‌کنند. تا زمانی که استاد مشایخی در قید حیات بودند، به خاطر ایشان کمک‌هایی به انجمن می‌شد، ولی الان پشتوانه‌ای نداریم و اگر نتوانیم اجاره محل را بپردازیم این انجمن بسته می‌شود. از همه مقامات در سازمان‌های مختلف تقاضا داریم کمک کنند که این انجمن بسته نشود.

رضا شریف، روابط عمومی انجمن بازیگران سینمای ایران نیز درباره دغدغه‌های این انجمن گفت: هر سال مشکل تامین محل انجمن را داریم. قبلا کمک‌هایی از شهرداری و جاهای دیگر دریافت می‌کردیم اما دیگر کفاف نمی‌دهد. وقتی صاحب ملک بیاید این محل را تخلیه کند وجهه هنرمندان کشور زیر سوال می‌رود.

شریف با بیان اینکه افرادی مانند جهانگیر الماسی، جمشید مشایخی و داریوش اسدزاده ریاست این انجمن را بر عهده داشته‌اند، ادامه داد: ما دغدغه بیمه داریم و بسیاری از اعضای انجمن هنوز بیمه نیستند. اعضاء انجمن در رتبه‌های 1 تا 5 و 6 بازیگران سینما و تلویزیون هستند و تنها کاری که انجمن می‌تواند برای آنها انجام دهد این است که کارتی از انجمن می‌گیرند و تعدادی از آنها بیمه‌ شده‌اند. اما انجمن از نظر امنیت شغلی نتوانسته برای آنها کاری کند. هر پروژه‌ای که شروع می‌شود اعضا را به آن معرفی می‌کنیم ولی جذب شدن یا نشدن آنها در دست ما نیست. از مسئولان تقاضای کمک داریم تا نگذارند این انجمن بسته شده و هنرمندان همین اندک فضای گفت و گو را از دست بدهند.