سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مصطفی دشتی در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه آثار حامد دندی با نام "ریاکارانه" در گالری اعتماد نگارستان، نمایشگاه آثار طراحی ریحانه افضلیان با نام "جامانده" در گالری والی و نمایشگاه آثار سپند دانش با نام "معرفی هاب" در گالری زیرزمین دستان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

مناظر نادیدنی

نمایشگاه نقاشی مصطفی دشتی در فرهنگسرای نیاوران برپاست. در این مجموعه شاهد آثاری هستیم که دشتی در ادامه آثار انتزاعی خود به وجود آورده است. نقاشی‌های دشتی آثاری هستند که از لایه‌های گوناگون رنگ به وجود می‌آیند و این لایه‌ها که بدون شکل و هدف خاصی روی‌هم قرارگرفته‌اند، ترکیب‌های گوناگونی را به وجود می‌آورند تا تصاویری یکدست و درعین‌حال متنوع را پیش چشم مخاطب قرار دهند.

رنگ غالب در آثار دشتی سیاه و سفید است و در عین حال لکه‌های رنگ قرمز و نارنجی که گاه در کنار آنها قرار می‌گیرد تنها نشانی از رنگ‌های زنده هستند که در آنها به چشم می‌آیند. تقابل سیاه و سفید، سطوح وسیع و عدم وجود رنگ باعث می‌شود تصاویری مینی‌مال به وجود آید که ذهنیات هنرمند را به سادگی بر روی بوم نقش می‌زند.

نمایشگاه نقاشی مصطفی دشتی در فرهنگسرای نیاوران

با این حال در بوم‌های بزرگ دشتی، در ورای لایه‌های رنگ چیز دیگری دیده می‌شود که برآمده از ناخودآگاه بیننده و تصاویر ته‌نشین شده در پس ذهن اوست. مناظر طبیعی با تپه‌ها و درختان، آسمان و دشت‌های بی‌انتها، به شکلی ساده شده و با حذف رنگ در این تابلوها دیده می‌شود. همین حافظه تصویری است که موجب می‌شود نقاش نیازی به جزئی‌گرایی نداشته باشد و تنها با آزادی و فراغ بال ترکیب‌هایی از رنگ را به وجود آورد. در نهایت این مخاطب است که مسئولیت درک و دریافت تصویر را بر عهده دارد و می‌تواند تابلوها را به‌صورت آثاری انتزاعی و بی‌شکل یا مناظری بکر و بی‌انتها ببیند.

نمایشگاه نقاشی مصطفی دشتی تا 7 تیر در فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به آدرس خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

 

بزک‌های توخالی

نمایشگاه آثار حامد دندی با نام "ریاکارانه" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. آثار دندی کارهایی برآمده از طبیعت هستند که نمادهای طبیعی را به شکل‌هایی متنوع به تصویر کشیده‌اند. دندی در بعضی از آثارش بخش‌هایی از طبیعت را به شکلی آشکار نمایش داده و سپس با دخل و تصرفی در آنها، تصاویر متنوعی را ایجاد کرده است.

دریای مواج یا کوهستان‌های برفی، با حذف رنگ و ساده شدن به سیاه و سفید، بافت‌هایی را بر زمینه تابلو به وجود آورده‌اند، اما آنچه سهم مهم‌تری در تصاویر دارد رنگ طلایی است که از میان تکه‌های تصویر دیده می‌شود. تصویری که از این مناظر دیده می‌شود مانند ظروف چینی ترک‌خورده‌ای هستند که بندزده شده و با ماده ارزشمندی مانند طلا مرمت شده‌اند. اگرچه به نظر می‌رسد این طلا باید ارزشی مضاعف به عنصر اصلی بدهد اما در واقع بزکی است که عنصری از ارزش افتاده یا نابود شده را جلوه‌ای دروغین می‌بخشد.

نمایشگاه آثار حامد دندی در گالری اعتماد نگارستان

او در آثاری دیگر بافتی مانند زمین را بر روی بوم آورده است اما رنگ خونینی که سراسر این بافت را پوشانده است با تزییناتی بی‌ربط همراه شده است. قاب طلایی که دور تابلو را گرفته و یا زنجیرهای طلا که بر روی اثر آویزان شده‌اند تلاش دارند جلوه‌ای مصنوعی از ارزش و قیمت را در آنها ایجاد کنند.

دندی در همه این آثار طبیعت را به شکلی نمایش داده است که گویی حیات خود را از دست داده و از چشم انسان افتاده‌اند. گویی طلایی‌ها و ارزش‌های مصنوعی تنها ابزاری هستند که می‌توانند بار دیگر این طبیعت را در نظر آدمی دارای ارزش کند. آثار دندی نمایانگر برخوردهای دوگانه آدمی با مسائل مختلف است، آنچه در اصل چیز دیگری است و با ظاهرسازی جلوه‌ای متفاوت پیدا می‌کند. پنهان‌کاری و نادیده گرفتن آسیب‌هایی که انسان به طبیعت و در واقع همه دارایی و منشاء زندگی خود می‌زند، در این آثار دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار حامد دندی با نام "ریاکارانه" تا 25 تیر در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقه‌مندان است.

 

بقایای حیات

 نمایشگاه آثار طراحی ریحانه افضلیان با نام "جامانده" در گالری والی برپاست. طراحی‌های افضلیان در وهله اول مخاطب را با یک تضاد مواجه می‌کند. اگر به شکل معمول انتظار می‌رود که خطوط و سطوح سیاه بر روی زمینه سفید قرار بگیرند، این بار زمینه‌های سیاه، بستری برای دیده شدن نقوش سفید هستند.

این خطوط سفید که مانند نوری از میان تاریکی بیرون آمده‌اند تصاویری برگرفته از طبیعت را بازنمایی می‌کنند. رگه‌هایی که پوست درخت را تداعی می‌کند یا شاخه‌های نازکی که از گوشه و کنار بیرون آمده‌اند، درختانی بی‌بار و برگ را نشان می‌دهند که شاید آخرین بازماندگان طبیعت باشند. گیاهان گوناگونی که در این تابلوها دیده می‌شوند همگی خشک و بی‌جان به نظر می‌رسند و گویی مدت‌ها از دوران شکوه و سرزندگی آنها گذشته و سال‌هاست که به حال خود رها شده‌اند.

نمایشگاه آثار طراحی ریحانه افضلیان در گالری والی

افضلیان ترکیب‌های گوناگونی را با قطعات چوب و شاخه‌ها و برگ‌ها به وجود آورده است که این قطعات را از محیط واقعی خود جدا کرده و مانند سوژه طبیعت بی‌جان، بر سطح کاغذ به نمایش گذاشته است. این فرم‌ها که با سایه و روشن‌هایی محو به وجود آمده‌اند حالتی خاطره‌گون به تصاویر می‌دهند و به نظر می‌رسد همین بارقه نور هم به‌زودی خاموش خواهد شد و دیگر نشانی از این عناصر باقی نخواهد ماند. زمینه سیاه تابلوها مانند گودالی عمیق است که در حال بلعیدن نقوش سفید و از بین بردن بقایای طبیعت است.

این عناصر را می‌توان به سایر موجودات و انسان نیز تعمیم داد و کمرنگ شدن حضور آنها در طبیعت، از دست دادن موقعیت زندگی و رهاشدگی آنها را تجسم کرد.

نمایشگاه آثار ریحانه افضلیان با نام "جامانده" تا 18 تیر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.

 

خاطرات تصویری

نمایشگاه آثار سپند دانش با نام "معرفی هاب" در گالری زیرزمین دستان برپاست. این هنرمند ایرانی فرانسوی که در اروپا بزرگ شده است، برای اولین بار نمایشگاهی از آثار خود را در تهران برپا کرده است. نقاشی‌های دیجیتال او که با بهره‌گیری از نمادهای ایرانی به وجود آمده است ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران دارد و به نظر می‌رسد خاطراتی قدیمی را بازگو می‌کنند.

فضایی که دانش در تابلوها نمایش داده است همگی مانند محیط داخلی اتاقی هستند که کنج دیوارها و یک طبقه طاقچه در آنها دیده می‌شود. این دیوارها با نقوش گوناگونی پوشیده شده‌اند. گاه نقوش هندسی که در معماری و کاشی‌کاری‌های ایرانی به وفور مشاهده می‌شد، مانند یک کاغذ دیواری زمینه تابلو را پوشانده است، گاه نقوش تزیینی گیاهی که ریشه اروپایی دارند روی دیوارها دیده می‌شود و گاه دیواری از آجرهای قرمز را می‌بینیم که برای مخاطب ایرانی کاملا آشنا و یادآور خاطرات فراوان است.

سپند دانش

اما بر روی این دیوارها عناصر متنوعی به چشم می‌آید. در یک اثر عکس‌های سیاه و سفید از آدم‌هایی که نوع پوشش و آرایش آنها متعلق به چند دهه گذشته است، روی دیوار چسبانده شده و آلبومی از خاطرات را تداعی می‌کند و در اثری دیگر تابلویی از یک درخت خشکیده یا چیدمانی از سنگ‌ها بر روی طاقچه دیده می‌شود. بیشتر این عناصر عمری را پشت سر گذاشته‌اند و تاریخ و داستانی پشت آنها قرار دارد. اما در این میان آدمکی دیجیتالی هم دیده می‌شود که از پیکسل‌های رنگارنگ تشکیل شده و مانند عروسکی بر روی طاقچه نشسته است. اگرچه این موجود نمادی از تکنولوژی نوین است اما این تکنولوژی هم امروزه بسیار قدیمی شده و خود به خاطره‌ها پیوسته است.

 نمایشگاه آثار سپند دانش با نام "معرفی هاب" تا 21 تیر در گالری زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.