سرویس تجسمی هنرآنلاین: دومین آرت‌فر ایروان 10 تا 13 خردادماه در پایتخت ارمنستان برگزار شد و از ایران دو گالری ویستا و سایه با تعدادی از هنرمندان خود در این رویداد شرکت داشتند. پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا، در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه گالری ویستا نخستین تجربه حضور در یک آرت‌فر خارجی را پشت سر گذاشت، افزود: از سال گذشته سعی کردیم بخش بین‌الملل گالری را فعال کنیم و در این زمینه به مشاوران متخصص رجوع کرده و شرایط و مقررات آرت‌فرهای مختلف را بررسی کردیم.

پهلوان ادامه داد: با در نظر گرفتن ضوابط آرت‌فرها و با توجه به هزینه‌های موجود، ابتدا العین امارات را انتخاب کردیم اما به دلیل تغییر شرایط، آن رویداد برگزار نشد. پس از آن آرت‌فر ارمنستان را در نظر داشتیم و از چند ماه پیش با مسئولان آن در ارتباط بودیم. اگرچه در این مدت شرایط ارزی تغییر کرد و مشکلات مالی فراوانی به وجود آمد اما سرانجام با 5 هنرمند در این رویداد شرکت کردیم.

مدیر گالری ویستا درباره نحوه انتخاب این هنرمندان گفت: طیبه دژدوست، ستاره حسینی، گندم امیری، سرمه عرب و نفیسه عمران هنرمندانی هستند که با گالری ویستا همکاری دارند و آثار آنها را در ارمنستان معرفی کردیم. در جلساتی که با کارشناسان گالری داشتیم، بر اساس تجربه آنها در آرت‌فرها و شناختی که از سلیقه و لحن مورد نظر آنها داشتند، آثاری را انتخاب کردیم که به لحن آرت‌فر ارمنستان نزدیک باشد.

پهلوان ادامه داد: غرفه گالری ویستا در بهترین نقطه قرار داشت و بازدیدکننگان بسیاری را جذب کرد. بازخوردهای بسیار خوبی از آنها دریافت کردیم و تعدادی از آثار هنرمندان ما نیز به فروش رسید. مسئولان آرت‌فر از حضور هنرمندان ایرانی در این رویداد بسیار خوشحال بودند و ابراز علاقه‌مندی می‌کردند که با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور، در سال‌های آینده گالری‌های ایرانی بیشتری در این رویداد شرکت کنند.

او با اشاره به اینکه گالری ویستا پیش از این در برنامه‌های هنری مشترکی در لندن و استانبول شرکت داشته است، گفت: حضور در آرت‌فر ارمنستان آغاز مراودات خارجی ما بود و امیدوارم بتوانیم این روند را ادامه دهیم. ما توانستیم  با هنرمندان، مجموعه‌داران و گالری‌داران خارجی آشنا شویم و تعدادی از آنها ابراز تمایل کردند که آثار خود را در ایران به نمایش بگذارند. در این رویداد 38 کشور یا پروژه کیوریتوریال حضور داشتند و از مجموعه‌داران، نمایندگان فرهنگی، سفارت‌ها و... برای بازدید دعوت شده بود.

پهلوان با اشاره به شرایط بد اقتصادی برای حضور گالری‌ها در رویدادهای بین‌المللی گفت: پیش از این‌که چنین شرایطی به وجود آید برای حضور در آرت‌فر برنامه‌ریزی کرده و بودجه‌ای را درنظر گرفته بودیم. با این حال تغییر هزینه‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی شد. حضوور در آرت‌فر بنا بر علاقه شخصی من بود و در عین حال احساس نیاز کردم که هنرمندان گالری باید در سطح جهانی دیده شوند.

مدیر گالری ویستا افزود: به نظرم هم جایزه ویستا و هم شرکت در آرت‌فرها یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است که گالری روی هنرمندانش انجام می‌دهد. زمان زیادی لازم است تا هنرمندان جوان تثبیت شوند ولی ما این ریسک را می‌کنیم و امیدواریم این فعالیت‌ها به نتیجه برسد.