سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی با نام "کرسی خط" در گالری زیرزمین دستان، نمایشگاه حجم‌های ناهید آرین با عنوان "عجایب المخلوقات" در گالری اعتماد نگارستان، نمایشگاه نقاشی شهرام کریمی با نام "من جایی خودم را جا گذاشتم" در گالری اعتماد و نمایشگاه آثار نوگل مظلومی با نام "قهرمانان، دلاوران، نام‌آوران" در گالری پروژه‌های آران سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

تجسم نقطه و خط

نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی با نام "کرسی خط" در گالری زیرزمین دستان برپاست. خطایی در این مجموعه آثار حجمی و طراحی‌های خود را به نمایش گذاشته است. مجسمه‌هایی که در این نمایشگاه دیده می‌شوند دارای فرم‌هایی هستند که در نگاه اول برای مخاطب آشنا به نظر نمی‌رسند. خطوط منحنی و مورب که بر روی صندلی نشسته‌اند یا در میان چارپایه‌ای فلزی گیر افتاده‌اند، شبیه هیچ شی یا عنصر خاصی به نظر نمی‌رسند.

نگاهی دوباره به این حجم‌ها باعث می‌شود بتوان فرم‌هایی آشنا را پیدا کرد. این منحنی‌ها برآمده از فرم حروف فارسی هستند و خطوط فلزی در واقع چند حرف را به شکل توخالی نمایش می‌دهند. ترکیب شدن این حروف با یکدیگر و ازدحام آنها در یک محل کوچک باعث می‌شود شکل و حالت آنها واضح نباشد، اما مخاطب ایرانی آشنا با خط فارسی می‌تواند این قطعات فلز را به شکل حروف شناسایی کند.

نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی در گالری زیرزمین دستان

بخش دیگری از آثار این مجموعه قاب‌های مربعی هستند که در هر کدام از آنها تکرار بافت‌های مختلف دیده می‌شود. نقاطی که به شکل منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند، سطحی یکنواخت را روی کاغذ ایجاد می‌کنند اما گاه بر هم خوردن این نظم با به هم فشردگی یا افزایش فاصله نقاط باعث می‌شود خللی در یکنواختی تصویر ایجاد شده و مخاطب را با تصور وجود یک فرم در اثر مواجه کند. با این حال در هیچ کدام از قاب‌ها شکل مشخصی به وجود نمی‌آید و تنها چیزی که مخاطب را به دنبال خود می‌کشد کنکاشی بیهوده برای رمزگشایی تصویر است.

 نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی تا 24 خرداد در گالری زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.

 

جان دادن به اشیاء بی‌مصرف

نمایشگاه حجم‌های ناهید آرین با عنوان "عجایب المخلوقات" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. این مجموعه بر اساس رویکرد بازیافت مواد شکل گرفته است و متریال به کار رفته در مجسمه‌ها همگی لوازمی هستند که روزی دور ریخته شده‌اند.

آرین در طول سال‌ها لوازم فلزی مختلف را از گوشه و کنار دنیا جمع کرده است و هم اکنون آنچه دیده می‌شود مجسمه‌هایی است که او با استفاده از این لوازم ساخته است. در واقع دیدن هر قطعه فلز تصویری را در ذهن او ایجاد می‌کرده که باعث شده است آن قطعه در نظرش ارزش حمل و نگهداری را پیدا کند.

نمایشگاه حجم‌های ناهید آرین درگالری اعتماد نگارستان

لوازم کشاورزی، آهنگری و ساخت و ساز ساختمان، اینک به فیگورهایی تبدیل شده‌اند که بسیار از کاربرد اولیه آنها دور است و در واقع این اشیاء از کار افتاده حالا جانی دوباره گرفته‌اند.

آرین برای استفاده از این قطعات فلز و تبدیل آنها به مجسمه تغییری در فرم قطعات ایجاد نکرده است تا فرم یا فیگور مورد نظر خود را به وجود آورد، بلکه او با بهره گرفتن از همان فرم موجود در فلزات، حجم‌هایی را ساخته است که به موجوداتی عجیب تبدیل شده‌اند.

آدم‌ها و حیوانات در شکل‌ها و فرم‌های گوناگون در این مجموعه دیده می‌شود. گاه شکل آنها به طبیعت نزدیک‌تر است و گاه بدون هیچ شباهتی به واقعیت، مخاطب را به یاد موجودی واقعی می‌اندازند.

نمایشگاه حجم‌های ناهید آرین تا 28 خرداد درگالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.

روایت‌های تصویری

نمایشگاه نقاشی شهرام کریمی با نام "من جایی خودم را جا گذاشتم" در گالری اعتماد برپاست. نقاشی‌های کریمی آثاری قصه‌گو هستند که انسان را در فضاهایی گوناگون و در ارتباط با موجودات و اشیاء مختلف نشان می‌دهند. آدم‌های تعدادی از این نقاشی‌ها به شکلی واضح ایرانی هستند و حتی تعلق آنها به دوره‌های زمانی یا فرهنگی خاص قابل تشخیص است. در یک تابلو زنانی با روسری سفید و در مقابل آنها مرد جوانی دیده می‌شود که جسدی را بر روی دست دارد و در اطراف آنها نمادهایی مانند پرنده و گل سرخ به چشم می‌آیند. این تابلو در ذهن مخاطب ایرانی یادآور جنگ و خانواده‌هایی است که عزیز خود را از دست می‌دادند و در عین حال مفاهیمی مانند آزادی و فداکاری را به یاد می‌آورد.

افرادی با پوشش خاص دوران قاجار نیز در تعدادی از تابلوها راوی حوادث تاریخی هستند که در جامعه ایرانی رخ داده است. در تابلوهای دیگر، کریمی باز هم در زمان عقب رفته و آدم‌هایی که نمایش داده است گاه پوششی مانند شاعران و ادبا را دارند و گاه به شاهزادگان و درباریان کهن شباهت پیدا می‌کنند که همه آنها در چهره یک فرد تبلور یافته و پیشینه تاریخی و فرهنگی او را نشان می‌دهند. ارتباط میان انسان و طبیعت نیز به شکل‌های مختلف در این آثار دیده می‌شود. گل‌ها و پرندگان حضوری پر رنگ یا حاشیه‌ای در اطراف انسان دارند و حضور آنها قابل چشم‌پوشی نیست.

نمایشگاه نقاشی شهرام کریمی در گالری اعتماد

نقاشی‌های کریمی به سطح تابلو محدود نمی‌شود. او از هر وسیله و سطحی که مناسب دیده است برای بیان افکار خود بهره برده و تصاویری را روی آنها نمایش داده است. پارچه‌ای که به دیوار آویخته شده است با تجمعی از چهره‌ها پوشیده شده است، صندلی و درهای کمد، چمدان و فرش و سرویس خواب، همگی به آثار هنری کریمی تبدیل شده و چیدمانی منحصر به فرد را به وجود آورده‌اند.

نمایشگاه نقاشی شهرام کریمی تا 21 خرداد در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

قهرمانان توخالی

نمایشگاه آثار نوگل مظلومی با نام "قهرمانان، دلاوران، نام‌آوران" در گالری پروژه‌های آران برپاست. مظلومی در این آثار به قهرمانان جوامع امروزی پرداخته است، افرادی که برخلاف قهرمانان گذشته، نشانی از رشادت و فداکاری ندارند و در عوض با پرداختن بیش از اندازه به بدن و پرورش آن، ظاهری قهرمانانه و در عین حال عاری از بار معنایی این واژه، برای خود ایجاد می‌کنند.

آدم‌ها در آثار مظلومی، فیگورهایی تغییر شکل یافته هستند که تلاش آنها در راه بهبود فرم بدن، به جای آنکه تصویری از سلامتی و فایده‌مندی را ایجاد کند، افرادی مریض، معیوب و ناکارآمد را نشان می‌دهد که از خصوصیات معمول انسانی هم دور شده‌اند. گاه دست و پای آنها در سفیدی کاغذ محو شده و عملا توان انجام کارهای کوچک را هم از دست داده‌اند، گاه افرادی بی‌چهره هستند که هویت و شخصیت خود را در راه ساخت بدنی عضلانی از دست داده‌اند، گاه قهقهه‌ای سبعانه سر می‌دهند و گاه با چهره‌ای مبهوت به ناکجا خیره مانده‌اند.

نوگل مظلومی

در بخشی از این نمایشگاه شاهد چیدمانی از عکس‌های واقعی هستیم. در این تصاویر چهره افراد مختلف در حالت‌های غیرمعمول دیده می‌شود که نشان از قرار داشتن آنها در موقعیتی خاص است. در واقع این عکس‌ها از تصویر قهرمانان پرورش اندام بریده شده‌اند، در حالی که آنها در حال گرفتن پزهای خاص هستند و فشار فراوانی به چهره آنان وارد شده است. هنرمند با حذف بدن و فقط نمایش صورت، مخاطب را با این سوال مواجه می‌کند که چرا این افراد چنین حالاتی را در چهره خود بروز می‌دهند. اما یک طراحی از همان قهرمانان با بدن‌های عضلانی که در میان این چیدمان قرار گرفته است، پاسخی به سوال مخاطب است.

نمایشگاه آثار نوگل مظلومی تا 17 خردادماه در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.