سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن این روزها در ‌مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپا است. بخشی از این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته به نمایش آثار هنری اختصاص دارد که با موضوعات قرآنی شکل گرفته‌اند. با گشت و گذاری در این نمایشگاه حضور پر رنگ هنرهای سنتی توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. خوشنویسی که به دلیل ماهیت خاص آن ارتباط زیادی با قرآن و مفاهیم مرتبط با آن دارد بیشترین سهم از آثار این نمایشگاه را در اختیار دارد.

خوشنویسی کلاسیک در قالب نستعلیق، شکسته نستعلیق، کتابت، سیاه مشق و... چشم مخاطبان را نوازش می‌دهد و مضامینی از آیات قرآن یا اشعار عرفانی در آنها دیده می‌شود. در میان هنرمندان حاضر در این بخش خوشنویسان نام آشنا در کنار هنرمندان جوان حضور دارند. کیخسرو خروش یک بیت شعر را به خط نستعلیق نگاشته و غلامحسین امیرخانی مناجات شعبانیه را به خط نستعلیق نوشته است. علی تن با ماژیک مشکی آیه‌ای از سوره ناس را به خط شکسته نستعلیق درآورده است و عباس شیخ‌خانی به خط نستعلیق مصرع "علی ای همای رحمت..." را در کنار "لا فتی الا علی..." آورده است. جواد بختیاری به خط نستعلیق "قل هوالله احد" را نوشته است و صادق احدپور در سیاه مشقی به رنگ آبی، یک بیت شعر را نگاشته است.

نمایشگاه قرآن

علاوه بر خطوط مطرح ایرانی که بسیار مورد استفاده خوشنویسان قرار می‌گیرد، تعدادی از هنرمندان نیز از خطوطی که امروزه کمتر به کار می‌روند استفاده کرده‌اند. خسرو قربانی فرج‌زاد با خط غبار شکسته دو تابلو را به نمایش گذاشته که در ابعادی بسیار کوچک، نمایانگر آیاتی از قرآن هستند. امین سلطان‌خواه به خط تعلیق و بر روی زمینه‌ای با رنگ‌های کهن، چند خطی از قرآن را نگاشته و بهادر پگاه، کتابتی با خط غبار را به نمایش گذاشته است. نفیسه تقوی به خط ثلث آیاتی از سوره انعام را نوشته و عذرا عبداله‌پور با خط نسخ به نگارش سوره الرحمن پرداخته است. علیرضا خدامرادی با خط بنایی تابلویی را به وجود آورده است که اسامی محمد (ص) و علی (ع) در آن دیده می‌شود و فاطمه فرحزادی در تابلوی خود نام امام حسین (ع) را با خط بنایی  نگاشته و یک شاخه از علامت فولادی را بالای آن قرار داده است.

نمایشگاه قرآن

گرایش‌های نوین خوشنویسی هم به شکل‌های گوناگون در این نمایشگاه قابل مشاهده است و ترکیب‌های متنوع رنگ و فرم در آثار تعدادی از هنرمندان دیده می‌شود. عبداله چاریی در اثری نقاشی‌خط با استفاده از رنگ‌های آبی، لاجوردی و طلایی، اثری را خلق کرده است و خلیل کوئیکی در تابلوی خود با استفاده از رنگ‌های سرد و گرم، تابش نور را در آسمانی از کلمات قرآنی ایجاد کرده است. سعید نقاشیان با استفاده از رنگ سیاه، اسامی خداوند را با خطی خودساخته بر روی کاغذ آورده و ترکیب‌بندی منسجمی را ایجاد کرده است. احمد محمدپور نیز با رنگ‌های آبی و سفید تصویری رویایی از آیه‌ای قرآنی به وجود آورده است. از نصرالله افجه‌ای نیز تابلویی به نمایش درآمده که با مرکب و بر روی کاغذ سفید، یک ترکیب‌بندی با بهره بردن از سوره‌های قرآن ایجاد کرده است.

اما پرداختن به خوشنویسی تنها به شیوه‌های رایج محدود نشده و هنرهای سنتی مانند معرق، منبت و قطاعی نیز توسط هنرمندان به کار گرفته شده‌اند تا آیات قرآن یا اشعار روحانی را به مخاطب ارائه دهند. از سوی دیگر تذهیب به عنوان یکی از عناصر همنشین خوشنویسی، گاه حضوری مستقل یافته و در قالب شمسه خودنمایی می‌کند. نافه بوستان با اثر معرق و مشبک فلز، بابک خویی با اثر قلم زنی و مریم کشت کاروندی با اثر منبت، در این نمایشگاه حضور دارند.

نمایشگاه قرآن

در بخش نگارگری هم آثاری با موضوعات دینی یا حماسی دیده می‌شود. محمدباقر خسروی در تابلویی با مضمون شهادت امام علی (ع) به نمایش صحنه عزاداری کودکان یتیم پرداخته است. هادی آقامیری با قلم سفید روی کاغذ سیاه تصویر حضرت ابراهیم در آتش را نمایش داده است و امیر طهماسبی، مادری را به تصویر کشیده که جوان شهیدش را در آغوش دارد و اطراف آنها فرشته‌ها دیده می‌شوند. ثریا عسگری دو آهو را به تصویر کشیده است که به حرم امام رضا (ع) پناه برده‌اند و ربابه شاهمرادی در نگارگری خود موضوع ریا در عبادت را به تصویر کشیده است.

هنرمندان نقاش نیز در این نمایشگاه با آثاری که بر اساس مفاهیم دینی خلق شده‌اند، حضور دارند. شهباز سلمانی انسانی را به تصویر کشیده که بال درآورده و از فضایی خاکستری به سمت محیطی آبی حرکت می‌کند. محمدکاظم حسنوند در تابلویی سه لت، معراج پیامبر (ص) را با استفاده از اسلوب نگارگری ایرانی و تابلوهای مشهوری که از معراج پیامبر وجود دارد، اثری متفاوت را به وجود آورده است. در اثری از کاظم چلیپا، مرواریدی با صدف آن در ساحل دریا دیده می‌شود، در حالی که بر زمینه آسمان آن به خط کوفی نام علی (ع) دیده می‌شود. عبدالحمید قدیریان نیز زنی با چادر نماز را در میان بیابان به تصویر کشیده است، در حالی که نوری او را به آسمان متصل می‌کند.

نمایشگاه قرآن

عکس‌هایی از مراسم دعا و نیایش یا عزاداری‌های مذهبی هم بخشی از آثار این نمایشگاه هستند. علی ابک، نریمان شفیعی، جواد پرست، محسن کابلی، علی نجاتبخش، سمیرا بویری و... از جمله افرادی هستند که عکس‌های آنان در این بخش به نمایش درآمده است.

بخش دیگری از نمایشگاه نیز به پوسترها و کاریکاتورهایی اختصاص دارد که پیش از این در مسابقاتی مانند کارتون و کاریکاتور "آل سقوط" مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم و... شرکت داشتند. بخش پوستر و کاریکاتور از 4 سال پیش به این نمایشگاه اضافه شده و در آن به مباحث سیاسی برگرفته از قرآن مانند حرکت ضد استکباری، دشمن‌شناسی و... پرداخته می‌شود.

قسمتی از بخش هنری نمایشگاه قرآن امسال به فیلم‌های دارای مضامین دینی یا اعتقادی تعلق دارد. عکس‌هایی از فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند مختار، محمد رسول الله، شیار 143، چ و... در کنار لباس‌ها و لوازم صحنه فیلم‌های تاریخی در این بخش دیده می‌شود.