سرویس تجسمی هنرآنلاین: اثری از محمدرضا یزدی در چهارمین دوسالانه بین‌المللی هنر حرکتی فلوریدا 2019 حضور خواهد داشت. یزدی در گفتوگو با هنرآنلاین درباره این رویداد گفت: این دوسالانه از سال 2013 توسط موسسه بین‌المللی هنر حرکتی برگزار می‌شود. این رویداد دو بخش دارد و در بخش پروژه‌های اجرایی از هنرمندان دعوت می‌شود تا در یک سمپوزیوم به ارائه آثار خود بپردازند. برای این کار در هر دوره از حدود 10 پروژه موفق دعوت می‌شود تا هنرمندان نسبت به ساخت آنها در اندازه بزرگ و در محل‌هایی که از قبل انتخاب شده است، اقدام کنند. این آثار مدتی در آن محل باقی می‌ماند و در دوسالانه بعدی آثار جدید جایگزین می‌شوند.

این هنرمند با بیان اینکه قسمت اصلی این دوسالانه بخش نمایشگاهی آن است، گفت: به طور کلی این بنیاد به انعکاس آثار هنرمندانی می‌پردازد که در زمینه هنر حرکتی، چند رسانه‌ای و های‌تک اشتغال دارند. این دوسالانه عرصه‌ای برای نمایش آثاری است که در آنها از تکنولوژی استفاده شده است.

یزدی ادامه داد: مدیران هنری این رویداد نیز هنرمندان بزرگی هستند که خود در این حوزه فعالیت کرده‌اند. روند شرکت و معرفی آثار در این دوسالانه به این شکل است که در یک رصد یک ساله، تعامل و مکاتباتی بین هنرمندان و این بنیاد وجود دارد و در نهایت آثار انتخابی برای شرکت در دوسالانه دعوت می‌شوند.

او درباره حضور هنرمندان ایرانی در این رویداد گفت: من سال 2017 با دو اثر از مجموعه پرواز در دوسالانه شرکت داشتم و تابه حال تنها هنرمند ایرانی غیر از من، بهناز فرهی است که تحصیل کرده امریکا و ساکن آنجاست.

یزدی درباره اثری که در دوسالانه آینده شرکت داده است گفت: با توجه به شناخت قبلی که من و بنیاد از یکدیگر پیدا کردیم، به من پیشنهاد شد اثری از مجموعه "تنفس عمیق" که شامل آثار جدید من است را به دوسالانه ببرم. اثر من برای این رویداد ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده است که برای جابه‌جایی و حمل و نقل، قابلیت مونتاژ شدن داشته باشد.

یزدی ادامه داد: مجموعه "تنفس عمیق" شامل مجسمه‌هایی است که تنفس می‌کنند. حوزه تمرکز فعالیت‌های من در 3 سال اخیر، مجسمه‌ها و ماشین‌هایی هستند که با ریتم تنفس انسان، نفس می‌کشند و در واقع رفتاری برخلاف آنچه از آنها تصور می‌شود را دارند. تنفس، عملی مختص موجودات زنده است اما این عمل را از ماشین‌ها و مجسمه‌هایی می‌بینیم که در آنها از تکنولوژی حرکت، موتورهای الکتریکی، صدا و مکانیزم‌هایی استفاده شده است که همه باعث ایجاد این ساختار می‌شوند.

یزدی افزود: حدود 10 سال است در زمینه هنر حرکتی و هنر تعاملی کار می‌کنم و فعالیت‌های من در این مدت منجر به شکل‌گیری دو مجموعه "پرواز" و "تنفس عمیق" شده است که در دو نمایشگاه افرادی، چند نمایشگاه گروهی و رویدادهای بین‌المللی نمایش داده شده‌اند. چهارمین دوسالانه بین‌المللی هنر حرکتی فلوریدا، تابستان 2019 در ناحیه بویتون بیچ فلوریدای امریکا برگزار می‌شود.